Senaste nytt

Inställt plan, nedgraderad från SAS B till LH Y. Kompensation?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej,

sitter just nu på FRA påväg mot OSL.
Min ursprungliga kärra, var jag bokad i eko+ i SAS, bokningsklass B, blev nu ombokad till ett senare plan med LH.
Min bokningsklass har översatts till Y, jag tappar således bevämligheter såsom lounge, fast track, mat på planet vilket i sig känns ganska tråkigt, men viktigaste är för egen del är att jag får nu lär få betydligt färre EB baspoäng.

Efter ha bråkat ganska länge med både LH biljettservice samt LH lounge (planet som jag blev ombokat till har avgång några timmar senare, så tid är det enda jag har gått om)
Nu har jag dock gett upp och sitter med en tröstöl i baren. LH är stenhårda och menar att det inte går att lösa på något vis.

Har nu två frågor kring detta:
Vad borde jag göra/ha gjort annorlunda?

Vad är rimligt att begära för kompensation från SAS?
Hur bör jag gå tillväga?
SAS har inte överhuvudtaget meddelat mig att planet var inställt.
Jag är silvermedlem.

Tacksam för alla svar!
 

fcx

Medlem
Blir du ombokad av SAS och samlar poäng till EB så har du rätt till poäng enligt ordinarie resplan. Kontakta SAS kundtjänst.

För rerouting/försening är det ett EU261/2004-ärende. SAS kommer hävda extraordinära omständigheter (strejk). Jag vågar inte uttala mig om utgången av det.

För nedgraderingen ska SAS ersätta dig med 30% av biljettpriset. Där finns inget förbehåll för extraordinära omständigheter.
 
Hej,

sitter just nu på FRA påväg mot OSL.
Min ursprungliga kärra, var jag bokad i eko+ i SAS, bokningsklass B, blev nu ombokad till ett senare plan med LH.
Min bokningsklass har översatts till Y, jag tappar således bevämligheter såsom lounge, fast track, mat på planet vilket i sig känns ganska tråkigt, men viktigaste är för egen del är att jag får nu lär få betydligt färre EB baspoäng.

Efter ha bråkat ganska länge med både LH biljettservice samt LH lounge (planet som jag blev ombokat till har avgång några timmar senare, så tid är det enda jag har gått om)
Nu har jag dock gett upp och sitter med en tröstöl i baren. LH är stenhårda och menar att det inte går att lösa på något vis.

Har nu två frågor kring detta:
Vad borde jag göra/ha gjort annorlunda?

Vad är rimligt att begära för kompensation från SAS?
Hur bör jag gå tillväga?
SAS har inte överhuvudtaget meddelat mig att planet var inställt.
Jag är silvermedlem.

Tacksam för alla svar!
Du borde inte ha köpt en biljett med SAS utanför Norden. En SAS biljett är inte värd ett skit i Star gruppen. SAS har den lägsta klassificeringen mao ett skitbolag.Inget Premium bolag som BC tycks tro.
Jag har gjort samma misstag som du.
 

agehall

Medlem
Vad borde jag göra/ha gjort annorlunda?

Vad är rimligt att begära för kompensation från SAS?
Hur bör jag gå tillväga?
SAS har inte överhuvudtaget meddelat mig att planet var inställt.
Jag är silvermedlem.

Du ska till att börja med kontakta SAS kundtjänst och se till att du får EB-poäng för ursprunglig bokning. Det ska inte vara några problem.

Dessutom tror jag du har rätt till ersättning enligt EU261/2004 då du blivit ombokad. Nu vet jag inte varför din flight blev inställd, men så länge det inte var extraordinära omständigheter så ska du ha ersättning.

Du borde inte ha köpt en biljett med SAS utanför Norden. En SAS biljett är inte värd ett skit i Star gruppen. SAS har den lägsta klassificeringen mao ett skitbolag.Inget Premium bolag som BC tycks tro.
Jag har gjort samma misstag som du.

Nu tycker jag faktiskt att du ska ta och fundera över vad du skriver för smörja. Det där är så mycket skitsnack att jag inte ens vet var jag ska börja.
 

AABack2ARN

Medlem
Blir man ombokad till ett flygbolag som INTE har Premium Economy så gäller biljetten för Economy, det framgår i reglerna. Dör framgår det dock inte om du har rätt till kompensation, men det borde SAS lösa uran alltför mycket strul tycker jag, liksom EB-poäng enligt ursprunglig bokning.

Men nu är det ju så att Lufthansa faktiskt har Premium Economy på ett flertal rutter (kanske inte din?), men då antar jag att man borde hamna i den kabinen?

I det avseendet är tyvärr Premium Economy lite knepig, då drt år många bolag som inte har den i sitt utbud... Har för mig att detta ämne diskuterats här tidigare. Sök och se vad som den diskussionen mynnade ut i.
 

AABack2ARN

Medlem
Vilka regler hänvisar du till?

Den del av bokningsregeln som heter "rule applicationand other conditions". Men när jag tittar på några SK-fares nu står det numera tydligt class of sevice =premium economy, vilket det inte gjorde för något år sedan, då stod det economy. Borde öka möjligheterna till kompensation.

För övrigt missuppfattade jag trådskaparen och trodde att han blivit ombokad på ett långdistansflyg och följdakteligen nedgraderad på Lufthansa. Då hade jag nog bråkat mer, nu hade jag mest säkerställt att få poäng enligt ursprungsplanen (under förutsättning att den ger fler poäng än LH Y).
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen