Senaste nytt

Jorden runt på 4 veckor?

Rbee28

Ny medlem
Hej på er allihopa

Detta är mitt första inlägg här men jag har suttit och smygläst alla era inlägg här nu under rätt så lång tid. Efter både det, flyertalk och övriga forum så blir det lätt så att man inspireras av allas fantastiska reseberättelser och själv vill testa på det.

Lyckligtvis så har jag det ganska bra just nu med jobb som ger mig stora möjligheter att kunna resa en hel del om jag så önskar. Men det är ju under denna tid som man kommer i tankarna vad man ska göra med sin faktiska semester och det är nu vi kommer in i min frågeställning?

Är det möjligt att utföra en jorden runt resa under cirka 4 veckor och dessutom ha möjlighet till kanske 1-2 nätter på ett hotell emellan varven?

Vilka länder är bäst och enklast för oss svenskar att göra detta med med tanke på visum och dylikt?

En spontan tanke är väl att kanske köra Stockholm -> Dubai -> Sydney -> Auckland -> Valfri stad i USA eller Kanada -> London -> Sverige.

Något får mig att känna att det vore lite väl enkelt och vill gärna klämma in ett par till stopp, kanske Tokyo också - men ni som antagligen har gjort såna resor borde ju veta bättre?

Vilket sätt är bäst att boka biljetterna på, allt på samma "multi-city" biljett eller separata biljetter för separata sträckor?
 

palmen

Moderator
De flesta länder är relativt enkla att besöka som svensk. Ska du stanna i Kina (Peking/Shanghai) mer än 3 dagar behöver du dock visa.
Jag skulle säga att 4 veckor räcker utan problem för en jorden runt resa, beror ju självklart på hur många stopp du vill göra och vad du ska göra. Jag flög jorden runt i höstas på 3 veckor, 3 dagar Tokyo, 1 vecka Rarotonga, 3 dagar Auckland/Tokyo, 3 dagar Chicago. Som du förstår på den uträkningen så var det en jäkla massa flyg inblandat också :)
Skulle jag åka 4 veckor skulle jag sikta in mig på 3-4 stycken huvudmål för resan så man kan stanna upp emot 1 vecka på de ställena, exempel Tokyo/Hong Kong/Singapore, Sydney/Melbourne/Australien, Söderhavet, Los Angeles/San Francisco/New York. Allt beror ju på vad man vill göra, storstad, strandhäng, skidåkning, dykning osv.

Nu vet jag inte vilken budget du har för resan och om du tänkt flyga allt i business eller om vissa av sträckorna ska vara economy eller first. Finns en mall man kan använda för att posta vart man vill resa och ungefärlig tidpunkt så blir det lättare att hjälpa till
Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Det finns specifika jorden runt biljetter med star alliance och one world (säkert med sky team också) där economy brukar börja på strax under 30.000 och business tror jag ligger på runt det dubbla.
 

sweflyer

Medlem
Jag brukar försöka stanna 3-4 nätter på varje ställe vid rundresa. Med tre nätter får du två hela dagar, vilket brukar vara tillräckligt för att få en känsla för resmålet; se museer och så. Tidsskillnaden tar också ut sin rätt emellanåt. Senast jag var ute en månad gjorde jag 6 st stopp, och det kändes som helt lagom tempo. Hade kanske kunnat få in 1-2 stopp till utan att stressa allt för mycket om jag var mer disciplinerad i min planering.
 

jlarsson

Medlem
Har en jorden runtresa kommande i april på ca 4 veckor. Rutten går till Los Angeles, Sydney, Hong Kong, Singapore och Kapstaden. Försöker att stanna allt mellan 3 - 6 dagar på respektive ställe.
 

Rbee28

Ny medlem
Tack för de intressanta svaren, det har definitivt givit mig lite mer kött på benen. Nu ska jag försöka ge mig i kast med att få ihop en så bra flygbokning som möjligt och hitta bra resmål som passar in där.

Då jag är lite av en flygplansfantast så kommer jag ju självklart också att boka biljetter utefter vilket flygplan jag kommer att få flyga.
 
Välkommen @Rbee28 .

Jag tror nog att du klarar dig på 4 veckor!

För ett antal år sedan åkte jag och fru IPC med One World följande:

ARN-LHR-JOH-GBE-JOH-PER-SYD-AKL-PPT-IPC-SCL-MCO-LHR-ARN

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Vi han med en Lodge i Sydafrika via Botswana, stjärnklara nätter på Påskön samt juldagen i Santiago.

Vi åkte den på 13 dagar, om vi skulle åka idag tror jag nog att man skulle expandera den några dagar!

I AKL träffade vi @Tommy med fru som vi följde med till MCO.
 

Börnen

Medlem
En längd på rundresa som jag inte kan rekommendera är 10 dagar. 1996 gjorde jag sfo-iad-cph-nrk-cph-pek-wuh-pek-nrt-sfo i tjänsten med två dagar i Norrköping och tre i Wuhan. Allt i economy, då hade jag en trist jetlag att ta hand om :)
 
Toppen