Senaste nytt

Tranedans - hornborgasjön

A

Aurora

Guest
Är det noen som har varit ved Hornborgasjön i Mars/April og sett på denne tranedansen? :) Jeg är en naturens menneska og synes dette hørtes helt fantastisk ut.

Undres på hva det lureste er når man bor i Uppsala, flyga til Gøteborg? Jonkøping? Og deretter kjøre til Hornborgasjön? Eller kjøre från Uppsala?
 

sembl

Medlem
Välkommen ner till mina gamla hemtrakter och "slätta"

Jag var mycket där när jag var liten men mina föräldrar åker dit varje år. Mitt tips är att ta tåget till Falköping från Uppsala och sedan kan du ta en taxi eller hyra bil för att komma dit. Jag skulle rekommendera hyrbil eller egenbil då det finns otroligtmycket historia om du vill se mer än fåglar tex, Varnhems kloster, Gudhem, Skara domkyrka och museum etc. Mest tyskaroch holländare som är där och tittar på horder av "grus grus"

När jag var mindre så packade vi matsäck och cyklade runt hornborgarsjön från Skara om vädret tillät via Axvall och Varnhem. Du kan pinga mig offline om du vill ha mer info.
 

jsn

Medlem
Nu på vintern har de även örnspotting då de tydligen har gott om både havsörn och kungsörn på vintrarna :)
Jag skulle ta egen bil snarare än åka publikt. Sedan kan en fundering vara huruvida du vill resa dit dagen innan för att vara på plats på morgonen när tranorna kommer inflygande från sjön...
 

henrik l

Medlem
Jag är ju uppvuxen i Varnhem och föräldrarna bor fortfarande där. Kollektivt kan du glömma med tanke på turtäthet och andra saker som man vill se. Ta tåget till Skövde/Falköping och hyr bil. Rekommenderar nog Skövde om ni ska övernatta med tanke på att utbudet är betydligt bättre här än i intilliggande metropoler:D Men sevärdheter finns det ju lite överallt som #sembl skriver. Hornborgasjön är ju också en mycket trevligt sjö för långfärdsskridsko, men just nu lär den vara snötäckt och isen lite tunn eftersom halva sjön gick öppen förra helgen. Har du maximalt flyt kan du även ta med dig skidorna och åka skidor på Billingen:)

Men det kan även vara värt åka hit efter transäsongen är slut. Passa på när körsbärsträden blommar i maj och en dag när solen skiner. Då ska man ta vägen öster om Hornborgasjön, mellan Torbjörntorp-Varnhem-Öglunda-Berg-Timmersdala, med valfritt färdmedel. Konstnären Gunnar Brusewitz lär att utnämnt vägen till världens vackraste väg vid den tidpunkten på året.
 
A

Aurora

Guest
Fantastiske tips! Flotters, det er jo noe med å reise ut i verden - men også oppleve "sitt eget land" (både Norge og Sverige :D ).
Roadtrip-tipset er helt innafor og, har absolutt lyst å kjøre litt rundt i Sverige og se vakre strekninger :)
 
Toppen