Senaste nytt

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen

Per N

Medlem
Kan hända detta är känt redan. Jag fick info i SAS loungen förra veckan att det inte längre kommer att vara tillåtet att registrera ett bonuskort för flygningen och sedan använda ett annat för att komma in i loungen. Jag hade mitt EBS registrerat på en flygning med Lufthansa men använde mitt ROP gold för inträde i loungen. Hon visste dock inte vilket datum detta kommer att träda i kraft.
 

Per N

Medlem
Det enda jag kan tänka mig är tidsbesparingen för manuell registrering av det kort man använder när det inte finns inlagt på boardingkortet. Kanske någon kan dubbelkolla detta vid nästa loungebesök. Frågan är också om denna regel endast gäller Arlanda eller om det blir lika överallt.
 

Dr. Miles

Expert
På vissa flygplatser kan man ändra bonuskortsnummret på automater och skriva ut nytt boardingkort. Dessa automater finns också på airside (bl a Frankfurt, München, Tokyo) och då kan man ändra bonuskortnummer utan inblandning av människor.
 

agehall

Medlem
Jo, fast det är ju surt om man måste ha ett FFP inlagt ifall man tänkt sig efterregistrera flighter för att vara säker på att de kommer till rätt program. Annars kan man ju alltid byta när man lämnar loungen...
 

Senator

Moderator
Det kan finnas en viss logik i detta då kostnaden för ett besök skall debiteras till det bolag där medlemmen har status. Så bolagen vill matcha kostnader/intäkter rakt genom på en flygning..
 

agehall

Medlem
Fast jag förstår inte riktigt det argumentet. Så många kan det inte vara som håller på med detta att det är värt att ändra rutiner pga det.

Min gissning är att det är helt baserat på något väldigt praktiskt eller så har någon excel-nisse räknat fram något som inte är genomtänkt igen.
 

Senator

Moderator
Fast jag förstår inte riktigt det argumentet. Så många kan det inte vara som håller på med detta att det är värt att ändra rutiner pga det.

Min gissning är att det är helt baserat på något väldigt praktiskt eller så har någon excel-nisse räknat fram något som inte är genomtänkt igen.

Låt mig berätta :) med ett exempel:
Resenären köper en resa av Lufthansa på en biljett som är utställt av Lufthansa (Ticket stock 220)
Resenären är medlem i EuroBonus och Thai, vill kreditera poäng till EuroBonus
Lufthansa köper poäng av EuroBonus som krediteras resenärens konto
Resenären har status hos Thai, som nu får en kostnad för förmånen att använda loungen
Thai har inte fått intäkter från Lufthansa i form av försäljning av poäng, enbart kostnader

Med detta exempel behöver man inte vara Excel-nisse..
 
Toppen