Senaste nytt

SCA-Planet - 100.000/H. Är det så dyrt ?

Valley

Medlem
Blev lite nyfiken när jag såg i SVD att planet - Falcon 7X, som SCA skickar båd hit och dit skulle ha en kostnad på 100.000/H. Och jag utgår från att man enbart pratar driftkostnad.

I mina öron låter det väldigt mycket. Men ni som kan det här. Stämmer det ?
 
Blev lite nyfiken när jag såg i SVD att planet - Falcon 7X, som SCA skickar båd hit och dit skulle ha en kostnad på 100.000/H. Och jag utgår från att man enbart pratar driftkostnad.

I mina öron låter det väldigt mycket. Men ni som kan det här. Stämmer det ?
Jag har ingen aning om vad det kostar, men jag gissar på att de här flygplanen ligger i ett eget bolag och att de då debiterar ut faktiskt kostnad inklusive avskrivningar etc, och slår ut det per timme som planet används. En snabb googling ger vid handen att det 2013 kostade $7865 per timme* att chartra en Falcon 7X, så 100 000 kr per timme låter mycket.
*Källa: Forbes Thirty Amazing Facts About Private Jets - Forbes
 

Johan_G

Medlem
Priset per timme påverkas ju också av hur mycket eller lite planet används. Denna paradox resulterar i att om planet står på marken i långa perioder och kostar pengar så blir timpriserna våldsamt höga när planet väl används. Hur mycket eller lite SCAs plan faktiskt används har jag ingen aning om men att som korkade journalister låter påskina, "1 timme mindre i luften = 100.000:- mindre i kostnad" är grovt förenklat och på gränsen till osanning.
 

Morgan

Medlem
På samma tema: Hur många svenska företag har egentligen privatplan som kan korsa Atlanten? Kan inte vara mer än en handfull, eller?
 
D

Deleted member 4971

Guest
"Totalkostnaden för att använda SCA:s flygplan ligger på omkring 100 000 kronor per flygtimme, rapporterar Svenska Dagbladet"

Kan väl likaväl vara 50,000 kr.... Jag undrar hur dom kommit fram till priset. Ska slänga iväg ett mail och fråga.
 

Valley

Medlem
Jag har ingen aning om vad det kostar, men jag gissar på att de här flygplanen ligger i ett eget bolag och att de då debiterar ut faktiskt kostnad inklusive avskrivningar etc, och slår ut det per timme som planet används. En snabb googling ger vid handen att det 2013 kostade $7865 per timme* att chartra en Falcon 7X, så 100 000 kr per timme låter mycket.
*Källa: Forbes Thirty Amazing Facts About Private Jets - Forbes

Då var jag på rätt spår. Och eftersom det är deras egna flygplan lär man väl inte behöva lägga in någon profit i sin kalkyl.
I övrigt för att gå OT så vore det intressant att läsa det styrelseprotokoll där man tog beslutet att köpa sig ett eget plan. Lär säkert funnits med en uttömmande ekonomisk kalkyl också.
Får väl hoppas att Skv frikänner dem på alla punkter så att jag kan göra samma sak i min firma med hänvisning till SCA :p
 
Toppen