Senaste nytt

Air China ökar avgångar mellan Stockholm-Beijing och opererar Airbus A330

Dr. Miles

Expert
Uppdatering: 2013-APR-04

Fr o m 2013-JUN-03 kommer Air China att öka frekvensen på Beijing-Stockholm v.v till dagligen istället för dagens 5 avgångar per vecka.
De byter också flygplanstyp till Airbus A330-300 istället av dagens Airbus A330-200.

Air China S13 International Operation Changes as of 18MAR13 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

Uppdatering: 2012-JUN-25

Air China kommer tyvärr att minska antal avgångar från vintertidtabell 2012.

Det blir avgång på alla veckodagar förutom onsdagar och lördagar.

2.45.7
CA911 Beijing 1355 - Stockholm/ARN 1610 330

12.45.7
CA912 Stockholm/ARN 1810 - Beijing 0940+1 330

(Källa: Airlineroute.net)

Uppdatering: 2012-MAR-05

Air China ökar avgångar mellan Stockholm och Beijing och börja flyga med Airbus A330 fr o m 2012-JUN-01.

1234567
CA911
Beijing 13:50 - Stockholm/ARN 17:20 332

1234567
CA912
Stockholm/ARN 19:10 - Beijing 09:40+1 332


-- original post 2012-FEB-14 --
Air China minskar antal avgångar mellan Beijing och Stockholm fr o m 2012-MAR-25
Idag flyger Air China mellan Beijing och Stockholm dagligen, men fr o m 2012-MAR-25 flyger de endast 5 gåner i veckan.

Det kommer inte finnas avgångar på tisdagar och lördagar i båda riktningar.

1.345.7
CA911
Beijing 13:50 - Stockholm 17:20 777

1.345.7
CA912
Stockholm 19:10 - Beijing 09:40+1 777
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Jahapp. Utan att ha intern information ter det sig lite skumt då de tidigare flög med en A330 (332 eller 333?) och bytte till B777-200 för att öka kapaciteten. Om den kapaciteten nu är för stor skulle de väl kunnat ha bytt ner till A330 igen istället för att minska avgångarna? Jag gissar att det kanske handlar om bristande underlag för premiumprodukt då A330-an har nyare och bättre business class.

Eller en anpassning till Finnairs ökade asienkapacitet och SAS nya CPH-PVG?
 

Dr. Miles

Expert
Jahapp. Utan att ha intern information ter det sig lite skumt då de tidigare flög med en A330 (332 eller 333?) och bytte till B777-200 för att öka kapaciteten. Om den kapaciteten nu är för stor skulle de väl kunnat ha bytt ner till A330 igen istället för att minska avgångarna? Jag gissar att det kanske handlar om bristande underlag för premiumprodukt då A330-an har nyare och bättre business class.

Eller en anpassning till Finnairs ökade asienkapacitet och SAS nya CPH-PVG?

Jag har en känsla att efterfrågan av frakt har minskat.
Boeing B777 kan bära mer frakt än Airbus A330. Det var nog en av orsaker varför Air China bytte Airbus A330 mot deras risig Boeing B777 på Beijing-Stockholm rutt.
 

Dr. Miles

Expert
Äntligen!

Fr o m 2012-JUN-01 kommer Air China att köra Airbus A330-200 plan på Stockholm-Beijing rutt istället dagens risigt Boeing B777 plan.

Med denna förändring försvinner First class kabinen på denna sträcka.
Dessutom fr o m 2012-JUN-09 börjar de köra denna rutt dagligen.

1234567
CA911
Beijing 13:50 - Stockholm/ARN 17:20 332

1234567
CA912
Stockholm/ARN 19:10 - Beijing 09:40+1 332​


(Källa: Airlineroute.net)

Air China Business class på Airbus A330 ser antingen ut så här:
Air China Business Class, PEK-ARN, 08.jpg Air China Business Class, PEK-ARN, 03.jpg
(Foto av AHO)

eller så här
Air China Business class, new Airbus 330-200_1.jpg Air China Business class, new Airbus 330-200_2.jpg
(Foto: Air China Press Release)
 
Last edited:

xz0781

Medlem
Skönt att slippa 772:an utan IFE i Economy, Business med värdelösa stolar samt resursslöseri med att i stort sett alltid åka med en tom First-avdelning. Fast nu åker väl priset upp på att åka Business (har gått att åka för 15 KSEK t.o.r)
 

SK1989

Medlem
ökningen beror delvis på att Air Chinas rutt till Köpenhamn som skulle startat i juni är lagt på is... :(
 

Gnopps

Medlem
Skönt att slippa 772:an utan IFE i Economy, Business med värdelösa stolar samt resursslöseri med att i stort sett alltid åka med en tom First-avdelning. Fast nu åker väl priset upp på att åka Business (har gått att åka för 15 KSEK t.o.r)
Får hoppas priset inte går upp, någon som vet om deras andra A330-rutter är dyrare?
 
Toppen