Senaste nytt

SAS lanserar ny direktlinje Stockholm Arlanda-Riga

Jacob

Medlem
SAS tar upp kampen med Air Baltic över Östersjön och öppnar den 29 mars en ny direktlinje mellan Stockholm och Riga. Linjen kommer trafikeras med tre avgångar på vardagar samt tre avgångar under helgen. Flygplanstypen blir en ATR 72 med plats för 70 passagerare. På vardagar blir det avgångar från Stockholm kl 08.25, 16.00 och…
 

Jacob

Medlem
Tror ni det finns marknad för två flygbolag på samma linje? Och kommer SAS plocka bort EuroBonusintjäning på Air Baltic?
 

cbroxe

Medlem
Hej!

Jag tror definitivt att det finns det. Jag åker ofta dit, och jag kan säga att det har blivit riktigt dyrt på sistone. AirBaltic har haft nästan monopol på denna linje. Förut fanns även Ryanair och ibland även Norwegian. Nu under Januari, har AirBaltic sålt biljetter för 2-3000 i Economy... ibland mer.
Det måste till lite prispress på denna linje. Riga är trots allt den finansiella motorn i Baltikum.
 

bnr

Medlem
Tror ni det finns marknad för två flygbolag på samma linje? Och kommer SAS plocka bort EuroBonusintjäning på Air Baltic?
Flög BT ARN-RIX 2013-08-03 och RIX-ARN 2013-08-05. Intjäning 150/leg i vad jag tror är bokningsklass A på BT.
Med SK bör man väl få minst 250/leg i SAS Go?

Är intjäningen på BT ett "hot" då? Om SAS ligger likvärdigt i pris så lär väl folk hålla sig till SAS? Eller?
 

Jonas C

Medlem
När väntas trafikstart ske och när kommer biljetterna att börja säljas? Och vilken lounge kommer SAS att använda på Riga?
 

SK525

Medlem
Haha, jag tänkte just häromveckan att SAS borde öppna ARN-RIX. Som sagt har ju Air Baltic nära nog monopol på linjen. Har en konsult som veckopendlar från Riga till Stockholm och priserna är galet höga. Bokar man ett par veckor i förväg går det alltid på 400 EUR r/t. Bokar man en månad i förväg kan man komma ner mot 200 EUR om man har tur.

Exempel närmsta veckorna RIX-ARN ut mån morgon, hem fre kväll. Billigaste ekonomiklass med Air Baltic:
26-29/1 : 601 EUR r/t
2-6/2 : 434 EUR r/t
9-13/2 : 402 EUR r/t
Ganska saftigt för en flight på drygt 1h… (Som kuriosa är det ofta billigare att flyga TLL-RIX-ARN-RIX-TLL med samma flighter melllan Riga-Stockholm)
 

Mr.A

Medlem
Kommer definitivt fungera med tanke på Air Baltics hutlösa priser, jag har pendlat veckovis men gick till slut över till Finnair som betingade mindre än 200 EUR istället för 400-500...
 
Toppen!
Senast SAS flög Stockholm-Riga var väl från 2005 fram till 2009(?)
Först flögs Riga linjen med Dash Q400 och sedan med en mix av Avro och Boeing 737.
Finanskrisen ledde till att linjen lades ner gissar jag.

Air Baltic har tagit hurlösa priser....den linjen behöver konkurrens!
Jag tror BT kommer tappa många frekventa resenärer till SAS.
Det blir spännande att se om Codeshare mellan SK och BT kommer fortsätta på Stockholm-Riga.

Jag undrar om SAS även överväger att återstarta Stockholm-Tallinn med ATR-72?
SAS Tallinn linje försvann ungefär sammtidigt med Riga vill jag minnas.
 
Toppen