Senaste nytt

Betala för komma in i loungen, något nytt?

Lukas2

Medlem
TILLGÅNG TILL FINNAIR LOUNGE
HELSINGFORS - TEL AVIV YAFO
- Fredag 06 Mars 2015
Vi erbjuder dig fri tillgång till Finnair Lounge på Helsingfors-Vanda flygplats till det rabatterade priset 39 €. Klicka på frågetecknet om du vill ha mer information.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Håller på att boka en resa med Finnair till Tel Aviv i mars. Det kommer upp en liten ruta, för tillgång till loungen, se texten ovan. Blir lite förvirrad, eftersom jag bokar business, bokningsklass I. Men när jag inne på på Finnairs hemsida så står det att det loungen ingår. Är det något nytt att de börjat ta betalt, eller är det något jag missförstår? Klickar man på ? blir det bara en blanksida.
 

fcx

Medlem
Samma fråga dök upp när jag checkade in i automat, trots att jag har loungetillgång genom status. På boardingkortet stod det sedan, mycket riktigt, "välkommen till loungen".
 

Lukas2

Medlem
Ok, kanske något som alltid kommer upp eller står när man bokar. Struntar i och bocka i och så får man se vad som händer, antingen kommer man väl in eller så inte.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är inte så att Tel Aviv-flighten är en del av deras Leisure-koncept, eller försvann den dumheten tillsammans med 757orna? Fast å andra sidan sålde de inte I-klass på de flygen så min teori stämmer nog inte..!
 

fcx

Medlem
Nu blir det halvt OT och mer förvirrande. Så här står det på finnairs hemsida:

Finnair Lounge i området för länder inom Schengen

  • Ligger vid gate 22.
  • Öppet dagligen från 5.30 till midnatt.
  • Loungen har en yta på 850 m2 och sittplatser för 288 gäster.
  • Varm frukost från 6 till 10, varmrätter från 15 till 17.40.
  • Sallad och varm soppa serveras från 10 till midnatt.
  • Två privata duschar och en lekyta för barn (Kids’ Tower).
  • Kostnadsfritt för Finnairs businessklasskunder och Finnair Plus Platinum-, Gold- och Silver-medlemmar (+ en gäst med Platinum- eller Gold-kortinnehavare) samt oneworld Emerald- och Sapphire-kortinnehavare (+ en gäst), när avreseflyget marknadsförs av Finnair (koden AY på biljetten).
  • Det går även att köpa tillträde för 48 € i loungereceptionen.

Hur ska man tolka näst sista punkten? Får man som statuskund bara komma in på AY-flygning? Det måste väl vara en felskrivning, eller?
 

Åbobo

Medlem
Det gäller nog alla OW flyg (t.ex. BA status och AB turistklass eller AA status och BA codeshare med AY till Uleåborg eller Tallinn eller IB status och JL codeshare med AY by Flybe Finland till Stockhom). Det är bara att AY inte vill göra reklam för andra bolag. Dessutom finns det inte så många OW bolag som flyger intra-Schengen från Helsingfors: AY, AY by BE och AB.
 
Toppen