Senaste nytt

American Airlines AAdvantage Elite Status Challenge

Någon som vet något mer om AAdvantage Elite Status Challenge? Så som jag förstår det kan man få elitstatus genom att flyga mycket under en kortare period (max 3 månader). Räcker med 5000 EQP för guld och 10,000 för platinum. Dock så gäller det bara AA eller codeshare flygingar.

Vore trevligt om BAEC hade något liknande för oss som har svårt att nå silver och guldstatus av olika anledningar.

Challenge (AA) - FlyerGuide Wiki

American Airline’s AAdvantage Gold and Platinum Challenge
 

henrik l

Medlem
Med tanke på din kommande resa till Vancouver verkar detta vara något som du direkt ska hugga på, under förutsättning att du har AA-flighter:)
 
Last edited:
Jo fast bokade genom BA, och 4 av de 6 segmenten flygs av BA. Så de enda två som är kvar är inrikes i staterna vilket inte kommer att ge 5000 poäng. Hade ingen aning om att det fanns en genväg till status, hade jag gjort det så hade jag antagligen bokat genom AA istället och sedan ringt deras nummer för att signa upp mig på gold challenge. Kostar tydligen runt $120, vilket inte är farligt. Hade ju fått guld på vägen hem och kunnat få lounge access på Heathrow T5.
 
Jag körde en Platinum Challenge i somras när jag flög 24 000 miles med BA/AA. Hur smidigt som helst, bara att ringa till AA's kontor på Irland och starta en Challenge 16:e eller 31:e i månaden. 3 månader på sig att avsluta challengen. Blev guld under tiden (var tvungen att be om detta) och nådde PLAT efter lite mindre halva resa. Betalade 240 dollaros för detta. PLAT till FEB 2013 nu vilket jag kommer upprätthålla i framtiden.
 
Jag körde en Platinum Challenge i somras när jag flög 24 000 miles med BA/AA. Hur smidigt som helst, bara att ringa till AA's kontor på Irland och starta en Challenge 16:e eller 31:e i månaden. 3 månader på sig att avsluta challengen. Blev guld under tiden (var tvungen att be om detta) och nådde PLAT efter lite mindre halva resa. Betalade 240 dollaros för detta. PLAT till FEB 2013 nu vilket jag kommer upprätthålla i framtiden.

Var du helt bokad genom AA då? Verkar som att det gick att resa med hela OneWorld innan men nu funkar det enbart med AA flygningar eller codeshares. 240 dollar för platinum är mycket bra, och jag antar att du kan statusmatcha med det också? Iaf till silver hos någon annan allians?
 
Jag var helt bokad genom AA och codeshare flygning på BA.
har inte testat att statusmatcha någonstans då jag inte sett att det finns sådana möjligheter hos något *A eller Skyteam bolag.
 

Dr. Miles

Expert
Var du helt bokad genom AA då? Verkar som att det gick att resa med hela OneWorld innan men nu funkar det enbart med AA flygningar eller codeshares. 240 dollar för platinum är mycket bra, och jag antar att du kan statusmatcha med det också? Iaf till silver hos någon annan allians?
Jag ringde till AAdvantage och kollade med dem om detta.
Agenten sa att alla American alla flighter med AA flightnummer inkl. codeshare.

Det var samma som det stod i denna sida, American Airline's AAdvantage Gold and Platinum Challenge, man måste flyga med AA flightnummer(oavsett vem som opererar).

PT Money skrev:
Be sure to fly AA (we know you want to anyway!) since only points earned on American Airlines, American Eagle and AmericanConnection flights (including AA codeshare flights operated by other carriers) count toward Challenges.
 

Dr. Miles

Expert
Jag ringde till AAdvantage och kollade med dem om detta.
Agenten sa att alla American alla flighter med AA flightnummer inkl. codeshare.

Det var samma som det stod i denna sida, American Airline's AAdvantage Gold and Platinum Challenge, man måste flyga med AA flightnummer(oavsett vem som opererar).

Idag fick jag ett e-mail från American Airlines om Elite Challenge.
Det skiljer en hel del från vad jag fick höra från agenten igår. Jag antar att den här är officiella version av Elite(Gold & Platinum) Challenge

Nu låter det som att det går att köra Elite Challenge med t ex British Airway eller Iberia flygningar och har inget krav att flyga till Nordamerika.
(Dock det krävs att flyga minst fyra AA flygningar när man vill återkvalificera sig till elitstatus igen)

AAdvantage Customer Service skrev:
Here’s the Info You Requested on Your Elite Challenge:

Thank you again for registering for an American Airlines AAdvantage elite Challenge. To help you meet your goal, we are resending information on completing the Challenge. Additionally, if you wish to have a receipt of the amount you were charged to register, please follow these steps:

  1. Go to https://www.refunds.aa.com/
  2. Locate the form “Request a Refund or Receipt”
  3. In the field for “Ticket Number” input the MSR number I provided tyou today
  4. Input your Last Name in the next field
  5. Select “Go” and the amount you paid is displayed
Now here are some tips to help you succeed:

  • Plan your qualifying flights to meet your goal within the 3-month time frame we discussed.
  • Travel outside this time frame will not qualify toward your Challenge.
  • Be sure tfly on an eligible carrier. Points earned on qualifying flights on American Airlines, American Eagle, the AmericanConnection® carrier, British Airways, Iberia, Japan Airlines and Qantas (including eligible codeshare flights marketed by these carriers) count toward your Challenge.
  • If you upgrade, please keep in mind that points earned are based on the fare and booking code purchased, not the cabin in which you travel.
  • Learn more about point accrual and qualifying fares for each airline:
    • American Airlines
    • British Airways
    • Iberia
    • Japan Airlines
    • Qantas
  • How can you determine what booking code is used for the fare you're purchasing? Simply ask the booking agent, whether that's your travel agent, corporate travel planner or AA Reservations representative. Or, even better, when you book your flights on AA.com, the Flight Summary screen displays the booking code in the same column as the cabin booked.
  • Remember that the charge for your Challenge is nonrefundable -- even if circumstances beyond anyone’s control prevent you from meeting the goal.
A Challenge is intended for members who are in a hurry to get to the elite level they desire and begin enjoying their benefits. Think of it as a shortcut to the status you would probably earn on your own during the normal qualification period. Assuming you're successful, please be prepared to meet the normal criteria when it comes time to requalify for your status, since we offer limited opportunities to earn status via a Challenge. We wish you every success in completing this Challenge.
Visa bifogad bild EliteChallengeTips.pdf
 
Last edited:
Idag fick jag ett e-mail från American Airlines om Elite Challenge.
Det skiljer en hel del från vad jag fick höra från agenten igår. Jag antar att den här är officiella version av Elite(Gold & Platinum) Challenge

Nu låter det som att det går att köra Elite Challenge med t ex British Airway eller Iberia flygningar och har inget krav att flyga till Nordamerika.
(Dock det krävs att flyga minst fyra AA flygningar när man vill återkvalificera sig till elitstatus igen)


Visa bifogad bild 10609

Funkar detta enbart för framtida flygningar eller går det att kvalificera sig med äldre BA/AA från samma år?
 
Toppen