Senaste nytt

Växla pengar. På flygplats eller i "staan"

M

Monkey_Class

Guest
Då det var typ "100" år sedan jag växlade cash så undrar jag var man får den bästa kursen?

Förra gången det begav sig så kunde utfallet av växlingen skilja rejält beroende på var man växlade. Att växla på Kastrup är uteslutet då danskar och affärer alltid leder till "fördärv" :)

Jag har en rejäl bunt med cash från olika länder nu så är det bättre att :

A) växla hemma på forex och sätta in cashen på kontot.
B) växla på ankommande flygplats.
C) växla i "staan" på orten man kommer till.

Eller D) ???
 

Dr. Miles

Expert
Vill du växla från valutor från olika länder till SEK, Bangkok och Hong Kong är två bra ställe.

I Bangkok finns det en kvarter på andra sidan CentralWorld där du kan hitta växlingskontor som heter Super Rich eller liknande (det finns fler).
I Hong Kong finns det många växlingskontor runt om Tsim Sha Tsui.

Även om man behöver att växla genom deras valuta (THB, HKD), blir det mycket bättre kurs än man gör här i Sverige.
 

nota bene

Medlem
Du vill alltså bli av med diverse utländsk cash någonstans?

I vissa länder får man väldigt bra kurser (t.ex. Kina/HK) på alla större valutor hos banker och 'seriösa' växlingsställen (inte alltid det som är till för turister).


Annars har vi relativt bra kurser på Forex eller liknande i Sverige (ca 5% på de flesta lite större valutor). I alla fall om vi jämför med rip-offs som UK och liknande där man torskar 10%+ på vad man än växlar...


edit: Mitt bästa råd är alltså att växla i t.ex. HK till någon stor valuta (USD/EUR) som du sedan har nytta av.
 
M

Monkey_Class

Guest
Tackar.

Skall till BKK så doktorns råd verkar intressant (om det inte ligger på "andra sidan" sukhumvit) :)
Får googla lite ikväll.

Och Ja nota bene. Det är olika utländska valutor (mest Asien)
 

Dr. Miles

Expert
Tackar.

Skall till BKK så doktorns råd verkar intressant (om det inte ligger på "andra sidan" sukhumvit) :)
Får googla lite ikväll.

Och Ja nota bene. Det är olika utländska valutor (mest Asien)
Du kanske förstår när jag säger de växlingskontoren ligger mellan Saen seab kanalens båtterminal och Big C som finns på andra sidan gatan av CentralWorld/Isetan/ZEN. :)

Du kan också söka bangkok, super rich på Google Maps.
 

NyfikenGrau

Medlem
Slänger in en konkret fråga här inför vår resa om några veckor;
Om EUR är "vår" valuta och vi ska besöka HK, Macao och sedan Filippinerna, hur och var skulle ni växla då? Ett krav är att ha filippinska pesos i kontanter när vi kommer till vår destination där, för det saknas tydligen helt uttagsautomater där och kortbetalning kostar 10-15 % mer. Generell uttagsavgift utomlands på våra kort är 1 %, men minst 6 EUR. Skulle ni

1) Ta med euro i cash, växla till HKD i HK/Macao och växla euro->PHP i Filippinerna?
1 a) variant: Växla HKD->PHP i Filippinerna?
2) Ta ut HKD i Macao (går det? kommer dit först) och HK på kort?
3) Växla till PHP (från..?) redan i HK?

Ett alternativ hade normalt varit att ta ut PHP på kort på Manilas flygplats där vi byter till inrikesflyg, men det jag läst om den flygplatsen gör att jag tror vårt byte på 2h50 blir stressigt när vi har terminalbyte också..

Frågar just inför denna resa, för att vi annars normalt brukar kunna ta ut helt gratis genom banksamarbeten, men några sådana existerar tyvärr inte på den här resan.
 

ulagun

Medlem
Verkar som ATM;erna på Manila flygplats fungerar lite si och så. I alla fall med Mastercard.
Efter 7.e ATM:en lyckades vi få ut kontanter. Var inte ensamma, blev en liten grupp som gick från ATM till ATM.
Däremot fick vi bra kurs när vi betalade med Mastercard.t

F.ö måste Phillipine Airlines inrikes flygningar vara Guds straff till mänskligheten. Kommer aldrig klaga på SAS igen.... .
 

Dr. Miles

Expert
Slänger in en konkret fråga här inför vår resa om några veckor;
Om EUR är "vår" valuta och vi ska besöka HK, Macao och sedan Filippinerna, hur och var skulle ni växla då? Ett krav är att ha filippinska pesos i kontanter när vi kommer till vår destination där, för det saknas tydligen helt uttagsautomater där och kortbetalning kostar 10-15 % mer. Generell uttagsavgift utomlands på våra kort är 1 %, men minst 6 EUR. Skulle ni

1) Ta med euro i cash, växla till HKD i HK/Macao och växla euro->PHP i Filippinerna?
1 a) variant: Växla HKD->PHP i Filippinerna?
2) Ta ut HKD i Macao (går det? kommer dit först) och HK på kort?
3) Växla till PHP (från..?) redan i HK?

Ett alternativ hade normalt varit att ta ut PHP på kort på Manilas flygplats där vi byter till inrikesflyg, men det jag läst om den flygplatsen gör att jag tror vårt byte på 2h50 blir stressigt när vi har terminalbyte också..

Frågar just inför denna resa, för att vi annars normalt brukar kunna ta ut helt gratis genom banksamarbeten, men några sådana existerar tyvärr inte på den här resan.
Om du besöker Hong Kong före Filippnerna, skulle jag rekommendera dig att växla EUR->HKD->PHP i Hong Kong ifall du vill ha kontanter innan du kommer fram till Manila.
Observera att valutakurser och avgifter varierar mellan olika växlingskontor i Hong Kong så be dem om en offert hur mycket PHP du kommer att få t ex när du växlar 100 EUR.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Ok då stryker vi helt alla tankar på automater i Filippinerna.

Tack, doktorn! Känns som en bra idé att ha med hela den planerade kontantkassan i euro, växla allt till HKD i HK/Macao och sedan växla de HKD man har kvar till PHP när man åker vidare till Filippinerna (på hemvägen är vi bara 5-6 timmar på HKG sedan direkt till Europa).
 
Toppen