Senaste nytt

Expertflyer - differens mellan "Available Classes" och "Seatmap"?

Yekermo

Medlem
Hej,

Vet inte riktigt i vilken del av forumet denna skulle passa bäst, men, nåväl - är det någon som vet varför inte "Available Classes" alltid överensstämmer med säteskartan? Rätt ofta skiljer de åt, säg t.ex. att det står "F1 A1" på en Cathay pacific flight men kollar man säteskartan för F så finns det två platser lediga. Kan det bero på en förskjutning mellan det att biljetten är såld och att sätet bokas upp? Dvs. att "Available Classes" är mer korrekt än säteskartan?

Tacksam om någon har kunskap i detta ärendet :)
 

agehall

Medlem
Det kommer av att varken seatmap eller available classes beskriver antalet lediga stolar ombord.

Tillgänglighet i en viss bokningsklass visar hur många biljetter flygbolaget är beredda att sälja ur denna bokningsklass. Detta har INGENTING med antalet lediga stolar att göra - det är extremt viktigt att förstå.

Seatmap allokeras allteftersom folk som bokat biljetter bokar eller tilldelas en plats. Ibland sker dock inte tilldelning förens checkin öppnar eller änn senare.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är som @agehall skriver två saker som är ganska oberoende av varandra och i vissa fall helt oberoende av varandra.

Available classes är oftast något närmare sanningen än antalet lediga stolar på säteskartan, men inget av alternativen är speciellt pålitliga. Att det diffar beror bland annat på hur villiga flygbolaget är att överboka eller underboka flighten samt hur preseating fungerar på just det bolaget.

Inte ens om alla klasser är nollade kan man vara säker på att planet är helt fullt - det enda man kan konstatera är att flygbolaget inte är villigt att sälja några ytterligare biljetter just då... Vilket i sin tur kan bero på att man har för avsikt att byta flygplansmodell, måste ha vikt över för frakt eller motvind eller vad nu deras yield manager kan hitta på.
 

Senator

Moderator
Ett antal parameter, där kanske just hur man säljer Förstaklass skiljer sig lite, som jag har upplevt:

Jag har flera gånger börjat en resa på en flygplats där jag har blivit informerat att en flygning är överbokat. T.ex. har jag varit med om att SAS kärror från Chicago till ARN/CPH har varit överbokat mer än 10%. Ofta har vi åkt iväg med några lediga stolar. Så, jag gissar att kombinationen av "revenue management" och "capacity control" är två viktiga parameter i algoritmer som styr ett flygbolags bokningsmotorer. Så det är inte ovanligt att det säljs mellan 5-10% flera biljetter.

Gällande stolar vi ser i kabinen som "lediga" och vad som säljs kan det också vara att några är blockade av olika skäl: t.ex. kanske används en plats som sovplats till en pilot, eller att rörelsehindrade har förtur.

Sedan har vi marknadstillgänglighet, det som vi ofta kallar för "Married Segments". Marknad A har bara 4 platser till detta pris/kabin, medan Marknad D har 6 platser.

En annat bolag som är notoriskt svårt att bedöma är BA, som ofta blockar raderna 6 till 10 i EuroTraveller, dessa öppnas normalt upp ca 72t innan avresa.

Så, det som gäller är bokningsläget. Skall jag åka med Swiss eller Lufthansa kollar jag ofta hur det ser ut med "Married Segments". Jag lägger ingen vikt på seatmappen förut över när jag bevakar en särskilt plats på en särskilt avgång. Då använder jag bevakningstjänsten i ExpertFlyer.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är nog ganska få bolag som översäljer första klass. Om jag skall spekulera kan det till och med vara så att en del bolag (ja inte de amerikanska bolagen som gladeligen uppgraderar allt som rör sig) håller på någon eller några platser i F för att säkerställa sena beställningar eller misconnects. I några fall har jag sett F1A0 på BAs interkontinentala flyg med bara en eller två stolar förbokade och då tror jag kallt man räknar med op-ups från C-kabinen.

Ytterligare en sak som gör BA svårbedömda är att de tar betalt för preseating eller CX som blockar stora delar av ekonomikabinen för gruppresor (tror jag)
 

agehall

Medlem
Okej, du menar att flygbolaget skulle hålla på att sälja biljetter, i så fall varför?

Hur långt är ett snöre? Det vanligaste är att de säljer fler platser än vad som faktiskt finns, men de kan av vilken anledning som helst välja att sälja för få. Kom även ihåg att ExpertFlyer (och alla andra system) visar en ögonblicksbild. Sekunden efter att någon köpt en stol i F som gör att F1 blir F0 så kan de öka till F1 igen.

Felet många gör när man tittar på dessa siffror, är att man tror att de visar exakt ALLA stolar som finns och att alla tillgängliga är till salu. Så är det inte. Siffrorna visar vad bolaget just nu är villigt att sälja, inget annat, och detta behöver inte alls ha någon koppling till hur många platser som finns ombord.
 
Toppen