Senaste nytt

En nygammal resa - Sofia reser österut

Sofia

Medlem
Då var det dags igen, Sofia ger sig av öster ut igen. Jag säger ”som vanligt”, alla andra säger ”aaahhhh, Indonesien nu mitt i vintern?!”. Så är det ibland.

Det gamla i den här resan har ni säkert listat ut redan, det nya är att jag för en gångs skull inte reser med Qatar Airways utan valde att hoppa på Emirates erbjudande från BC-festen. Det som lockade mest var, förutom att prova ännu ett gulfbolag, att bli hämtad utanför dörren i en fräsig bil och slippa tvinga syrran att köra mig som vanligt.

En dykresa kräver, som några av er vet, en väldigt stor mängd prylar. Och när man sen går och köper en systemkamera med undervattenshus och alla tillbehör, ja då blir det tusen prylar till att packa. Jag har hållit på i en vecka! Trots detta så infann sig ändå känslan på väg till Arlanda i den tjusiga bilen från Freys Hyrverk: jag har glömt nåt viktigt! Än så länge har jag inte kommit på något viktigare än att jag glömt läppmoj.

10950070_10152555028261513_2091376674_n.jpg

Det totala packningskaoset som rått hemma...hur mycket behöver man ha med sig? Svar: mycket!

En trevlig och pratglad ung kvinna körde mig till Arlanda i en Saab av nån häftig modell. Jag är inte mycket för bilar så men den va fin ;) Hon hade många historier om evenemang hon kört på och jag förgyllde konversationen med spårvagnsincidenter. Sämre resor till ARN har man haft!

Incheckningen gick smidigt men var inget särskilt, killen gjorde sitt jobb och välkomnade mig till loungen. Det var ingen som helst kö i passkontrollen och det var bara att gå fram till den trevlige och ganska snygga killen och när jag räcker fram passet så får jag en riktigt jäkla stöt av metallplattan och svär högt. Han skrattade gott, haha. Tur att man kan roa någon i alla fall.

Som ni säkert redan vet så använder Emirates Stockholm Arlanda Lounge som liksom ligger ovanpå Menzies Executive Lounge. Det var ganska mycket folk i loungen men jag ockuperade snabbt en soffa och tog mig ett glas vin och bad loungevärdinnan, som var ensam stackarn, om en våffla. Det fixade hon snabbt och elegant. Det jag gillade särskilt var att vinerna i loungen var ekologiska och på flaska. I övrigt så fanns bara öl och mackor samt snacks och en Nespressomaskin, ingen sprit stod framme.

20150130_122719.jpg


Efter utrop så gav jag mig iväg mot gaten och kom fram lagom för att mer eller mindre gå direkt ombord.

Det var ganska hektiskt ombord och besättningen var i full gång med att få planet i ordning och var inte särskilt välkomnande. I stolen fanns en filt och kudde samt ett kit med strumpor och ögonmask. Ingen necessär eller pyjamas. Det tog ganska lång tid innan någon kom och välkomnade och erbjöd dryck. Jag kikade ut genom fönstret och där stod minsann QRs 787 i all sin glans. Det var inte utan att jag längtade dit :/ Mitt första intryck av Emirates var inte det bästa. Kabinen kändes trång och överlastad med sin 2-3-2 sittning. Det verkade vara en hel del op-ups och businessclasskabinen var nästan full, endast några få säten var lediga. Ekonomiklass såg helt full ut när jag kikade in där.

IMG_6474.JPG

Det är ju inte utan att man saknar den excellenta service och kabin som QR bjuder på. Det ÄR skillnad mellan 1-2-1 och 2-3-2...

20150130_130701.jpg


Intrycket av fullt och trångt visade sig vara rätt korrekt. Personalen hade svårt att hinna med i servicen. Det tog lång tid innan take off drinkarna kom ut efter den sena av gången (de höll på och avisa i evigheter och sen var det nåt med lasten som tog tid, push back ca 35 minuter efter utsatt avgångstid 13:30). De tog även matbeställningarna redan på marken. Tyvärr plockade de undan glasen ganska tidigt så man fick ingen påfyllning medan man väntade.

IMG_6478.JPG


Genomgående var intrycket tyvärr inte så positivt, personalen bad en att själv ta fram bordet så att de kunde lägga på duken osv. Det som andra här på BC.se varnat för var den bristande vinserveringen och oh yes, jag vet inte hur dom tänkte faktiskt. Maten kom. Men inte vinet. De frågade om man ville ha vin till maten och jag sa ja så det stod ett glas på brickan. Det tog ca 20 minuter innan de kom en flygvärdinna med en vinkorg. Hon hade dock bara rött och jag ville ha vitt. 5 minuters väntan till. Hur tänker dom? Personligen tror jag att de helt enkelt inte hinner med, det är massor med folk i kabinen. Tråkigt dock.

IMG_6482.JPG

Rökt kött med tillbehör. Riktigt gott! Särskilt när vinet kom...

IMG_6484.JPG


En jämförelse mellan QR och EK, QR leder med hästlängder. Maten var helt ok, förrätten var toppen och passade bra ihop med vinet. Varmrätten kom snabbt och jag bad att få prova båda rödvinerna och kände mig smart, haha!
Båda var goda men Pinot Noiren var överlägsen, ett riktigt bra vin.

Men ändå, nää. Säger jag. Givetvis är det ett i-landsproblem av rang men det är inte det som är poängen i det här sammanhanget. Faktiskt.

Hur som helst, därefter kändes det som att personalen fick mer tid och servicen blev mer uppmärksam och avslappnad men de var fortfarande tämligen opersonliga. Jag upplevde att min stolsgranne med titeln ”doktor” fick mer uppmärksamhet än jag. Grannen är förvisso en trevlig dam från Australien med en massa roliga saker att säga. Först trodde jag dock att hon var en klassisk op-up med en pengaficka runt halsen och så. Well, ibland ställs ens fördomar på huvudet!

IMG_6488.JPG


Till desserten och kaffet bad jag om en Glenfiddich Single malt men den kom tyvärr aldrig och jag orkade inte bråka.

Hur som helst hann jag kolla på Bridget Jones’ Diary och Den Lilla Sjöjunfrun. Just den senare filmen kändes ju såklart lite extra aktuell med tanke på vad jag ska göra på min semester. Min syrra flög ekonomi med Emirates för några veckor sen och såg också Den Lilla Sjöjungfrun. Hon tipsade mig om den och eftersom det verkligen är en favorit fick jag verkligen låta bli att sjunga med i låtarna. Syster hade gjort det och barnen (tonåringarna) hade skämts järnet. Förvarnade dock min granne om vad som kunde ske men hon sa att hon inte skulle märka något eftersom hon hade hörlurarna på ;)

IMG_6479.JPG

Ok, jag tog två bilder men lyckades tydligen radera den som INTE hade en reflex i sig, åh well. Ni fattar vad jag menar ;)

Nu dricker jag portvin och kollar på Återträffen. Ostbrickan var slut så jag försöker göra det bästa av vinet ;) Återträffen är helt klart en film som berör och får en att fundera på hur man själv var under skoltiden…

Bytte dock sen den deprimerande eftertanken mot manlig fägring med ett par avsnitt av Arrow. Det är nåt visst med snygga unga män som vill rädda världlen, after all.

Min stolsgranne, den australiensiska tanten, vaknade till liv igen och kollade även hon på Bridget Jones. Mitt i filmen kom dock ett PA announcement och sen fick hon kolla på en annan film. Väldigt märkligt. Vi behövde båda mer dricka efter det ;)

Vi kom också överens om att besättningen inte var särskilt artiga. Man kan säga samma sak på många olika sätt och de som serverade på vår rad valde genomgående det dåliga. Varken svenskar eller australiensare är kända för att linda in saker men vi kände båda att saker kunde framfösts på annat sätt. Tråkigt. Kanske hade andra gången en trevligare upplevelse?

IMG_6487.JPG


Vem var det som skrev nåt om knapphål på servetterna? Emirates har också det :)

Så ja, nu sitter jag i en av loungerna i Dubai, det är mitt i natten så fortsättning följer helt enkelt. Natti natti!
 
D

Deleted member 4971

Guest
Tråkigt att flygningen inte var bättre, har inte läst mycket gott om EK senaste tiden. Tack för ett bra reportage ialla fall, väntar på nästa del :)
 

Flyer

Medlem
Tack för en bra rapport! Skönt att man valde QR framför EK när man själv åker iväg på en dykresa om en vecka :)
 

Stefan62

Medlem
Trevlig rapport och väntar intresserat på fortsättningen!

Jag har aldrig åkt med Emirates, men är förvånad över att de flesta i forumet är överens om att de inte riktigt håller den förväntade standarden. Det dröjer nog innan jag väljer EK som ett alternativ österut. (Jag har en gammal bekant som är purser på EK och han instämmer i att ambitionen är hög, men att man inte riktigt räcker till.)
 

Kricka

Medlem
@Sofia Du har en poäng i var man lägger ribban. Efter att ha flugit något
riktigt sunkigt bolag inrikes på den indiska kontinenten så var det som att
"till himlen" (i dubbel bemärkelse) när jag bytte till Emirates.
På samma tema så bytte jag från QR till CX i Doha tidigare i veckan. Har
alltid gillat CX men QR slår dem nog i allt !
 

Matsson

Medlem
Väldigt trevlig rapport!
Har 4 månader tills nästa dyktripp, alldeles för lång tid:). Intressant dock att servicenivån är så ojämn. lillebror Matsson flyger ofta CPH-DXB och hävdar god service varje gång. Måhända är han inte lika medveten resenär som vi härinne:)
 
Tack för recensionen @Sofia vi får hoppas att hemresan blir bättre ;)

Som du skriver gällande kabinen och servicen är den stressig och väldigt trång för att vara business class. Just det du nämner med vinet till maten hände mig också på min flygning ner till Dubai i oktober förra året. Då att jämföra var business kabinen enbart 20% belägning och det var en 3 klass tjärra (din var väl bytt till 2 klass tjärra på denna avgång?). Pursen kom och bad mig skriva lite egna tankar om flygningen och lämnade sitt kort bland annat. Passade på att nämna att det är väldigt tråkigt att man får vinet serverat när man hunnit äta upp sin varmrätt redan.

Skillnad är det dock i First class kabinen där det normalt är bra service, dock är det 3-4 crew på totalt 8 personer om kabinen är full. Flygit Business class 2 flighter med dom och har 8 flighter i First class så liter erfarenhet har man fått med servicestandarn mellan klasserna. First håller bra service (då den finns ombord:rolleyes:) medan Business faller dramatiskt.

Såg också att du valde lammet till varmrätt, gick det att äta? Gjorde det inte senaste gången jag åt det från Arlanda.... Torrt som knäckebröd.
 
Last edited:
Toppen