Senaste nytt

Jetlag och små barn på långresa

Elva timmar flygning till Singapore och sju timmars tidskillnad. Ingen dröm när man har en 4,5 månader gammal tjej med sig och storasyster är närmare 3,5 år. Det finns såklart mycket värre exempel men för mig var det första långresan med små barn.

Dag 1
Vi landade 17:30 lokal tid och var på hotellet vid 19:30. Äldsta dottern somnade vid midnatt och vaknade 03:45 och var klarvaken - ville leka. Jag var lika jetlaggad så vi kollade på TV i badrummet. En halvtimme senare vaknade även fru och yngsta dottern och vi körde på full fart till 06:00 tiden i väntan på frukost som börjar 06:30. 06:19 skickade jag ett SMS och sedan minns jag inte mer. Vaknade 10:30 precis när frukosten stängde. Hämtade frukost från Starbucks och kom tillbaka till ett mörkt rum, väckte alla.

Dag 2
Äldsta dottern somnar 22:30 och sover till 01:30, vaknar av att yngsta dottern gråter. Är sedan uppe med mig till 05:30. Sover till 10 och missar frukost återigen.

Dag 3
Äldsta dottern somnar 21:30 och sover till 01:30, är uppe i 1,5 timme men somnar vid 03 och sover till 10.00.

Dag 4
Äldsta dottern somnar 22:00. Sover till 09:00 när jag väcker henne. Succé!

Yngsta dottern behövde ytterligare två nätter för att justera dygnet men nu sover hon också nattetid. Men oj vad det var jobbigt ett tag...

Några tips på vad vi borde gjort annorlunda? Jag vet att vi borde justerat dygnet redan innan resan men det var svårt då vi hade en flight 23:00 - 10.00 (svensk tid) och ville att hon skulle sova/vila så mycket som möjligt av flighten...
 

ESSA

Medlem
Starkt jobbat!
Många som tyvärr tror att det inte går att resa med små barn. Fast det kanske bara är en ursäkt för något annat.
Hoppas resterande del blir toppen på alla vis!

Alternativ till väckarklocka är väl att beställa frukost till rummet. M info om att inte ge sig med knackningarna förrän dörren öppnas. ;-) Sen somna om en stund. ;-)
 

Jonas C

Medlem
Tycker jetlag sällan brukar vara några problem. Till Tokyo förra månaden var jag i princip omställd efter första natten, men jag kan tänka mig att det blir jobbigare med små barn som inte kan ställa om sin dygnsrytm lika lätt.
 

segra

Medlem
Har rest med våra barn sedan de var ca 6 mån. Har än så länge klarat oss bra,
inga större bekymmer. Kört principen: (Vid långflyg) Försök sova så fort som
möjligt vid resa österut och sov inte på väg västerut. Har försökt anpassa dygnen
före enligt detta och det har fungerat. Lite tufft för barnen men det har löst sig.
 
Tycker jetlag sällan brukar vara några problem. Till Tokyo förra månaden var jag i princip omställd efter första natten, men jag kan tänka mig att det blir jobbigare med små barn som inte kan ställa om sin dygnsrytm lika lätt.

Det är något helt annat att ha två småbarn (som hanterar Jetlag olika men sover i samma rum som vi andra). Som att flytta upp från korpligan till Elitserien :D
 

nota bene

Medlem
Jag brukar klara mig bra västerut (är ju bara att hålla sig vaken, vilket sällan är ett problem). Däremot österut är det viktigt för mig att flyga sena kvällsavgångar så att man förhoppningsvis kan sova på flyget. Däremot när det gäller till Asien innebär ju det att man sover lite konstig tid lokal tid. Brukar försöka pina mig till att gå till sängs 02.00-03.00 lokal tid första kvällen och ställa en väckare på 9-10. Sedan brukar det rätta till sig.

Om man istället flyger eftermiddagsflyg till Asien (landning lokal tid kring mitt på dagen) så kommer man bra in i dygnet om man sovit på planet, dock är det för mig alltid osäkert om så går att göra! Har man inte sovit alls är det 'fucked' då man landar typ 02.00 svensk tid och bara vill soooooova. Därför brukar jag ta de sena kvällsflygen om möjligt.


Inser att detta inte är så konstruktivt om vad man gör med jetlaggen, men i alla fall lite hur man kan planera bort viss risk för att den infinner sig.
 

Dr. Miles

Expert
Det är en av största orsakerna varför vi inte har varit Nya Zeeland två sista åren. Det är helt enkelt påfrestande både för barn och för vuxna.
Det tog en vecka för oss att komma till rätt rytm och det var samma visa efter hemresan också.
 
Toppen