Senaste nytt

Star Peru började brinna

agehall

Medlem
Om man hävdar att "sydamerikanska länder generellt är sämre än i andra delar av världen på flygplansunderhåll." så ska man nog fundera på om man verkligen har sett något av hur världen ser ut. Vad i hela fridens namn uttalar sig en flygräddningsledare om sådant för?

Jag vill påstå att det är mycket värre i stora delar av afrika och även vissa ställen i asien.
 
Om man hävdar att "sydamerikanska länder generellt är sämre än i andra delar av världen på flygplansunderhåll." så ska man nog fundera på om man verkligen har sett något av hur världen ser ut. Vad i hela fridens namn uttalar sig en flygräddningsledare om sådant för?

Jag vill påstå att det är mycket värre i stora delar av afrika och även vissa ställen i asien.

Tyckte den komentaren var såväl underlig som rent fördomsfull, då saknar jag ändå erfarenhet av sydamerika och maintanace
 

agehall

Medlem
Tyckte den komentaren var såväl underlig som rent fördomsfull, då saknar jag ändå erfarenhet av sydamerika och maintanace

Ja, fördomsfull är det minsta man kan säga. Kikade lite snabbt på förstasidan på Avherald och tittar man där så känns det nästan som att Europa är värst... Undrar vad han bygger sitt uttalande på.
 

Bryant

Medlem
Artikeln får mig att tänka på denna rapport om pax "som vet bäst" ombord Norwegian.

Om cabin crew säger sitt kvar så är det säkert en anledning till det, inte att de inte vet vad de ska göra.

Även om folk tycker att de flyger ofta så vet väldigt få hur olika situationer ska hanteras. Inland får man ta att "kamma reptilhjärnan".

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL2011_10.pdf
 

Alf

Medlem
Håller med om att det kanske var ett förhastat uttalande om flygsäkerheten i Sydamerika. Nu har jag inte läst deras olycksstatistik de senaste åren, men tidigare har de i varje fall inte hamnat på 10 i topp listan över säkra flygbolag. Man bör vid varje resa överväga vilket flygbolag man skall åka med. Inte för man kan vara säkert på något bolag, men vissa bolag skall man definitivt undvika.

Nu har vi ju bolag med dålig flygsäkerhet på närmare håll, t ex Avies som får fortsätta att flyga i Sverige trots ett flertal incidenter. Se http://www.businessclass.se/forum/threads/avies-ut-från-hagfors-torsby.22165/page-4.
Just en motsvarande incident kunde ha hänt med Avies i det fall man hade tejpat ihop en bränsleledning. Det är bara en ren tur att man inte fick läckage med brand som följd. Trots så undermåligt underhåll får Avies fortsätta flyga passagerare inom Sverige.
 

Valley

Medlem
Artikeln får mig att tänka på denna rapport om pax "som vet bäst" ombord Norwegian.

Om cabin crew säger sitt kvar så är det säkert en anledning till det, inte att de inte vet vad de ska göra.

Även om folk tycker att de flyger ofta så vet väldigt få hur olika situationer ska hanteras. Inland får man ta att "kamma reptilhjärnan".

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL2011_10.pdf

Har sett en rapport som påpekar att just passagerarnas agerande kan orsaka värre skada än nödvändigt. Bl a tog det fasta på hur många människor som absolut skulle ha med sig sitt bagage från hatthyllan.
Och när det gäller brand utanför är nog inte det första jag skulle tänka på att ge mig ut. Men, nu vet jag inte själv hur jag skulle agera. Kanske är den som slår mig fram till nödutgången och kastar mig ut rätt i ett eldhav :(
 

Mikael S

Medlem
Artikeln får mig att tänka på denna rapport om pax "som vet bäst" ombord Norwegian.

Om cabin crew säger sitt kvar så är det säkert en anledning till det, inte att de inte vet vad de ska göra.

Även om folk tycker att de flyger ofta så vet väldigt få hur olika situationer ska hanteras. Inland får man ta att "kamma reptilhjärnan".

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL2011_10.pdf

Å andra sidan kunde iaf kabinpersonalen öppna nödutgången, vilket ju inte alltid har varit fallet
http://wikibin.org/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=24344

Men även i den incidenten så ställde passagerare till det genom att öppna nödutgången över den vinge där motor brann, så att brandmännen fick mota in passagerarna i planet igen.
 
Toppen