Senaste nytt

Et første kig på Erik Viking og SAS nye langrutekabine

BusinessClass besøgte tirsdag Erik Viking hos SR Technics i Zürich hvor vi fik et første kig på den nye kabine.

SAS Business kabine.JPG
SAS Business

SAS Plus Kabine.JPG
SAS Plus

SAS Go 01.JPG
SAS Go

Artikel på svenska: En första titt på Erik Viking och SAS nya långdistansstolar - BusinessClass.se
Artikel på dansk: Et første kig på Erik Viking og SAS nye langrutekabine - BusinessClass.dk
Artikel på norsk: En første titt på Erik Viking og SAS´nye langrutekabin - BusinessClass.no
 
Last edited:
Nu svarer jeg jer lige i denne tråd istedet.
Kul att se lite bilder på det som komma skall! Jag såg att kontrollpanelen för bl.a. lampan sitter i ena armstödet i Plus, jag har aldrig förstått varför man envisas att ha det där? Ofta blir det bara trångt när man skall böka och nå panelen som sitter nästan vid höften. Varför inte ha alla kontroller framme vid skärmen (eventuellt integrerade i IFE:n) istället?

Ska jag ge mig på en gissning är det att många komponenter och dyl är från olika leverantörer och kommer "pre configured" för att underlätta montering. Att integrera IFE med kontroller på själva flygplanskroppen torde således kräva rätt tuffa sammarbeten mellan leverantörerna av minst 3 "huvudkomponenter" IFE, Säten, pax dashboard

Valid point, men vissa bolag har kontrollerna bättre monterade, ofta på IFE-skärmen, vilket jag personligen gillar bättre. Air Canada hade hörlursuttaget under skärmen vilket var kanon, enklare att koppla i/ur samt minimal risk att stöta till och i värsta fall bryta pluggen mot när den sitter i armstödet.
Som jeg forstod det på Per, der vidste alt om detaljerne og teknikken ved den nye kabine, så havde netop Plus-sædet krævet lidt specialdesign for at få plads til underholdningssystemet.

Tak fordi du nævner "hörlursuttaget i armstödet" ( /Nerd-On :D ). Fra start af havde man kun et udtag ved siden af skærmen sammen med USB-stikket og man har senere i processen tilføjet udtaget i armlænet. Dette er blandt andet for at undgå at ledningen er i vejen når man sidder med bordet og samtidigt har du mere "slack" når du læner sædet tilbage. Ex. kan passagerne i midtersædet rejse sig uden man skal hive ledningen ud.

Hvad den øvrige sædekontrol angår, tror jeg det er af plads hensyn. Det virkede dog ganske intuitivt når man sad i sædet og sædet er så tilpas bredt at man nemt kan betjene panelet.
 
Var det bara du där eller hängde @Jacob också på?
Jacob var andet steds - jeg tror også han havde gang i noget spændende.. Men det ser vi nok mere til om et par dage :)

Trepunktsbälte i C? :eek: Har jag aldrig sett förut. Eco paxen verkar inte vara lika viktig ;)
Haft det ombord på Cathay Pacifics 747or i C. Behövdes enbart under start och landning. Kändes ganska märkligt
Har inte Air Canada också märkliga bälten?
I somras då jag flög Arlanda-Bangkok med Thai så var det trepunktsbälten som gällde. Det tycks komma mer och mer.
Sædekonstruktionen gør at man skulle have enten "trepunktsbælte" eller "bælte med airbag". Her valgte man så trepunktsbælte, hvilket IMO er et godt valg. Bæltet med Airbag fungerer rigtigt godt når sædet er MEGET bredt - Singapore Airlines anvender det blandt andet i deres SpaceBeds i Business Class. Trepunktsbæltet skal kun anvendes under start og landing og jeg er overbevist om at det er den løsning der genere mindst samtidigt med at man overholder alle sikkerhedskrav.
 
Toppen