Senaste nytt

Var ska vi åka i januari 2016 för sol, värme och bad?

Steve

Medlem
Hej, vänder mig till er beresta forumvänner för råd.

Jag vill åka med familjen som består av 2 vuxna och 4 barn (3,5,8,10 år) till något varmt och trevligt ställe i januari 2016. Kanske lång framförhållning men vill gärna kunna hålla utkik efter bra erbjudanden när vi väl hittat lämpliga resmål.
Viktigt är värme, runt 30 C.
Restid ca 2 veckor.

Bra hotell, 4 eller 5 stjärnor. Pool är ett måste. Eftersom familjen är av större storlek så är det antingen hotell med stora rum eller connecting room som är aktuellt.
Söker inte efter "Bamseklubbs-resort" koncept.
Är HHG, SPG, Accor Platinum.


Vilka resmål/hotell skulle ni rekommendera?
 

Magino

Medlem
Aldrig testat men min fru har ingen längtan efter längre båtvistelser så det är nog inte aktuellt. Var skulle man, om det skulle gå att ändra hennes preferenser, kryssa i så fall?

Om ni skulle åka på kryssning och eftersom ni har barn skulle jag försöka välja en av de större båtarna som Royal Caribbean har. De har mängder av aktiviteter som kommer hålla de sysselsatta, samtidigt som standarden av mat och hytter är klart godkänt även för äldre. Nu pratar vi Quantum, Oasis, Freedom eller Voyager Class båtarna. Under denna tiden på året har de turer i främst Karibien men även Australien/Nya Zeeland och några kortare resor i Asien.
 

Steve

Medlem
Om ni skulle åka på kryssning och eftersom ni har barn skulle jag försöka välja en av de större båtarna som Royal Caribbean har. De har mängder av aktiviteter som kommer hålla de sysselsatta, samtidigt som standarden av mat och hytter är klart godkänt även för äldre. Nu pratar vi Quantum, Oasis, Freedom eller Voyager Class båtarna. Under denna tiden på året har de turer i främst Karibien men även Australien/Nya Zeeland och några kortare resor i Asien.
Resort i Florida (Orlando, Key Largo) eller på Hawaii, där man även kan ha självhushåll?
Åker väldigt gärna till Florida eller Hawaii, funderar mest på hur temperaturen är i Florida/Hawaii i januari, vill gärna att det ligger på 30 eller högre:)

Någon som testat Mexico?
 

Steve

Medlem
Som alla andra svenskar, Thailand? ;)
Thailand kanske är ett alternativ, tillhör väl snart en minoritet som aldrig varit i Thailand. Har inte känt någon längtan men det kanske är dags.

Viktigast att hotell/resmål håller en bra standard.

Var ska man i så fall sikta in sig?
 

Alf

Medlem
@Steve, instämmer till stor del med @AABack2ARN

själv är jag tveksam till en kryssning med så små barn.

Thailand tycker jag också du kan undvika, det är för mycket turism med mycket stökiga turister och prostitution med gamla gubbar som drar omkring med unga thailändskor och pedofiler. Inget trevligt längre och dessutom massor av odrägliga ryssar, i alla fall i området av Phuket. Måste ni till Thailand så välj Hua Hin, men se till att få pool för stranden är inget vidare med tidvatten och en del farliga maneter.

Florida är toppen med barn, men inte i Januari, då brukar det vara för kallt.

Återstår således Hawaii, bästa stället, både med och utan barn. Försök hyra ett hus nära stranden och en hyrbil. Nackdelen är den långa resan, planera in ett stop i LAX och gå på Disney World eller Universum Studios med barnen. Vi har haft barnen med till Hawaii ett par gånger men har då gjort stopp både på utresa och hemresa.

Även Mauritius kan vara ett alternativ. Där finns det en hel del lägenheter att hyra till ganska låg kostnad, varav de flesta har pool.

För min del är det Hawaii som gäller, där finns det mesta på ett enkelt och bekvämt sätt och underbara stränder.
 
Toppen