Senaste nytt

British Airways, mina erfarenheter i businessklass

ACervin

Medlem
British Airways i business


Sista åren har jag haft som vana att skriva några rader varje gång jag testar något nytt. Trots flitigt flygande så är det 2 businessklass-kabiner/service om har undgått mig, men som de flesta på BC säkert har erfarenhet av. Två bolag som vad jag har förstått levererar pålitlig men kanske inte så himmlastormande service. British Airways och Lufthansa. Har plötsligt lyckats få till 3 longhaul bokningar med BA. Sitter just nu baklänges i en trippelsjua mellan Mumbai och London som är en del av en USDM bokning Brisbane-Köpenhamn. På nyårsdagen flyger jag till New York på BA kampanjpris i business. Retur en vecka senare. Har där bokat 87an som personalen ombord på dagens flyg kallade det. Jag antar om man refererar till Boeing så kan man lika gärna ta bort den första sjuan. Just nu sitter jag på en sjusjua och förra sträckan KUL-BOM gjordes faktiskt i en tresjua. En av mina längre flygningar i ett smalkroppsflyg.


Inflygningen till Mumbai från havet uppfyller alla förväntningar på Indien med slitna bostadkvarter och kåkstäder. Undrade ett tag om vi skulle få med oss tvätten från ett av de slitna husen innan landningsbanan dök upp. Flygplatsen däremot var modern och denna lördag behagligt öde. Vi var sena från KUL så blev jag mött vid gaten och blev ledsagad till någon form av transferdisk. Smidigt tänkte jag, men det skulle strax krångla till sig. Samtal ringdes till BA, men ingen tycktes svara. Efter viss dividerande odnades ett handskrivet boardingpass med ett antal stämplar och taggar på handbagaget som stämplades i security. Nogsam kontroll av stämplarna då jag anmälde mig i security, vilket låg 10 m från disken där dokumentet utfärdades. Något i stämplarna tycktes inte stämma och det spelades upp en liten scen där det var tveksamt om jag kunde fortsätta min färd in i flygplatsen. Förklarade att det vara alla dokument jag hade och efter lite suckande och axelryckningar, kom jag vidare. Det blev ingen transferbrådska då BA flighten var 2h försenad på grund av crew rest. Hade faktiskt fått ett sms av BA redan dagen innan om detta. Taxfree modernt med alla kända märken. Är det bara jag, eller har Brooks Brothers ökat sin närvaro globalt? Dyker numera upp på varje flygplats jag besöker tycker jag. Priser i US dollar och speciellt billigt verkade det inte vara. 110 US för en skjorta. Intensiv övertalningskampanj i klockbutiken att jag skulle unna mig något till jul. Avstod. Lyckades nosa upp GVK loungen som ligger mittemot Videobutiken. Ytterst elegant entré med mycket guld och värdinnor i mera guld och färgsprakande kläder. Presenterade mitt handskrivna boardingpass och nya samtal till BA följde, som inte svarade nu heller. Efter en stunds väntan tyckte de nog att jag stod i vägen och beslutade att släppa in mig in business loungen som ligger en våning ner. De tog hand om mitt pass, alltid lite oroande, och lovade att personal från BA skulle komma med ett printat boardingpass. Jag önskade fönsterplats som vanligt och en gentleman bredvid fyllde i att jag skulle välja höger sida av planet för att slippa eftermiddagssolen. Bra med erfarna resenärer.

BA-flights 1.jpg

Handgjort boardingpass

BA-flights 2.jpg

Den trevliga GVK loungen i Mumbai

GVK loungen var fantastisk. Långsmal med många fönster ut mot flygplatsen och bekväma stolar vända mot utsikten. Fin inredning avdelat med vita spaljéliknande väggar. Två bemannade barer. Varm mat och man fick hjälp med att lyfta på locken till de puttrande grytorna. Ingen risk för överansträgning eller grytlocksarmbåge. Kingsfisher öl, lite curry och en cappuccino senare mådde man bra. Internet snabbt, klart bättre än i KUL.


Boarding på tid, den nya tiden det vill säga. Nu kontroll av stämplar. Blev stoppad igen då mina stämplar fanns på det handskrivna boardingpasset medan det tryckta som snällt levererades till loungen med mitt pass saknade security stämplarna. En supevisor fick tillkallas. Samma lilla scen innan jag kunde gå ombord. Massiv business kabin. Jag hade plats 16A som var mitt över vingen. Fullt till sista plats. Småbarn rakt över gången. 16A visade sig vara på vänster sida och mycket riktigt så låg solen på. Min lounge granne hade helt rätt, höger sida att föredra på eftermiddagsflygningar i västlig riktning från Mumbai. Egen liten gång in till mitt bakvända säte, ett långt men lite smalt utrymme. Det här är verkligen ett helt annorlunda koncept jämfört med andra C kabiner. Det är i alla fall fiffigt. Man sitter nära varandra ansikte mot ansikte. I det här fallet en grekisk man boende i London som jobbade med IT inom oljeindustrin. Vi hade en trevlig konversation över drinkar och middag för att sedan skicka upp den avskiljande skärmen för TV titt och slummer. Fungerade bra tyckte jag. Som erfaren BC flygare har man ju lärt sig att man skall ju undvika längst bak i närheten av vacumpysande toaletter och ylande barn i bassinetterna längst fram i economy. Men ylande barn fanns redan bredvid mig och jag fick i alla fall njuta av en egen gång in till min sittplats och behövde inte hoppa över andras ben. Jag tycker stolen var bra även om man satt lite lågt. Har inget emot att åka baklänges. Fotpallen lagom långt bort och helt platt i sovläge. Vilken skillnad mot angled lie flat! Möjligen lite trångt om knäna om man vill ligga på mage. Min stol var dåligt städad med smulor här och där och kudde saknades. (Så här i efterhand, skulle filmat och youtubat!). Det gick faktiskt inte att skaka fram någon kudde då C kabinen var full till sista plats. Inte proffsigt. En rullad tröja fick duga. Skärmen tryckkänslig men man har ju sett större. Det enda som irriterade var att bordet man fällde ut var rangligt och delat på mitten. Denna delning orsakade en liten ås i bordet och när sedan matbrickan placerades ovanpå gungade den påtagligt fram och tillbaks. Som en caféägare som envisas att använda bord med fyra ben iställer för tre på uteserveringen. Servicen var prompt och engelskt trevlig med en gnutta humor. På grund av regler, ingen skumpa på backen. Men efter en 20 minuter i luften fick jag äntligen en Tattinger. Valde en kryddig kyckling till förrätt och en grillad lax till varmrätt. Två röda och vita att välja på. Ganska rejäl grönsallad därtill. Vitlöksbrödet når inte upp till Thais signatur vitlöksbröd. Maten var bra utan att vara spektakulär, den vobblande brickan irriterade. Påfyllning var inga problem. Dessert eller ost som vanligt i den anglosaxiska traditionen. Lyckades prata mig till att få ost först med ett glas portvin för att avsluta med en alldeles för fluffig cheescake. Ostbrickan var klen, Emirates har luftens bästa ostbricka i min erfarenhet. I stort en hygglig till bra måltidupplevelse.

BA-flights 4.jpg

Hyggligt käk, bra viner!

Vi får se vad åttasjuan kan erbjuda om någon vecka.


På väg till Newark i en BA 787. Har precis avslutat måltiden och sitter i en nedsläckt kabin och skriver detta. Incheckning i CPH var tidsödande. Händelselös flygning till terminal 5. Trettio minuter tidiga, vilket behövdes då vi bara hade en timme. Efter att krånglat oss igenom det så kallade fast track security och tåget från terminal 5 A till B fanns det ingen tid över, det var bara att gå rakt igenom boarding kontrollen och ut på bryggan mot en gammal Jumbojet. Inte vad jag hade tänkt mig, equipment change?. Men vi blev nedviftade på plattan och bussades, efter viss väntan, i en överfull buss ut till en BA 161 mot Newark, en 787. Inte en speciellt glamorös start.

BA-flights 1 (1).jpg

C-klass boarding med BA

Incheckningsagenten i CPH hade lyckats placera undertecknad i den främre C kabinen och dottern i den bakre. Med hjälp av personal och välvilliga passagerare fick vi byta och hamnade i 2 mittensäten snettemot varandra. Fungerade väldigt bra att sitta så under middagen, enkelt att konversera som tidigare nämnts. Mittensätet i mitten är dessutom väldigt bra, extra utrymme bredvid armstödet och har man det sista sätet innan Premium Economy så har man egen utgång. Om man inte är en fönsterfetischist som jag, så är det nog bästa platsen, väldigt privat med avskjiljaren uppfälld. Skumpa med viss fördröjning. Mörkt i kabinen, vilket jag tog upp med pursern, som sa att det hade de inte tänkt på, men 787 var krånglig att använda tyckte han, ”fiddly”. Han lovade att de skulle försöka öka belysningen. Efter att först mörklagt kabinen helt lyckade personalen såsmåningom få till en lite trevligare belyst kabin. Maten, räksallad, följt av biff med blomkålsgratäng, smakade bra. Kallt rödvin, men en mycket god Pinot Noir från Kalifornien, gör ju inget om Pinon är lite kall. Ljuvlig Californisk Chardonnay med en fin ekig eftersmak till förrätten. Något som ofta oroar mig när jag flyger så är det att inte få vin till varmrätten. I know, I-lands problem. Men det är vanligt att man kör en runda med drickavagnen till förrätten och så händer det inte mer. Emirates är experter på detta. Brrr. Ibland ber jag faktiskt om att få både ett glas vitt och rött på en gång. Mina farhågot besannades och inget rödvin i sikte till varmrätten. Suck, jag skulle kört dubbeltricket. Skall man ringa på klockan eller inte? Dottern tyckte det var pinsamt om pappsen skulle krångla. Jag avstod och bad om ett glas rött i samband med avdukningen, som kom blixtsnabbt får jag säga. Cheddar och Stilton efter varmrätten förstås.


Sammanfattningsvis, som nästan alltid i den anglosaxiska världen, väldigt vänlig och trevlig service. 787an är ju tyst och med behaglig luft. Men BAs 787 är betydligt trängre inredd än Qatars luftigare 787-inredning. Mat, och service bra och vinerna riktigt bra, men som helhet når upplevelsen inte upp till de bästa, QR, SQ, EK och QF. Vi får se vad hemresan har att erbjuda.


Ibland så bara händer det! Immigration på Newark var helt tom. Efter 60 sekunder var vi igenom. Våra två väskor kom ut som nr 2 och 3 på bandet. Customs kön var kortare än 30 sekunder. Vi var först i taxi kön, det vill säga det fanns ingen kö. Trafiken var stillsam in till Manhattan, ingen kö i receptionen och rummet på 34 våningen på New York Palace var till belåtenhet. Vad kommer att gå fel?


Det skulle vara vädret möjligtvis, då andra dagen i New York bjöd på nollan och snöblandat regn. Första dagen hann vi med en kölös (inte könlös) morgonhiss till toppen på Rockefeller building. Väl så bra som Empire State. Följde upp med en finfin promenad på the High Line i värmande solsken, med efterföljande Chelsea market. Bullrigt, häftigt. Dag 2 besöktes Ground Zero med de imponerande vattenfallen, känns lite för glatt att kalla det för fontäner, ger faktiskt lite domedags känsla då man inte ser botten på dammen, allting fortsätter ner i evigheten, svindlande. Dottern hade snokat upp restaurangen Juni, som nu har fått en stjärna i Guide Michelin. Lunchen där var mycket bra och prisvärd, med den bästa service jag fått på många år. Ytterst vältajmat utan att vara påträngande. Gott hantverk som värmer en gammal servitör, d.v.s jag själv. Matsalen lite murrig dock. Raka motsatsen kvällen efter på upper East Side med två tallrikar pasta och ett glas vin med New Yorkisk snorkig/ointresserad betjäning när den är som sämst. För det facila priset av 900 kronor. Okej vi var trötta den kvällen och orkade inte gå så långt.

BA-flights 2 (1).jpg

New York Palace och min kabinväska

BA-flights 5 (1).jpg

Upper West side från Rockefeller center
BA-flights 10.jpg

Ground Zero monumentet, mäktigt!

BA-flights 11.jpg

Regnigt, snöigt och kallt dag 2. Utsikt från en taxi till nästa taxi.

Efter att tillbringat några dagar i Chapel Hill, sitter jag nu i BA loungen på JFK. Stor lounge utan champagne, de luras med Prosecco. Kom hit redan vi 15 tiden, åkte på 2 olika biljetter så vill ha lite marginal. Dessutom transfer från La Guardia. Fabulös inflygning med hela Manhattan på display. I loungen öppnar pre-flight dinner kl 1630 skall försöka äta lite där för att maximera sovandet. Undertiden klämmer jag några mackor som nog legat och torkat in sen frukost. Gudskelov fanns Brooklyn Lager att tillgå och efter att snokat runt lite, även en del andra boutiquebärs, trevligt.


Plingade till i telefonen. Tripit Pro medddelar att jag skall förbereda min resa till BKK och BNE. 2 dygn dit, men först en 50 års fest. Ibland blir det för mycket.


Äntligen öppnade Pre-Flight dinner. En skaplig buffé, med både fisk och pulled pork, plus några andra kötträtter. Bra utbud av sallader och tillbehör. Ostbuffé och några enstaka desserter att välja på. En Fonseca 2008 ofiltrerad till osten. Var äter man helst? Utan att tveka pre-flight. Att sitta vid ett riktigt bord och välja bland betydligt flera rätter är klart bra. Bekvämare och enklare. Fast känner jag mig själv rätt kommer jag säkert att äta ombord också. Eller en melatonin tablett, ett glas champagne och rakt ner i bingen?


De Brittiska affärsmännen i sina kritstrecksrandiga kostymer väller in. Tid för avfärd närmar sig. Har efter viss funderade bokat in mig på upper deck på en 747. Har bara åkt upper deck en gång tidigare med Cathay Pacific och tyckte det var ganska trångt. Men ingenting går upp mot att gå en trappa upp ombord på ett flygplan, eller hur?


Efter 1h försening kom vi ombord. Upplevde ovanvåningen luftigare än Cathays vinklade stolar. Ser riktigt trevligt ut. Tattinger på direkten. BA har ju ett gäng med flyg som verkar gå med 30 minuters mellanrum till LHR. Det verkar som de flesta avstår från full måltidsservice. Flygvärdinnan delar ut kort med frukost beställning på en gång. Tre olika alternativ. Full frukost eller påse att ta med, eller ingenting alls med rekommendation att ta frukosten i T5 Galleries loungen. Eftersom jag skall vidare satsar jag på att sova så länge som möjligt. Öppet till cockpit där ett gäng har samlats runt instrumenten och diskuterar något. I min fantasi något som inte fungerar. Hoppas jag har fel. Inte intresserad av fler förseningar. Det var tydligen lite krångel med luftkonditioneringen. Samma inredning som i mina andra BA flygningar, men här var skärmen extra omodernt liten. Bytte om till min QF pyjamas innan start, brukar jag inte göra men det var nästan 1 timmas väntan vid gaten innan vi började rulla. Satsade på att sova och inspekterade ögonlocken från insidan så fort vi var uppe på marschhöjd. Tyvärr var det en ganska turbulent resa. Även om jag som seglare tycker att lite turbulens kan vara rogivandet, så var det här i skumpigaste laget. Landade trots allt på tid och efter att krånglat mig igenom security i Terminal A hann jag med mitt flyg till Köpenhamn.

BA-flights 7.jpg

Hygglig samling BA flyg på Heathrow. Take off mot Köpenhamn.

Hur skall man nu sammanfatta British Airways businessklass. Sitter nu och skriver detta på Thai kärran till Phuket i deras relativt moderna stol som jag nu inser att jag föredrar framför BAs. Det som dock är bra med BA är att det var genomgående flatbeds, oavsett ålder på kabin. Klart uppskattat. Servicen var lättsam och trevlig med ett tänk av brittisk humor och maten håller god klass, utan att sticka ut som fantastisk. Vinerna passade min gom ovanligt bra. BA loungerna på T5, LHR är riktigt bra, loungen på JFK tycker jag också är bra och pre-flight dinner fungerade utmärkt. Inredningen lider av små videoskärmar och ingen gate to gate underhållning då skärmen måste fällas in vid start och landning, man kan inte ens följa med på kartan. Dessutom upplevs den som lite trång. Det är idag svårt att konkurrera med mellanösternbolagens moderna maskiner och service koncept, tycka vad man vill om deras arbetsvillkor och dålig service vid krångel, likaså svårt att klå de bästa Asienbolagen. Några exempel som jag gillar; Emirates 380, upper deck med fin stol och barhäng, Singapore Airlines nya breda businessstol och precisa service eller Qatars mat och dryckeskoncept. Eller för all del Qantas generösa servering, skybed och pyjamas. BA levererar en stabil produkt utan vare sig dalar eller toppar, men tar sig inte upp bland mina personliga topp 5.
 

Attachments

  • BA-flights 8.jpg
    BA-flights 8.jpg
    {memory} MB · Visningar: 401
  • BA-flights 9.jpg
    BA-flights 9.jpg
    934 KB · Visningar: 426
  • BA-flights 7 (1).jpg
    BA-flights 7 (1).jpg
    {memory} MB · Visningar: 417
  • BA-flights 6 (1).jpg
    BA-flights 6 (1).jpg
    {memory} MB · Visningar: 440
  • BA-flights 4 (1).jpg
    BA-flights 4 (1).jpg
    {memory} MB · Visningar: 391
  • BA-flights 3 (1).jpg
    BA-flights 3 (1).jpg
    {memory} MB · Visningar: 435
  • BA-flights 6.jpg
    BA-flights 6.jpg
    {memory} MB · Visningar: 398
  • BA-flights 5.jpg
    BA-flights 5.jpg
    965,4 KB · Visningar: 405
  • BA-flights 3.jpg
    BA-flights 3.jpg
    726,2 KB · Visningar: 385

Ziplock

Medlem
Trevlig rapport!

Kul också att läsa om Mumbai-indiernas fäbless för stämplar. Jag upplevde precis samma när jag bytte flyg där för några år sedan.
 

Nemo

Medlem
Jag önskade fönsterplats som vanligt och en gentleman bredvid fyllde i att jag skulle välja höger sida av planet för att slippa eftermiddagssolen. Bra med erfarna resenärer. (...) Min lounge granne hade helt rätt, höger sida att föredra på eftermiddagsflygningar i västlig riktning från Mumbai.
Som alltid skriver du läsvärt till tusen och fotona säger sedan mer än tusen ord.
Tack!
Kan inte låta bli att nämna faktoiden Port Out Starbord Home (posh) som brittiska överklassen använde när de tog båten till och från kolonin Indien. Funkar tydligen även på luftkonditionerade flygplan.
 

Alf

Medlem
Härlig läsning med trevliga bilder som vanligt. Håller med dej om rädslan för att det inte kommer vin till huvudrätten. Att det skall vara så svårt ibland, trist att man i vissa fall får äta sej igenom halva måltiden innan man lyckas få in vinet.
 

Sofia

Medlem
Tack för en bra rapport, som alltid.
Tänk att vi tycks vara flera som delar rädslan föra att bli utan vin, haha.
Det slipper man oroa sig för på QR, återkommer med hur det är på EK ;)
 
Toppen