Senaste nytt

Reserapport med SAS nya måltidskoncept i business class

fcx

Medlem
Som av en händelse råkade jag boka en weekend i Washington DC dagen efter införandet av nya måltidskonceptet. Så här blev det i en kort sammanfattning:

Start från Arlanda lite för tidigt på torsdagsmorgonen. Checkar in i automat och suckar en stund när boardingkortet kommer ut med SSSS klart och tydligt utskrivet (igen). En snabb andrafrukost i loungen och sen är det dags för flyget över till CPH.

01-DSC_0434.JPG
Inte mitt plan tyvärr

02-DSC_0435.JPG
2F, precis som vanligt. Passageraren bredvid hade blivit nedgraderad från Lufthansa C till Sas Plus, och tog det betydligt bättre än vad jag hade gjort

Flyget över till CPH var relativt ordinärt. Prioboarding ropades ut och några personer stod stilla och väntade på sin tur, medan andra passade på att gå på. Pursern var hyperstressad och det var intressant att titta på kaoset som utbröt när flera passagerare hade samma sittplats, när ett säte var trasigt på en helt fullsatt flygning och när ännu fler passagerare kliver på precis när dörren ska stängas.

En negativ överraskning på flygningen: isen är borta inom norden! Nu finns bara ljummen cola att få :(

Vid taxningen passerar vi LN-RKP, planet som ska ta oss till IAD. Vid bokningen vad det OY-KBM som var insatt, men nu var det uppgradering till planet med LAN-inredningen.

03-DSC_0439.JPG
SAS tvättar inte sina flygplan så ofta, vilket märks...

Ett snabbt besök till loungen för att hämta en tidning (slut i loungen på ARN). Jag hade bara en timmes transfer på CPH. Det var fler passkontrollanter än passagerare, så den kontrollen gick fort. Som väntat pep det rött vid gaten när boardingkortet scannades, och jag var beredd på en grillning av säkerhetspersonalen, men det hände ingenting. I somras på ARN med SSSS tog det 20 minuter.

När klockan slår "boarding" är vi kanske 60 pers i gaten. Dock börjar boardingen 10 minuter senare, och då har det kanske kommit 20-30 pers till. Definitivt inte fullsatt med andra ord. Prioboarding ropas ut, men eftersom jag går på bland de första vet jag inte om det efterföljdes.

04-DSC_0441.JPG
Champagnen kommer ut snabbt...

05-DSC_0443.JPG
...och vill man ha mer är det enkelt ordnat

06-DSC_0445.JPG
Stolarna är ett stort steg uppåt mot SAS vanliga. Jag "uppgraderade" mig från 1E till 1H efter boarding.

07-DSC_0454.JPG
Titta vem som gömmer sig här!

Det blir en manuell säkerhetsdemo. Trodde att allt var förinspelade filmer numera. Starten är lite vinglig, det blåser på rätt bra i CPH. Efter kanske 10 minuter kommer menyerna ut, och här är en stor skillnad mot tidigare. Kameran ljuger lite, det är svart papper med relieftryck på fram- och baksida.

08-DSC_0455.JPG
Classy

09-DSC_0458.JPG
Februarimenyn är redan i bruk

10-DSC_0463.JPG
Hästenskuddarna är framme. Men är det bara örngottet som är nytt? Själva kudden känns lika billig som tidigare.

Några minuter senare kommer dukarna ut. Här kommer första missen, för efter att dukarna kommit ut är man fast i stolen. fcx vill pudra näsan och byta om till något bekvämare, men kommer inte ut ur stolen längre.

11-DSC_0467.JPG
Dukat och klart

12-DSC_0468.JPG
Givetvis märkesvaror!

Sen tar det en dryg kvart innan cocktailservicen kommer igång. Nu med varma nötter till. Nötterna är ett stort lyft mot påsen man fick tidigare. Dock är skålen så stor att det ser snålt ut med ett tunt lager nötter. Jag retar mig på att man tar upp hela bordet för cocktailservicen, när det faktiskt finns ett cocktailbord i sätet...

Det är vår danske purser som sköter serveringen på min sida. Drinken blandas efter konstens alla regler, efter en snabb titt på drinkreceptet.

13-DSC_0470.JPG
Favoritdrinken

14-DSC_0476.JPG
Favoritsysselsättningen

Efter drinken blir det en liten promenad i kabinen. Vi är inte många i Business, c:a 12 pers fördelat på fem rader. De två raderna i bakre kabinen är tomma (men efter halva flygningen sitter det helt plötsligt en herre där. Oklart om man flyttat från stora businesskabinen för att få det lugnare, eller uppgraderat sig själv från economy).

Före förrätten kommer brödet in. Det verkar vara flera nya brödsorter, den jag provade var riktigt god. Smöret kommer numera i en porslinsskål, och det har precis rätt temperatur för att kunna bredas! På bilderna som SAS skickat ut såg det ut som att det skulle bli nya servetter, men som tur är så är de gamla kvar!

15-DSC_0478.JPG
Smakfull servering

16-DSC_0479.JPG
Riktigt smart uppfinning

18-DSC_0485.JPG
Är det fler än SAS och AA som har dessa?

Förrätten serveras från vagnen. Av två val väljer jag torsken. Maten är redan upplagd på en tallrik, men salladen serveras från en stor skål. Smaken är mycket god, speciellt med tanke på att jag normalt inte äter fisk. Huvudrätten kommer också i färdiga tallrikar. Hjorten smakade gott, men konsistensmässigt var den kokad för länge. Efterrätten serveras från vagnen, och man får välja vad (och hur mycket av varje) från menyn man vill ha. Som tedrickare gläds jag åt det nya utbudet: man får välja mellan fem olika påsar.

DSC_0482.JPG
Generöst med sallad.

19-DSC_0487.JPG
"Nya" ölen passade utmärkt till maten.

21-DSC_0494.JPG
Pajen givetvis god. Glassen helt OK.

22-DSC_0500.JPG
Nytt för teälskarna.

23-DSC_0504.JPG
Är linsen smutsig, eller är det bara fcx som ätit som en gris?

Duken åker av, och utanför fönstret syns Island. Jag fäller sätet bakåt och konstaterar att det här planet är utrustat med mer än fully flat (sätet går att luta med fötterna högre än huvudet). En oplanerad tupplur senare vaknar jag till utsikt över Kanada.

24-DSC_0505.JPG
Island

25-DSC_0509.JPG
Kanada

Närmare ankomst är det dags för andra serveringen. Nu kommer nya dukar ut, och brickor delas ut. Maten servars från vagnen, och läggs upp från serveringsfat på tallriken. Det ser riktigt proffsigt ut, och maten smakar bra. Efterrätten är citronpaj, och det är jag inte intresserad av. Besättningen verkar ha använt tankeläsning, för de glömmer att servera mig den! Lite snopet. Besvikelsen fortsätter när teet serveras. Nu är det te från kanna, och inte fritt val från tebuffen.

26-DSC_0511.JPG
Äntligen cola med is, men varför är det så svårt att förstå att "extra is" inte betyder "en isbit till", utan "fyll med is upp till kanten, minst".

27-DSC_0512.JPG
Ajajaj, här dök det upp lite plast!

28-DSC_0513.JPG
Välavvägd och välkomponerad måltid.

Flygningen går mot sitt slut, och det är otroligt hur fort 8½ timme bara flugit förbi. Att det sen tog tre timmar från gate till hotell i centrala DC är en annan historia...


29-DSC_0519.JPG
Inflygning

Sammanfattningsvis har man gjort en del förbättringar av serveringen ombord. Jag tycker att alla förändringarna jag såg är till det bättre, och det passar naturligt in i servicen. Bara att plasten försvunnit lyfter premiumkänslan ordentligt. Det finns en del att fortsätta putsa och fila på, men helhetsintrycket är positivt.

Den stora positiva överraskningen var dock själva flygplanet. Sätet var riktigt bekvämt både att sitta och ligga i. Som tur är så sker hemflygningen med samma flygplan, så då lär det inte bli några problem med sömnen.

Sammanfattning: När SAS nya kabin kommer så har man en service som matchar.
 

011430121

Medlem
Trevligt skrivit och aptitliga bilder.
@fcx tidig torsdagsmorgon skriver du, men avgången måste vara vid 9-10 tiden, vi är vissa som tycker det är förmiddag.
Lite oroväckande att det var så låg beläggning, eller är det så låg beläggning i alltid i januari, vill minnas att årets första kvartal är SAS sämsta kvartal. ( numera Q2 i SAS verksamhet år)
Lite OT varför hade han bredvid dig blivit ombokad till SAS från LH?
Ha en trevlig vistelse i IAD, ser framemot att få läsa om hemresan.
 

Gus

Medlem
Väldigt trevlig rapport! :) Dåligt att isen är borta inom Norden. Is lyfter vilken tråkig dricka som helst! Maten ni fick före landning ser väldigt god ut. De få gånger jag åkt business (och ekonomi också för den delen) så har alltid de kalla måltiderna varit godast. Såsom exempelvis rostbiff och potatissallad på SAS eller kallskuret på Lufthansa.
 

Bryant

Medlem
Trevlig rapport! Gör ju samma resa strax fast i GO. Vad var det som tig så lång för att ta sig till hotellet? Vart bor du?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en trevlig rapport.
Det är klart bättre service än förut.
Hoppas att plastlocket på smörskålen är engångsföreteelse under första perioden. ;)
 
Toppen