Senaste nytt

Egyptair Economy class - är de stabila?

FredrikB

Ny medlem
Hej! Jag skall till Kairo en vända och står i valet och kvalet mellan att flyga med Alitalia med mellanlandning i Rom på mycket obekväma tider (avgång 07.00 respektive 04.30) eller att flyga med Egyptair direkt på bekväma tider men 80 EUR dyrare. Jag vet att Egyptair är torrt och det kan jag leva med, har även sett att ombordservicen i allmänhet är kass i business och därmed antagligen ännu värre i economy vilket ju är surt men inte hela världen för en förhållandevis kort flight.

Vad jag därmed oroar mig för är dels förseningar och att bagaget kommer fram. Vad har ni för erfarenhet där? Hur immunt är Egyptair mot den politiska situationen i Egypten? Har de haft störningar eller till och med konkurshot över sig under de senaste åren av politisk turbulens? Jag antar att sådana problem täcks av min kortförsäkring (SHB Plat.) men det vore skönt att slippa det ändå.

Priset jag har fått fram är 370 EUR för en Multi-segment BRU-CAI och CAI-LHR i slutet av mars. Är det hyfsat eller kan det tänkas gå ner något framöver med billigare oljepriser osv?

Hur många EB-poäng får jag för den resan? Det står bara fr. på sas sida (EuroBonus partners - EGYPTAIR - SAS) och jag vet inte vilken bokningsklass jag flyger i, Fare basis är SRIMS respektive UPROM. Är det Economy (low) eller vanlig Economy?
 

Jonas C

Medlem
Flög EgyptAir i Business för två år sedan. Inga större konstigheter varesig med flygbolaget eller Egypten. Fräsch 777 och A330, maten var väl sisådär och alkohol klarar man sig gott utan. På nyare 737or så finns det TV-skärmar i Economy, så jag tror nog att de ska vara ganska hyfsade där. Det är för närvarande ganska lugnt i Egypten och för egen del blir det eventuellt ett besök dit nästa månad.
 

agehall

Medlem
Jag har flugit Egypt Air en gång och det gör jag inte om. Det var precis innan min policy om att aldrig flyga afrikanska carriers infördes och det är ett misstag jag inte tänker göra om.
 

agehall

Medlem

Kärran i sig kändes som att den var ihoptejpad med biltemas silvertejp. Det var varmt och obekvämt i största allmänhet.

Sedan skrämde de livet ur mig när de, mycket mer framtonat än själva säkerhetsvideon, körde böneutrop före start. Jag är extremt skeptisk mot flygbolag som tror att någon form av högre makt kan hjälpa dem flyga säkert.
 

NyfikenGrau

Medlem
Finns inget bolag som skulle få mig att välja sådana avgångstider som de med Alitalia, 07:00 är illa men 04:30 vill jag ha betalt för att flyga. Att AZ-sträckorna dessutom innefattar byte borde ju göra Egyptair till det säkrare alternativet vad gäller bagage.

Jag har bara flugit Egyptair ett par gånger på 90-talet, då var det inga problem, vet inte hur det är idag. Jag tror inte heller man ska ta de där bönerna eller "inshallah" så allvarligt, känns mer som en fras typ "trevlig resa" - det är ju ingen som tänker att resan blir otrevlig om man inte säger så, bara en formell lyckönskning.
 

NotRyan

Medlem
Kärran i sig kändes som att den var ihoptejpad med biltemas silvertejp. Det var varmt och obekvämt i största allmänhet.

Sedan skrämde de livet ur mig när de, mycket mer framtonat än själva säkerhetsvideon, körde böneutrop före start. Jag är extremt skeptisk mot flygbolag som tror att någon form av högre makt kan hjälpa dem flyga säkert.

Rent generellt kan man väl säga att om det inte går att laga med silvertejp - ja då är det trasigt.... :)

Du får nog undvika att flyga med filippinska bolag också.... Dom gör korstecknet, sen kör dom....
 

dino_81

Medlem
Sedan skrämde de livet ur mig när de, mycket mer framtonat än själva säkerhetsvideon, körde böneutrop före start. Jag är extremt skeptisk mot flygbolag som tror att någon form av högre makt kan hjälpa dem flyga säkert.

Då får du passa på Etihad också tyvärr..
 
Toppen