Senaste nytt

Bra boende och restauranger i Istanbul?

Bonden

Medlem
Den 17 till 19 April bär det iväg till Istanbul på överrasknings resa.Har själv aldrig varit där så hjälp tas emot tacksamt :)

När det gäller hotellet så är det bra om det har närhet (gångavstånd) till centrum och de stora sevärdheterna och är toppen. Har tittat på Mandarin Oriental, Four Season (för pricey kanske) och Conrad. Men har ingen koll..

I restaurang väg hade det varit kul med någon som erbjuder en högklassig avsmakningsmeny i centrums närhet.

Alla tips tas emot tacksamt.
 
Last edited:

SkaneHON

Medlem
Jag har bott på Conrad som är ett hotell i mycket hög klass. Säkerheten är mycket hög pga amerikanska turister

April är suvetän månad att åka dit

Längs bosporen kanalen finns otroliga resturanger och loungebarer med fantastisk utsikt

Turkish loungen för star alliance gold är väl värd ett besök
 

Bonden

Medlem
Har du HHonors poäng är Conrad ett kap. 12000 poäng och 350kr per natt om man kör cash+points.

Har massor av Hilton poäng så det kan vara läge och nyttja dem. Tittade också på "DoubleTree by Hilton Hotel Istanbul - Old Town" som verkade fräscht och centralt men sämre?

Jag har bott på Conrad som är ett hotell i mycket hög klass.

Låter bra :)

Men hur är avståndet till t.ex "Hagia Sofia" och Grand bazar?
(Är trevligt att kunna promenera till dem)
 

Dr. Miles

Expert
Men hur är avståndet till t.ex "Hagia Sofia" och Grand bazar?
(Är trevligt att kunna promenera till dem)
Jag har inte bott i Conrad Istanbul men hotellet ligger i området Beşiktaş som liggerr bortom Taksim, därför tror jag att det skulle ta ca 20-30 minuter till Grand Bazaar, ca 15-20 minuter till Hagia Sofia med taxi, beroende på trafiksituation.
Det är ca 6-7 kilometers avstånd till dessa sevärdheter.
 

bossefin

Medlem
Var där på jobb i december - en stad som klart gav mersmak.

Var och åt på Mikla - riktigt bra ( www.miklarestaurant.com ). Anatoliskt kök med modern tvist. Ligger högst upp i hotellet The Marmara Pera på översta våningen med fantastisk utsikt över centrum med Hagia Sofia och Blå Mosken. Ligger på Taksim-sidan.

När jag ändå skriver och Hilton nämnts ovan så bodde jag på Hilton Bomonti. Nybyggt (öppnat jan 14) stort konferenshotell. Väldigt fräscht med extremt stora standard rum som alla har bra utsikt (hög byggnad på en höjd) och prisvärt men ligger helt off och runt omkring är det en byggarbetsplats. Inte så långt till T-bana så det funkade ändå men ingen stark rekommendation innan området byggts klart.

Trafiken är helt hopplös (t-banan undantagen) - taxi kan ta hur lång tid som helst (och de är bra på att försöka åka utan taxameter). Tror tanken att bo centralt är rätt tänkt.

Sist men inte minst Turkish Airlines lounge - besök den om chans finns! Bilbana, golfsimulator och ett fantastiskt mat/dryckesutbud.
 

Sofia

Medlem
Mitt bästa Istanbultips är att åka mycket spårvagn, då ser man mycket samtidigt som man åker från A till B till C. Köp ett gäng poletter på en gång så slipper man krångla varje gång man ska åka.
Att sitta på någon restaurang under "bron" vet inte vad den heter men det är bron som går från gamla stan (med Grand Bazaar osv) mot Taksim. Ja det är turistiga restauranger men vill man bara dricka några öl och kolla på det kaosartade båtlivet på vattnet är det första parkett.
Det är mycket som såklart är väldigt turistigt i Istanbul men tar man det på rätt sätt är det inte så himla dumt :)

Jag är mer av en budgetresenär men vi åt middag på ett underbart ställe med en "fixed menu" och maten var helt underbar. Inte femstjärnigt på något sätt men maten var grym, serveringen trevlig, free flow wine av helt ok kvalitet osv. Väldigt undanskymt och svårt att hitta i gamla stan men absolut värt ett besök om man gillar mat. Kolla min reserapport för mer allmänna tips :)
 
Toppen