Senaste nytt

Project turboprop 2015

A

Aurora

Guest
Jeg er ikke alene på dette forumet om å ha en forkjærlighet for turboprop'en (@Kastrup hej hej!!!). Propellfly gir meg en flyglede som ikke kan sammenliknes med noe annet, kanskje aller mest fordi man da føler at man virkelig er ombord i et fly (til sterk kontrast med f.eks The Residence hos Etihad, hvor man så langt som mulig ønsker å komme bort fra flyopplevelsen på sett og vis? :) ). Det at det er en glede å føle det pur, raw, ekte ved flyvning henger nok sammen med at dette var et "tabubelagt" og "farlig" tema i min barndom, mens jeg ble foret med historier om propeller som snudde seg i lufta og små fly som måtte fly nede i dalene i Norge når det var dårlig vær.

Så med den korte innledningen: i 2015 har jeg lyst å fly mye turboprop. Kan hende det går, kan hende det ikke går. Vi får se. Men intensjonen er der. Og viljen er der :) Så står det bare på tid og penger, som så mye annet i livet. Men YOLO, right?! (hehe. grusomt ord i grunn :D )

Sverige er heldigvis et helt YPPERLIG utgangspunkt for dette!! ATP er f.eks uhyre sjeldent i verden. At det flyr rutetrafikk ut fra Arlanda er jo intet annet enn perfekt.

Så langt har man laget seg denne oversikten over fly jeg inte har flydd enda:
ATR42 - ??
ATR72 - SAS (operated by JetTime & FlyBe), diverse ruter.
SAAB 340 - Nextjet.
SAAB 2000 - SAS (operated by Braathens Regional) + Sverigeflyg?
BAe ATP - Nextjet. ASAP - pga fare for utfasing.
Fokker 50 - Air Iceland. AmaPola (men det er kun charter?)
Beech 200 King Air - Bergen Air Transport (Bergen-Shetland)
Swearingen Metroliner - Air Norway (Oslo-Fagernes)
Jetstream 32 - Direktflyg? Avies, men .... NOPE. Noen andre operatører?
Jetstream 41 - Eastern Airways (UK)
Beechcraft 1900 - Man må til USA...
Dornier 328 (prop version) - ???

Flygplan jeg allerede har flydd:
Twin Otter - Nordlandair AEY-GRY
Dornier Do 228 - Lufttransport LYR-SVEA
Dornier Do 228NG - Lufttransport LYR-SVEA
Dash 8-100 - Widerøe
Dash 8-200 - Widerøe
Dash 8-300 - Widerøe
Dash 8-400 - Widerøe

Noen som kommer på flere flygplan? Ruter? Eller bare er enig i at propellflyg er HIMLA ARTIG! :D
 

henke12

Medlem
Kan hjälpa med några iaf :)


ATR72
Tex ARN-VBY med SK

SAAB 340 - Nextjet.
ARN-KSD, ibland ARN-OER, ARN-MHQ

SAAB 2000
Braathens, BMA-SDL, BMA-AGH, ARN-Finland

BAe ATP - Nextjet. ASAP - pga fare for utfasing.
ARN-OER

Fokker 50 - Air Iceland. AmaPola (men det er kun charter?)
SDL-GOT flygs av F50

Jetstream 32 - Direktflyg? Avies, men .... NOPE. Noen andre operatører?
AIS flyger J32 bla MMX-ORB-BLE eller GOT-BLE

Dornier 328 (prop version) - ???
Förr flög den iaf BMA-Billund
 
A

Aurora

Guest
Kan hjälpa med några iaf :)
Fokker 50 - Air Iceland. AmaPola (men det er kun charter?)
SDL-GOT flygs av F50

Jetstream 32 - Direktflyg? Avies, men .... NOPE. Noen andre operatører?
AIS flyger J32 bla MMX-ORB-BLE eller GOT-BLE

Dornier 328 (prop version) - ???
Förr flög den iaf BMA-Billund

Hvor kjøper man SDL-GOT? Är det AmaPola?
Visste inte om AIS, takk for tipset!!
Hvem fløy Do328, vet du?
 

Alf

Medlem
Jag avskyr att flyga tuboprop och undviker det till varje pris. Det är obekvämt skramligt och skakigt. Man kommer aldrig över åskväder när det är sommar vilket betyder man måste kryssa mellan åskmoln och har man tur slipper man åka in i en kraftig åskcell. På vintern är dessa plan mer känsliga för nerisning vilket mest märks på ett himla oväsen när isen lossnar från propellerbladen och slår in i kabinkroppen.

Det sämsta och obehagligaste flygplanet av turboprop är Fairchild Metro II som är smal och lång. Det är som att krypa in i ett rör, mycket obehagligt, trång och bullrig.

Jag har åkt Twin Otter mellan NRK-VSB och vi drog på oss så mycket is att det inte gick att stiga till FL90 som vi skulle upp till utan fick gå ner i höjd över Östersjön för att bli av med isen utan att lyckas, varför det blev tillbaka till NRK med ett ordentligt nerisat flygplan.

Med SAS gamla Dach 8-400 har jag vid två tillfällen råkat ut för tryckfall i kabinen och en svår isbildning när man åkte in i en åskcell.

Nej, jag ser ingen nostalgi i att flyga turboprop.

Däremot var det nostalgi att flyga DC3. Härligt sjungande kolvmotorer och man försökte hålla sig under det dåliga vädret istället för mitt i.
 
A

Aurora

Guest
Är det den som går under smeknamnet "Cigarren"?

Och "Angsttuben"? :D Ha ha.

Men satser på å ta disse turene på finværsdager, det er ikke noen turer jeg kommer til å sette i betong i lang tid før avreise, ergo er det bare å utsette reisen hvis man ser tidenes åskväder ruller innover landet. Fordelen med ungdomsbilletter er jo at man kan booke nesten helt inntil avgang :)
 

henke12

Medlem
Hvor kjøper man SDL-GOT? Är det AmaPola?
Visste inte om AIS, takk for tipset!!
Hvem fløy Do328, vet du?

SDL-GOT, Jag tror den flygs av amapola men att man köper biljetter av Nextjet.


AIS bokas på: AIS Airlines


D328 flygs av SunAir of Scandinavia och bokas från British Airways
(Konstigt jag vet) :)

BMA-BLL la tydligen nyss ner men BMA-AAR finns kvar!
 
A

Aurora

Guest
SDL-GOT, Jag tror den flygs av amapola men att man köper biljetter av Nextjet.


AIS bokas på: AIS Airlines


D328 flygs av SunAir of Scandinavia och bokas från British Airways
(Konstigt jag vet) :)

BMA-BLL la tydligen nyss ner men BMA-AAR finns kvar!

Excellent, Do328 is a "hard one to get" sett på verdensbasis :)
 
Toppen