Senaste nytt

KLM och SAS med bäst punktlighet i världen 2014, Finnair bäst i Europa

Jacob

Medlem
Den oberoende statistiksidan Flighstats som analyserar flygindustrins punktlighet har nu publicerat sina slutsiffror för 2014. Inom kategorin Major International Airlines är det holländska KLM som tar hem förstaplatsen med en punktlighet 88,66 procent. Men med försvinnande liten marginal, 0,04 procentenheter, återfinns skandinaviska SAS på andraplats vars totala punktlighet slutade på 88,62 procent under året. På bronsplats kommer Iberia,…
 

jsn

Medlem
0.04%, hur många flyg "för många" var det som var försenade för SAS för att de skulle ha knipit förstaplatsen? Kan inte ha varit såå många...
 

Bryant

Medlem
Oj. Då kan man inte använda argumentet "men de flyger ju från flygplatser som inte är så trafikerade".. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Till viss del tror jag man skall ta dessa siffror med en nypa salt... Roar mig med att titta på flightstats en del, både när jag flyger och av annat nördintresse. Det är inte helt ovanligt att de siffror nan ser inte riktigt stämmer tycker jag. Ibland saknas flyg, ibland har avgångstiden blivit helt uppåt väggarna. Så jag känner mig tveksam till kvaliten, dock kan det vara så att det är en så försvinnande liten andel som är fel att i det stora hela stämmer statistiken bra?
 

NotRyan

Medlem
Inom 15 minuter från ankomsttid är det... Det medför en intressant fråga: Det är ju inte helt jätteovanligt att SAS är mer än 15 minuter för tidiga till destinationen. Är det en avvikelse då?
 

Jacob

Medlem
Till viss del tror jag man skall ta dessa siffror med en nypa salt... Roar mig med att titta på flightstats en del, både när jag flyger och av annat nördintresse. Det är inte helt ovanligt att de siffror nan ser inte riktigt stämmer tycker jag. Ibland saknas flyg, ibland har avgångstiden blivit helt uppåt väggarna. Så jag känner mig tveksam till kvaliten, dock kan det vara så att det är en så försvinnande liten andel som är fel att i det stora hela stämmer statistiken bra?
OAG är i den bemärkelsen bättre, för de anger hur många av flygen som räknas med, t.ex. 92 procent eller 97 procent. I superstrukturerade Norden är det säkert inga problem att få fram korrekt statistik, men flyger man mycket på Afrika eller Karibien är det kanske lite knepigare. Säkert en del som rapporteras fel eller inte alls och som plockas bort ur rapporterna.
 
Toppen