Senaste nytt

Tysk dokumentär om AirBerlins usla kundbeteende vid problem

Stockholmer

Medlem
Den tyska tv-kanalen WDR sände för ett par veckor sedan en dokumentär om hur AirBerlin hanterar kunder när problem uppstår.

Jag vet inte om ni utanför Tyskland kan se sändningen, men här är länken direkt till programmet på tyska:
Aufgedeckt – die geheimen Tricks von Air Berlin - WDR Fernsehen

I programmet så intervjuar de både kunder, aktuella och tidigare medarbetare i deras kundtjänst samt wallraffar skolan där AirBerlin utbildar sina kundtjänstmedarbetare.

I korthet så handlar programmet om att när problem uppstår så ställer sig AirBerlin på tvären direkt. Vill man avboka sin biljett så säger de att resans pris inte kan betalas tillbaka (men förtiger flygskatterna), samt tar ut en administrationsavgift på 25 Euro (vilket de inte får göra).
Vid förseningar lämnas flyggästerna vind för våg och vill man ha ersättning för flygförseningen måste man i praktiken gå via en advokat.

I rättvisans tecken måste jag säga att jag hade ett liknande problem med KLM för en oanvänd biljett för knappt 10 år sedan. På den tiden hade flygbolagen rätt att ta ut en administrationsavgift, men däremot förteg de flygskatterna, och mina kunskaper om flygrättigheter och vad man kan kräva var minimala. Som student fann jag situationen överhuvudtaget inte lustig. Med på grund av deras agerande flyger jag inte mer med KLM.
 

Dr. Miles

Expert
Vill man avboka sin biljett så säger de att resans pris inte kan betalas tillbaka (men förtiger flygskatterna), samt tar ut en administrationsavgift på 25 Euro (vilket de inte får göra).
Det är ganska vanligt att olika flygbolag tar ut administrationsavgift vid återbetalning av biljetten nu för tiden.
Hos ANA och JAL var det så att dyra normalpris biljetter inrikes orsakade mycket återbetalningsärende och det kostade flygbolaget mycket tid.

När man bokar via en resebyrå så är det rätt vanligt att resebyrån tar en avgift för återbetalning och i värsta fall resebyrån inte betalar någonting tillbaka trots att flygbiljetten är återbetalningsbar. (se tidigare resebyråtest på BC)
 

Stockholmer

Medlem
Det är ganska vanligt att olika flygbolag tar ut administrationsavgift vid återbetalning av biljetten nu för tiden.
Hos ANA och JAL var det så att dyra normalpris biljetter inrikes orsakade mycket återbetalningsärende och det kostade flygbolaget mycket tid.

Här var jag nog lite snabb med min text. Regeln gäller bara i Tyskland. Här kan man sedan förra året få tillbaka 95% av flygbiljettens slutpris, även vid avbokning av personliga grunder (i det aktuella rättsfallet så hade morfadern avlidit, men som inte skulle ut och resa). Flygbolaget måste påvisa att de gör en förlust om en flygpassagerare avbokar sin biljett. Själva arbetet med att avboka en biljett är i sig ingen förlust.

Här en artikel från Tysklands motsvarighet till Råd & Rön/Konsumentverket. Ledsen för att den är på tyska, har inte hittat någon svensk artikel om regeln.
Stornierte Buchung - So bekommen Flug-Kunden ihr Geld zurück - Special - Stiftung Warentest
 

AABack2ARN

Medlem
Håller med om att deras kundservice är dålig vid problem. Antar att de är som så måanga bolag i denna brancsh, ok när allt flyter på men ganska bråkiga när det går snett. :(

Tyvärr fortsätter vi flyga med dem eftersom pris verkar vara det enda som styr för majoriteten.
 

doc

Medlem
När jag avbokade en biljett mer Air Berlin så upplyste de mig om att jag skulle få flygskatten tillbaka och det gick mycket smidigt.
 

AABack2ARN

Medlem
Har just avslutat tre flygningar med Air Berlin-gruppen (1 med Niki utförd av Niki, 1 med Air Berlin utförd av Niki och 1 med Air Berlin utförd av Air Berlin).

Helt ok service på alla tre, seat block fungerade på alla tre flighter (för mig som oneworld emerald) liksom pre-boarding som faktiskt efterlevdes. På alla tre flyg var de ute minst 2 gånger med drickavagnarna och den lilla plastinpackade smörgåsen på Niki-flighterna var väl ingen höjdare men relativt ätbar. Nu återstår det att se om poängen trillar in på AA-kontot utan problem och då är jag nöjd.

Så slutsatsen av denna tripp är att fungerar allt så är det en ok upplevelse - men som sagt, när det strular är de bevisligen lite jobbiga att ha att göra med.
 
Toppen