Senaste nytt

Stora tråden om passtämplar

silwer

Medlem
Det slog mig att det inte finns någon designerad tråd om detta. Jag har hittat lite strödiskussioner, men inget riktigt samlat. Om det på något forum borde finnas en sådan tråd så är det ju här! Så jag tar mig friheten att starta en. Här kan man lägga upp allmänna funderingar om stämplar, tankar om historik och estetik, nostalgiskt blicka tillbaka på tiden före Schengen, kora sina favoritvisum, eller helt enkelt bara visa upp stämplar och viseringar man tycker om.

Även ni som reser mycket i jobbet, ni som tycker att stämplar är ett "elände" som tar upp plats i passet. Jag kan inte tro att ni ändå inte hyser en viss fascination för det där ilsket välkomnande dunket inifrån immigrationsbåsen. Att lite ivrigt bläddra i ankomsthallen för att se var i AB Svenska Pass hittepåversion av Sverige det färska bläcket stansat sig fast. Jag tror ändå ni gillar det.

Så. För att börja denna tråd tar jag upp tre funderingar, hämtade från mina egna pass.



1.JPG

Fundering 1
- När slutade vi med dessa i Sverige? Dvs ankomststämplar för inresande med svenska pass. Antagligen är det så enkelt som när vi gick med i EU/Schengen och började med EU-stämplar, men jag har nånstans för mig att det hängde kvar lite längre än så.



2.JPG

Fundering 2
- Kan Kuba ha den tråkigaste, fulaste och mest värdelösa passtämpel någonsin? Motbevisa mig gärna.



3.JPG

Fundering 3
- Kan ni gissa vad som föranlett annulleringen av denna stämpel?
 
A

Aurora

Guest
Ad fundering 2 - USAs innreisestempel er tragisk og gørrkjedelig. I passet mitt er det attpåtil utrolig dårlig stemplet, så med tanke på hvor strengt det i grunn er å reise inn i USA så synes jeg stempelet i passet mitt var ekstremt UNDERWHELMING for å si det mildt.... :p

16179569948_56ecb11812_c.jpg
 

Homer

Medlem
Fundering 1 - När slutade vi med dessa i Sverige? Dvs ankomststämplar för inresande med svenska pass


Öh, jag har aldrig någonsin fått någon stämpel.
Stämpeln är ju där för att polisen ska se hur länge de som
bara har rätt att vistas en begränsad tid i landet har varit här.

(1989 slutade man stämpla EES medborgares pass)

Utlänningsförordning (1989:547)
5 kap 6 §
Vid kontroll skall en utlänning som reser in i eller ut från landet över en yttre gräns visa upp sitt pass för polismyndigheten. Polismyndigheten skall i passet anteckna dagen för utlänningens inresa eller utresa. Anteckning skall dock inte göras på identitetskort eller i pass för en medborgare i ett land som ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.
Svensk frfattningssamling 1989:547 Utlnningsfrordning (1989:547) - riksdagen.se
 
Last edited:

silwer

Medlem
@silwer Kan det ha varit så enkelt att du lämnade landet och det blev
annullering i.st.f. utresestämpel ?

Nej, det är faktiskt inte så enkelt. Att stämpeln ska se ut som på bilden involverar två (tre) länder samt ett specifikt resemönster dem emellan!


Ad fundering 2 - USAs innreisestempel er tragisk og gørrkjedelig. I passet mitt er det attpåtil utrolig dårlig stemplet, så med tanke på hvor strengt det i grunn er å reise inn i USA så synes jeg stempelet i passet mitt var ekstremt UNDERWHELMING for å si det mildt.... :p

16179569948_56ecb11812_c.jpg

Ja USA-stämplar har en del brister:

- Ofta svagt och dåligt bläck
- Svårt att se direkt vad som är inresedatum och vad som är leave before-datum
- Ganska tråkiga. Ingen pompös heraldik direkt.

Sen får man inga utresestämplar, vilket är tråkigt (tycker jag iaf, som vill ha så många som möjligt :))


Fundering 1 - När slutade vi med dessa i Sverige? Dvs ankomststämplar för inresande med svenska pass

Öh, jag har aldrig någonsin fått någon stämpel.
Stämpeln är ju där för att polisen ska se hur länge de som
bara har rätt att vistas en begränsad tid i landet har varit här.

(1989 slutade man stämpla EES medborgares pass)

Utlänningsförordning (1989:547)
5 kap 6 §
Vid kontroll skall en utlänning som reser in i eller ut från landet över en yttre gräns visa upp sitt pass för polismyndigheten. Polismyndigheten skall i passet anteckna dagen för utlänningens inresa eller utresa. Anteckning skall dock inte göras på identitetskort eller i pass för en medborgare i ett land som ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.
Svensk frfattningssamling 1989:547 Utlnningsfrordning (1989:547) - riksdagen.se

Jaså 1989 redan, där ser man. Den på bilden är ju från 1994, men det kan ju vara så att jag som jobbig 8-åring frågade kontrollanten om jag fick en stämpel. Skulle inte förvåna mig.
 

Svante

Medlem
Fund 3: Svårt att förstå. Du reser ut ur Kosovo den 14 augusti, men sedan annuleras den dock utan datum. Dagen efter reser du ut ur ett annat land. Möjligen har du rest ut ur Kosovo men i de nordöstra delarna (där Kosovo inte har direkt kontroll) ...alternativt så har en patriotsik serb kancelerat stämplen då Kosovo inte är erkänt av dem...
 

silwer

Medlem
Du är nåt på spåren @Svante!

Eftersom Kosovo och Serbien har en del issues med varandra finns det ett par sätt som Kosovostämplar kan bli annullerade:
  • Om man reser in i Kosovo (som formellt är Serbien) från ett annat land än just Serbien (t.ex Montenegro, Albanien eller Makedonien). Dessa gränser är kontrollerade av Kosovo, och man får således endast en Kosovostämpel. Man har då rest in i Serbien utan att få en giltig inresestämpel, enligt serbiska myndigheter. Om man därefter fortsätter till det "egentliga Serbien" så raderar de Kosovostämpeln och ersätter den med en giltig serbisk inresedito.
  • Om man reser ut ur Kosovo (Serbien) till Montenegro, Albanien eller Makedonien. Nästa gång man reser in i Serbien kan gränsvakterna bläddra igenom passet, hitta den "ogiltiga" utresestämpeln från förra besöket, nitiskt annullera den och ibland även ersätta den med en serbisk utresestämpel från det datumet.
Det som hände mig var att jag färdades Pristna-Skopje-Nis i bil. Vid inresan till Serbien från Makedonien bläddrade gränsvakten mycket riktigt igenom passet och annullerade stämpeln från dagen innan. Han ersatte den dock inte med en "riktig" serbisk utresestämpel - han kanske helt enkelt inte hade nån i båset.
 

Kricka

Medlem
@rob74 Ser ingen bild - kan det bero på min "padda" ?
(eller menar du stämpeln i första inlägget?)

@Flyer Tack, en omstart av paddan så var bilden med..
 
Last edited:
Toppen