Senaste nytt

In- och utresa till/från USA har jag missat något viktigt?

Sehrahin

Ny medlem
Hej! Hoppas att kunna få min fråga besvarad då jag har letat en bra stund om detta.

Jag reste till USA i slutet på december (23:e), skaffade ESTA, fyllde i en sån customs blankett på väg in i landet och gick igenom alla kontroller okej. Jag reste tillbaka till Sverige den 5 januari och kom hem säkert. Jag frågade flygvärdinnan på planet om jag behövde fylla i någon sån blankett på väg hem och det sa hon att det inte behövdes.

Min fråga är då, missade jag någonting på väg hem? Jag gick inte igenom någon customs på väg hem då jag inte hade något att deklarera ändå, och jag inte fick någon lapp att fylla i. Jag har planer på att resa tillbaka i april och jag har inte alls flugit mycket innan, så jag är bara osäker på hur det går till när jag reser tillbaka inom en ganska kort tid.

På deras hemsida för US customs and border control (i-94) kunde jag fylla i min information och det står "Admit Until Date: 2015 March 22", men jag planerar den 30 mars. Jag var ju inte i landet de 3 månader man får vara där.

Tacksam för hjälp!
 
Genom ESTA (Electronic System for Travel Authorization) får du 90-dagars stay inom USA. Vill du åka dit igen i perioden som ligger utanför datumet som står i ditt pass så måste du antagligen fylla i en ny ESTA ansökan.
 

Fredrik

Medlem
ESTA gäller i två år men jag tolkar @Sehrahin som att frågan handlar om ifall någon blankett eller liknande skulle fyllts i innan avresa. Svaret på det är nej. Finns man registrerad ombord på ett flygplan så löser det sig.
 

Lippi

Medlem
Jag åkte cirka 5 ggr till San Francisco/NYC under våren 2013 när min tjej bodde där. Det var inga problem. Så länge du inte stannar längre än 3 mån per gång ska det vara lugnt.
 

fcx

Medlem
Nej, vid utresa är det i regel betydligt mindre omfattande kontroll och pappersarbete än vid inresa (undantag finns givetvis). Vad gäller USA känns det mer som att de är glada att man åker därifrån :)
 

Pho

Medlem
Så länge du lämnar USA med vanligt flyg så registreras det automatiskt att du har rest ut inom den stipulerade tiden 90 dagar och du kommer inte behöva göra något speciellt (givet att du inte bytt pass och att ditt ESTA fortfarande är giltigt) när du reser tillbaka utan du får då 90 dagar från ditt nya inresedatum.

Om du däremot lämnar USA över någon landgräns eller via båt så kan det nog fortfarande behövas att du anmäler det vid gränspassagen. Annars finns risken att du kan bli betraktad som att du har haft en overstay efter att 90 dagar passerat.
 

AABack2ARN

Medlem
Som svenskar får vi oftast 90 dagar, men det finns exempel på då en tjurig officer gett även svenska medborgare 30 dagar. Detta brukar oftast inte spela någon roll om man inte har för avsikt att vara där mer än just 30 dagar. Är inte helt säker på orsaken dock.
 
Toppen