Senaste nytt

Bonusplatser - ger Silver/Guld/Diamond bättre tillgänglighet?

dala

Medlem
Med ett Coop Med Mera Mer (tack BC för tipset!) och ett färskt SAS AMEX Premium i plånboken är min plan att samla ordentligt med Eurobonus poäng samt en Amex 2 för 1 voucher framöver. Tanken är att till hösten boka en bonusresa i C till USA med frugan.

Jag är bara Eurobonus member i dagsläget och kollar man tillgängligheten på resor över Atlanten så ser det inget vidare ut i preminumkabiner. I beskrivningen av Eurobonus vill jag minnas att det står att tillgängligheten på bonusplatser är bättre för EB Silver (eller högre), stämmer det i praktiken?

Mitt intjänandeår i EB slutar sista januari, dvs kommande helg. Tycker ni det är värt att klämma in en över-dagen MR till Hamburg någon av de kommande dagarna för att fixa silverstatus mha segment? Det är ju lite surt att sitta med både tillräckligt med poäng och voucher till hösten men inte få tillgång till fulla utbudet av bonusplatser pga för låg status i EB.

Om Silver (eller högre) ger bättre tillgänglighet på platser i premiumkabin så är ju ett alternativ att försöka förlägga kommande resande till SAS även efter 31 januari för att fixa Silver under nästa intjänandeår i EB år. Det kanske tom är bättre då statusen isf följer med till året därpå?
 

Rob_flyer

Medlem
Jag har EBG och när det gäller premium till USA med SAS så är det rätt svårt för alla.

Åker själv till New York i C med 2-4-1 till hösten, men den biljetten bokade jag ungefär 325 dagar innan. Och då får jag ändå flyga via Oslo.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är bara Eurobonus member i dagsläget och kollar man tillgängligheten på resor över Atlanten så ser det inget vidare ut i preminumkabiner. I beskrivningen av Eurobonus vill jag minnas att det står att tillgängligheten på bonusplatser är bättre för EB Silver (eller högre), stämmer det i praktiken?
Det står ingenting om sådant nuförtiden. Enda som jag kan se är att du som statusmedlem får rabatt när du bokar Best Availability award.
EuroBonus membership levels - SAS

Screenshot20150126_1.png
 

DrKlas

Medlem
Tycker ni det är värt att klämma in en över-dagen MR till Hamburg någon av de kommande dagarna för att fixa silverstatus mha segment?

Absolut inte. Och särskilt inte om syftet är att få större tillgång till bonusresor.

Ett sätt att få silverstatus är ju just att få den av någon guld- eller diamantmedlem. Får du det efter helgen så är du silver i 27 månader.
 

Rob_flyer

Medlem
Biljetter med bäst tillgänglighet kostar dessutom avsevärt mer, i synnerhet utan hög status. Och de går de inte att kombinera med 2-4-1
 

dala

Medlem
Tack, nu klarnade det, det är alltså biljettkategorin "Bäst tillgänglighet" som åsyftas i EB-tabellen ovan, dvs de biljetter som kan betalas med cash+points. Och rabatt på dessa för de med status. Jag hade som ni förstår tolkat det som att tillgängligheten på vanliga bonusplatser (points only) var bättre för de som har status inom EB.

Många tack för klargörandet! Att trycka in en MR till Hamburg under veckan är inte aktuellt längre :)
 
Toppen