Senaste nytt

Söker fraktbolag sjötransport 1 m3, Jingdezhen, Kina-Stockholm.

ESSA

Medlem
Slänger ut frågan här.
Antar att ni är flera som har koll på bolag som kan ordna detta till ett bra pris till mig.
Har skickat ut offertförfrågan och väntar på svar.
Har tidigare skeppat hem en kubikmeter och då användes agent i Kina. Jag upplevde det som om det var många oförutsedda utgifter som dök upp hela tiden.

Kanske finns någon här som jobbar på fraktbolag eller använder sig av ett genom jobbet?

Tack på förhand!
 

TjudöBoy

Medlem
Har du hört med Wallenius rederiet? Är dock osäker om de trafikerar hamnar i närheten, tror de har trafik till Shanghai vilket ju är ganska nära Jingdezhen.
 

ESSA

Medlem
Har du hört med Wallenius rederiet? Är dock osäker om de trafikerar hamnar i närheten, tror de har trafik till Shanghai vilket ju är ganska nära Jingdezhen.

Det har jag inte, tack för tipset!
Får kolla med dem.
JDZ har ju inte någon hamn utan det får gå på lastbil till Shanghai först.
 

Nemo

Medlem
Är det varor eller flyttbohag? Har du kollat med Tullen, det går att få bindande förhandsbesked om tullsats (sedan tillkommer moms). Ev kan grossist.se hjälpa till med frakt. Det går ju såklart att anlita de stora fraktbolagen också.
 

Dr. Miles

Expert
Slänger ut frågan här.
Antar att ni är flera som har koll på bolag som kan ordna detta till ett bra pris till mig.
Har skickat ut offertförfrågan och väntar på svar.
Har tidigare skeppat hem en kubikmeter och då användes agent i Kina. Jag upplevde det som om det var många oförutsedda utgifter som dök upp hela tiden.

Kanske finns någon här som jobbar på fraktbolag eller använder sig av ett genom jobbet?

Tack på förhand!
För din information, vanlig UPS frakt tar ca 12.000 SEK för door-to-door (Jingdezhen->Stockholm) för 1 kubikmeter x vikt 100 kg med deklarerat värde 10.000 CNY.

Vanlig Kinesiska Posten tar emot paket endast upp till 20 kg och det kostar ca 640 CNY utan tull och andra avgifter.
China Post skrev:
国际包裹资费计算结果

收寄地: 中国
寄达地: 瑞典
邮件种类: 水陆路包裹
包裹总重量: 20 千克
基本资费: 637.30 元(人民币)
资费说明: 以上资费不包含包裹单据费、送交海关验关费、挂号费、保价费与手续费等其它费用。
中国邮政资费查询

Jag har inte kollat priser men det finns sånt här fraktfirma.
Shipping to UK or Europe from China, Shipping to the United Kingdom Rates
 

ESSA

Medlem
Är det varor eller flyttbohag? Har du kollat med Tullen, det går att få bindande förhandsbesked om tullsats (sedan tillkommer moms). Ev kan grossist.se hjälpa till med frakt. Det går ju såklart att anlita de stora fraktbolagen också.

Det är inte bohag. Det är alster jag kommer skapa på plats.
Visste inte att jag kunde få förhandsbesked, får kolla med dem alternativt försöka leta reda på pappren från förra gången jag fraktade. Snarlika prylar som ska med.
Det var kostnader som "dök upp" på Kina-sidan som enligt min agent skulle vara betalt redan. Bolaget jag anlitade i Göteborg kunde inte släppa iväg lådan till mig förrän dessa betalades av mig.
Nu vill jag vara säker på att det jag betalar gäller hela vägen.
Förstår att moms och tullavgift tillkommer men de är inte de större posterna.

Får kolla om Grossist.se kan hjälpa till även med egenproducerat.
Tackar!
 

Nemo

Medlem

ESSA

Medlem
För din information, vanlig UPS frakt tar ca 12.000 SEK för door-to-door (Jingdezhen->Stockholm) för 1 kubikmeter x vikt 100 kg med deklarerat värde 10.000 CNY.

Vanlig Kinesiska Posten tar emot paket endast upp till 20 kg och det kostar ca 640 CNY utan tull och andra avgifter.

中国邮政资费查询

Jag har inte kollat priser men det finns sånt här fraktfirma.
Shipping to UK or Europe from China, Shipping to the United Kingdom Rates

Vi kanske talar om ca 300-400 kg.
UPS, gäller det två månaders båtfrakt? Eller kör de grejerna snabbare? Jag kan gärna vänta på det för att få ner priset.
Har också tänkt på alternativet med China Post men tror inte det lämpar sig i mitt fall. Skulle bli väldigt många kartonger och risken för att alstren inte kommer fram hela tror jag är större i kartonger än i trälåda.

Tack för tipset om fraktfirman! Kollar genast.
 

Nemo

Medlem
Oftast är det billigast att ordna sjötransporten till Frihamnen i Stockholm (eller Göteborg) för att själv ordna med tull, moms och transport in i landet. Har du ordning på BKB etc är det rätt enkelt och spar en slant. Man betalar då direkt till Tullen.
Däremot tror jag, om man nu inte pratar mandarin och kan kinesisk byråkrati, att det är bäst att anlita en firma för pappersjobbet i Kina.
 
Toppen