Senaste nytt

Resor till världens stora bilsalonger

jsn

Medlem
Ibland har jag hört uttrycket "de fem stora" bilsalongerna, där Geneves bilsalong omnämns som en av dessa. Men vilka är de fem stora egentligen? Jag kan tänka mig Detroit, Frankfurt/Paris, Geneve, men sedan då? Shanghai? Tokyo? Dessa är ju väl så goda resmål som många andra ställen :)
 

Bonden

Medlem
Kul att du åker på Salongerna, det gör jag också :)

Var precis i Detroit, själva salongen var bra men inte staden...

Jag tror att Shanghai är den 5:e (om man ser till internationella mässor).
Detroit, Frankfurt, Paris, Genève och Shanghai.

Sen är LA showen ganska stor också.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tokyo var den femte, på den tiden jag var bilintresserad. Men det var så länge sen att rökning var tillåten i kabinen hos alla flygbolag och budget/fulflyg inte ens existerade ;)
 

Dr. Miles

Expert
Tokyo var den femte, på den tiden jag var bilintresserad. Men det var så länge sen att rökning var tillåten i kabinen hos alla flygbolag och budget/fulflyg inte ens existerade ;)
Tokyo är det inte den femte längre utan Shanghai som @Bonden skriver.
Tokyo Motir Show har blivit som en japansk lokal mässa under senaste åren.
Med tanke på sjunkande antal invånare i kombination med att allt fler unga människor inte tar körkort i Japan, Japan är inte en attraktiv marknad längre.
Dessutom får andra utländska biltillverkare betala höga tullavgifter/skatter när de tullar utländskt tillverkade bilar in i Japan. Så vitt jag vet, ingen ren utländsk biltillverkare har fabriker i Japan. (Mazda och Nissan ägs av utländska företag räknar jag inte in).

I Kina är det många kinesiska som utländska biltillverkare har fabriker i Kina och bilmarknaden i Kina kommer att växa längre framöver också.
 

fredrik996

Medlem
Geneve är väl den mässan som är absolut bäst att besöka då den inte har några inhemska tillverkare?
Lätt hänt på de andra att de inhemska tar väääldigt stor plats :)
 

cantona

Medlem
Har börjat titta på det men inget klart ännu. Såg att det går att hitta bonusbiljetter med SAS för 800kr + 20 000 EB. Från Göteborg. Ett bra tag sedan jag var på Frankfurtmässan.
 
Toppen