Senaste nytt

Ändring till mindre antal nätter och priset går upp. Kan man skippa sista natten och behålla priset?

Dr. Miles

Expert
Ändring till mindre antal nätter och priset går upp. Kan man skippa sista natten och behålla samma totalpriset?

Jag har bokat ett dubbelrum på ett hotell åt min släkt på Booking.com.
Det var för fyra nätter och Room rate är avbokningsbar gratis fram till 2 dagar före ankomst.

Nu vill min släkt att åka hem en dag tidigare därför vill min släkt att minska en natt från hotellbokningen.
Jag försökte att ändra bokningen på Booking.com:s webbsida, då visar sidan att priser går upp när jag försöker att minska vistelsen till 3 nätter istället för 4 nätter som är bokad just nu.

Det stod ingenting om minimum stay 4 nätter när jag bokade, därför känns det lite konstigt att jag (min släkt) måste betala mer för att bo en natt mindre.

Frågan är så här:
Har hotellet rätt att kräva mellanskillnaden om min släkt bor bara 3 nätter istället för 4 nätter som står i bokningen?

Jag ser lite liknande problematik som Hidden city ticketing eller slänga returbiljetten.
 

johhenrik

Medlem
Det ska regleras i avtalet. Om det inte står i din bokningsrate så har de ingen rätt att ta ut betalt för man checkar ut för tidigt.
 
De borde inte kräva någonting, gjorde samma sak i Berlin i våras, hände inget. Snackade med min mormor som har jobbat på hotell och enligt henne ska det inte vara någon fara.
Vad som helst kan ju hända så att du måste åka hem en dag innan
 

xmit

Medlem
Ändring till mindre antal nätter och priset går upp. Kan man skippa sista natten och behålla samma totalpriset?

Jag har bokat ett dubbelrum på ett hotell åt min släkt på Booking.com.
Det var för fyra nätter och Room rate är avbokningsbar gratis fram till 2 dagar före ankomst.

Nu vill min släkt att åka hem en dag tidigare därför vill min släkt att minska en natt från hotellbokningen.
Jag försökte att ändra bokningen på Booking.com:s webbsida, då visar sidan att priser går upp när jag försöker att minska vistelsen till 3 nätter istället för 4 nätter som är bokad just nu.

Det stod ingenting om minimum stay 4 nätter när jag bokade, därför känns det lite konstigt att jag (min släkt) måste betala mer för att bo en natt mindre.

Frågan är så här:
Har hotellet rätt att kräva mellanskillnaden om min släkt bor bara 3 nätter istället för 4 nätter som står i bokningen?

Jag ser lite liknande problematik som Hidden city ticketing eller slänga returbiljetten.

Beroende på hotellets utcheckningstid och när de behöver lämna hotellet så kan ju 4:e natten i princip anses vara utnyttjad också.
Ex. senaste utcheckning kl. 12.00 men de lämnar kl. 14.00
 
Detta händer mig ganska ofta....jag brukar be om ursäkt och säga att jag givetvis betalar för den återstående natten.
Detta har alltid funkat....har aldrig fått betala högre rate.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för era svar.
Jag har kontaktat kundtjänst av Booking.com och har förklarat för henne om läget.
Hon sa att hon skulle kontakta hotellet om det är okej att minska nätter utan att priset blir dyrare.
Jag återkommer när jag har fått besked från Booking.com.
 
Toppen