Senaste nytt

Varierande kvalité på Qatar Airways

Detta har nog diskuterats till dödagar men jag måste taupp det igen.

Det är ENORMT varierande kvalité på QatarAirways (och Emirates också för den delen) där Businessclass på vissa plan är riktigt trevlig medans på andra är ett rent skämt.

Jag har gjort DOH - EBB många gånger då den var med en A319. Business class på de flygningarna var ena dagen riktigt bra med "riktiga" businessclass stolar och andra dagen var det en halvtaskig ekonomi premium stol. Självklart kosta biljetterna exakt lika mycket

Här om dagen flög jag en längre sträcka på QatarAirways på en A330 I business class. och kom in till DOH på en 777:a med riktigt trevlig businessclass. Sedan sattes man på en A330 där stolarna var aningen slitna och sovläget var med dinglande underben. Alltså inte alls speciellt trevlig.

Nu är jag faktiskt lite trött på detta och kommer framöver undvika båda emirates och qatar pga detta. Ni som suttit i emirates businessclass modell lite äldre vet exakt vad jag pratar om...det är fasiken så man får mer plats i ekonomi.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta, kanske bara vill få ut en personlig protest!!! :)
 

kangru

Medlem
Men detta vet du väl när du bokar? Eller menar du att de byter till en äldre maskin efter bokning?
 

ACervin

Medlem
Jag håller med. Det är ett vanligt problem. Thai särskilt men även på andra bolag. Samma pris för två helt olika produkter. Dottern åkte hem med Thai i C idag från BNE. Skulle vara den nya kabinen enligt webben, men var den tråkiga 2-3-2. Trippelsjuorna på Qatar tycker jag dock verkar hålla bra standard.
 
Last edited:

kangru

Medlem
Jag håller med. Det är ett vanligt problem. Thai särskilt men även på andra bolag. Samma pris för två helt olika produkter. Dottern åkte hem med Thai i C idag från BNE. Skulle vara den nya kabinen enligt webben, men var den tråkiga 2-3-2. Trippelsjuorna på Qatar tycker jag dock verkar hålla bra standard.

Vad sa bokningen (via Amadeus tex) att det var för maskin och vad sa seatmappen om det hela? Dvs när fick ni veta vilken produkt ni hade köpt? Att diverse bolags websidor är dåliga och innehåller felaktigheter eller saker som bara nästan stämmer är inte helt ovanligt men det brukar finnas saker som är mer korrekta när man kommer nära deras operationella system (dvs boknings och incheckingssystemet).
 
Vad sa bokningen (via Amadeus tex) att det var för maskin och vad sa seatmappen om det hela? Dvs när fick ni veta vilken produkt ni hade köpt? Att diverse bolags websidor är dåliga och innehåller felaktigheter eller saker som bara nästan stämmer är inte helt ovanligt men det brukar finnas saker som är mer korrekta när man kommer nära deras operationella system (dvs boknings och incheckingssystemet).

Amadeus säger ju bara att det är 2-2-2 seating (A330)...inte vilken version av stolarna
 

ACervin

Medlem
Vad sa bokningen (via Amadeus tex) att det var för maskin och vad sa seatmappen om det hela? Dvs när fick ni veta vilken produkt ni hade köpt?

Det var först vid incheckningen vi fick reda på vilken kabin det var. Både seatplans.com (visade 2+2+2) och seatguru (fiskben) visade en annan kabin. Verkligheten var 2+3+2. Flighten ifråga är TG 474 BNE-BKK. Man tror man har köpt en viss produkt..........
 

WTP

Medlem
Väcker liv i den gamla tråden.
Qatars kvällsflyg från ARN är på A330-200 (QR172).
Vet ngn om det är en refurbished A332? Läste på FT att 7 av 16 plan är refurbished.
Hur stor skillnaden är mellan gamla och nya J?
 

Dr. Miles

Expert
Väcker liv i den gamla tråden.
Qatars kvällsflyg från ARN är på A330-200 (QR172).
Vet ngn om det är en refurbished A332? Läste på FT att 7 av 16 plan är refurbished.
Hur stor skillnaden är mellan gamla och nya J?
Det ser ut som nya Business class stolar på deras Airbus A330 liknar den modellen som Air China har på sina Boeing 777-300ER. I så fall är det inget fel på själva stolen. Det blir helt platt och skärmen var ganska stor, i alla fall på Air China plan.

Arabian Aerospace - Qatar Airways upgrades select Airbus A330-200 and A320 business class seats
 

WTP

Medlem
Toppen