Senaste nytt

Bröllop i Aruba 9 januari 2016

Lokföraren

Medlem
Kära BC´are!
Vi är bjudna på bröllop i Aruba (kanske på Aruba). Jag och min fru behöver hjälp att ta oss dit på ett trevligt sätt. Bröllopet går av stapeln den 8-10 januari 2016, men vi vill komma fram ett par dagar innan för att hinna acklimatisera oss ordentligt.
Normalt flyger jag med SAS inrikes och har åtminstone Silver på EuroBonus, det är väl inte värt så mycket, men det kommer nog finnas runt 30 000 bonuspoäng som kan användas på biljetten. Drömmen hade varit att flyga business class, men det kanske inte går att lösa för budgeten 25000 kronor och 30 000 poäng.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig som inte är van att resa så här långt bort.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda, kan eventuellt åka från Helsingfors eller Köpenhamn om det blir betydligt billigare, då måste vi ju ändå flyga från Arlanda. Ja, ni fattar.
  2. Var är din destination? Aruba
  3. När vill/behöver du resa ut? Vi måste vara där den 6 januari 2016.
  4. När vill/behöver du komma hem? Mitten eller slutet av januari 2016.
  5. Hur länge vill du vara borta? Vi vill vara borta två eller tre veckor. Ganska flexibelt om pris/prestanda är de rätta på flyget.
  6. Hur många personer som skall resa? 2 Vuxna.
  7. I vilken kabinklass? Vi vill åka First, men har nog inte råd. Så Economy, eller möjligtvis business, om inte priset är alldeles för högt.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Alla. Men helst Star Allians då vi har EuroBonus.
  9. Vad är din budget? (per person) Jag räknar med att hoppas komma undan med ett pris på 12 000 för oss båda. Vi har väl en 30 000 Eurobonuspoäng om det hjälper något.
  10. Vad är det viktigaste för dig? I ordning; Pris, restid, bonusprogram (*A).
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan tänka oss något stopp i New York på vägen någon/några nätter. Är rätt dålig på hur det går att lösa.
 

LarsCph

Medlem
I forhold til at komme derud på business class "billigt" bør du undersøge hvilke selskaber som flyver derud og så holde øje med om de har nogen kampagner. Det er lidt tidligt at bestille nu. Det er aldrig til at vide om der kommer kampagner, men for eksempel havde Qatar i efteråret en kampagne med "business class til halv pris" hvis man var 2 eller flere som rejser sammen. Det betyder at min datter, fruen og jeg selv flyver på business class til Bali til sommer når vi skal på ferie.
 
Ingen gode priser i business lige pt. Men hold øje med Air France og KLM - de kunne nemt have et tilbud på business class eller premium economy.

Ellers kan du kigge på at flyve til USA med SAS og så separat billet derfra med et andet selskab. På den måde kan du booke Go + Plus og så bruge dine point til at opgradere Go->Plus så du får Plus & Plus. Det kræver naturligvis at du kan finde en fornuftig billet videre fra USA og at der er plads til at opgradere.

Uanset hvad du vælger skal du nok holde hovedet koldt, du er efter min bedste overbevisning for tidligt ude til at få en rigtigt god deal. Så hold løbende øje med prisudviklingen og tilmeld dig evt. nyhedsbrev hos de selskaber der flyver mellem Europa og Aruba.
 
Kära BC´are!
Vi är bjudna på bröllop i Aruba (kanske på Aruba). Jag och min fru behöver hjälp att ta oss dit på ett trevligt sätt. Bröllopet går av stapeln den 8-10 januari 2016, men vi vill komma fram ett par dagar innan för att hinna acklimatisera oss ordentligt.
Normalt flyger jag med SAS inrikes och har åtminstone Silver på EuroBonus, det är väl inte värt så mycket, men det kommer nog finnas runt 30 000 bonuspoäng som kan användas på biljetten. Drömmen hade varit att flyga business class, men det kanske inte går att lösa för budgeten 25000 kronor och 30 000 poäng.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig som inte är van att resa så här långt bort.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda, kan eventuellt åka från Helsingfors eller Köpenhamn om det blir betydligt billigare, då måste vi ju ändå flyga från Arlanda. Ja, ni fattar.
  2. Var är din destination? Aruba
  3. När vill/behöver du resa ut? Vi måste vara där den 6 januari 2016.
  4. När vill/behöver du komma hem? Mitten eller slutet av januari 2016.
  5. Hur länge vill du vara borta? Vi vill vara borta två eller tre veckor. Ganska flexibelt om pris/prestanda är de rätta på flyget.
  6. Hur många personer som skall resa? 2 Vuxna.
  7. I vilken kabinklass? Vi vill åka First, men har nog inte råd. Så Economy, eller möjligtvis business, om inte priset är alldeles för högt.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Alla. Men helst Star Allians då vi har EuroBonus.
  9. Vad är din budget? (per person) Jag räknar med att hoppas komma undan med ett pris på 12 000 för oss båda. Vi har väl en 30 000 Eurobonuspoäng om det hjälper något.
  10. Vad är det viktigaste för dig? I ordning; Pris, restid, bonusprogram (*A).
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan tänka oss något stopp i New York på vägen någon/några nätter. Är rätt dålig på hur det går att lösa.
Jag var där för några månader sedan! Lite taskigt med *A-flyg dit men United flyger från New York. Annars går det även att flyga till Curacao eller den där ön som börjar på B någonting och ta ett litet lokalt flygbolag därifrån till Aruba för 70-100 usd tor per person. Bokar du så här tidigt får du nog räkna med tidtabellsändringar också.
 

Marcus_R

Medlem
Var på Aruba i september på bröllopsresa, väldigt trevlig ö! Valde att flyga med SAS i Business och en 2-4-1 check t/r GOT-EWR, och sen separat biljett med United EWR-ARU. Väldigt smidigt, förutom att flighten till Aruba går tidigare än man kommer in, så ska man åka med SAS blir det en övernattning vid EWR.
 

Treo

Medlem
Air Canada flyger till Aruba, så du kan flyga (ARN-)CPH-YYZ-AUA. Då slipper du undan ESTA men kan flyga med Star Alliance (kanadensiska immigrationsmyndigheterna är inga charmtroll heller för den delen), meeen jag tror att flyget bara går en eller två gånger per vecka. Oavsett vilket upplägg du väljer får ni nog räkna med en övernattning på vägen.

Håller med föregående talare om att du bör ha is i magen åtminstone fram till sommaren.
 

Morgan

Medlem
Du åker ju precis efter julhelgen, antar att det går charterplan också, åtminstone på ditresan, som kanske är prisvärda?

Visst har flera bolag premiumkabiner som är typ SAS Plus nuförtiden?
 
Toppen