Senaste nytt

Boka om icke ombokningsbar biljett

Familjen golfkillen skall iväg på resa. Vi hittade riktigt bra biljetter Köpenhamn - Singapore - Bali med Singapore Airlines. Dessa biljetter är inte ombokningsbara överhuvudtaget. Nu är det så att jag blivit sugen på att åka hem i slutet av juni istället för slutet av maj. Finns det något knep att ändra detta?

Detta är ingen gnälltråd, vi fick billiga biljetter och jag förstod alla villkor. Däremot så tänkte jag ändå ringa och kolla med flygbolaget och kolla. Innan dess vill jag ha lite kött på benen. Funkar det inte får vi väl nöja oss med bara tre månader...
 

Dr. Miles

Expert
I vissa fall kan man uppgreadera din biljett till en högre bokningsklass biljett (som tillåter ändring) och ändra resan även om du har bokat en ej ombokningsbar biljett.

T ex så här står det på Singapore Airlines billigaste biljett i V klass. (Fare basis: V2DK)
Kod:
CHANGES

ANY TIME
CHANGES NOT PERMITTED IN CASE OF REISSUE/
REVALIDATION.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
BEFORE FIRST FLIGHT DEPARTURE - NOT ALLOWED
-------------------------------------------
AFTER FIRST FLIGHT DEPARTURE - NOT ALLOWED
-------------------------------------------
IN CASE OF TICKET UPGRADE THE ORIGINAL
NON-REFUNDABLE AMOUNT REMAINS NON-REFUNDABLE.
-------------------------------------------
NAME CORRECTION CHARGE USD150
ORIGINAL TICKET WITH INCORRECT NAME MAYBE
REFUNDED WITHOUT CHARGE.
NEW TICKET WITH CORRECTED NAME MAY BE ISSUED
PROVIDED 1 THAT THE SAME IATA AGENT DOES THE
REFUND AND THE NEW ISSUE IN THE SAME SALES PERIOD
2 NAME CORRECTION FEE IS SHOWN IN THE TAX BOX OB
OF THE NEW TICKET AND 3 THAT THE REFUNDED TICKET
NUMBER IS INSERTED IN THE ENDORSEMENT BOX OF THE
NEW TICKET
------------------------------------------
NAME SUBSTITUTION NOT PERMITTED
------------------------------------------
TICKET UPGRADE TO A HIGHER RBD IS PERMITTED.
CHARGE USD150
Sista meningen säger att det går att uppgradera till högre bokningsklass biljett mot 150 USD per person, sedan tillkommer en annan ombokningsavgift om den andra biljettens biljettvillkor kräver ombokningsavgift.
 
I vissa fall kan man uppgreadera din biljett till en högre bokningsklass biljett (som tillåter ändring) och ändra resan även om du har bokat en ej ombokningsbar biljett.

T ex så här står det på Singapore Airlines billigaste biljett i V klass. (Fare basis: V2DK)
Kod:
CHANGES

ANY TIME
CHANGES NOT PERMITTED IN CASE OF REISSUE/
REVALIDATION.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
BEFORE FIRST FLIGHT DEPARTURE - NOT ALLOWED
-------------------------------------------
AFTER FIRST FLIGHT DEPARTURE - NOT ALLOWED
-------------------------------------------
IN CASE OF TICKET UPGRADE THE ORIGINAL
NON-REFUNDABLE AMOUNT REMAINS NON-REFUNDABLE.
-------------------------------------------
NAME CORRECTION CHARGE USD150
ORIGINAL TICKET WITH INCORRECT NAME MAYBE
REFUNDED WITHOUT CHARGE.
NEW TICKET WITH CORRECTED NAME MAY BE ISSUED
PROVIDED 1 THAT THE SAME IATA AGENT DOES THE
REFUND AND THE NEW ISSUE IN THE SAME SALES PERIOD
2 NAME CORRECTION FEE IS SHOWN IN THE TAX BOX OB
OF THE NEW TICKET AND 3 THAT THE REFUNDED TICKET
NUMBER IS INSERTED IN THE ENDORSEMENT BOX OF THE
NEW TICKET
------------------------------------------
NAME SUBSTITUTION NOT PERMITTED
------------------------------------------
TICKET UPGRADE TO A HIGHER RBD IS PERMITTED.
CHARGE USD150
Sista meningen säger att det går att uppgradera till högre bokningsklass biljett mot 150 USD per person, sedan tillkommer en annan ombokningsavgift om den andra biljettens biljettvillkor kräver ombokningsavgift.
Tack!
Vår Fare är V2DKWB och om jag som lekman tolkar Fare rules borde sitt tips bara applicerbart.
 

Dr. Miles

Expert
Jag glömde att nämna att du behöver självklart att betala ocksåbmellanskillnadn mellan den biljetten du är bokad i och biljetten i högre bokningsklass samt servicearvode om du bokade genom en resebyrå.
 
Jag glömde att nämna att du behöver självklart att betala ocksåbmellanskillnadn mellan den biljetten du är bokad i och biljetten i högre bokningsklass samt servicearvode om du bokade genom en resebyrå.
Japp, det förstår jag. Bokade direkt via Singapore Airlines såklart. Frågan är dock om det är värt det. Vi är fyra, så 150+50 USD bara för att ändra. Det blir 800 USD och sen också mellanskillnaden.
 

Dr. Miles

Expert
Japp, det förstår jag. Bokade direkt via Singapore Airlines såklart. Frågan är dock om det är värt det. Vi är fyra, så 150+50 USD bara för att ändra. Det blir 800 USD och sen också mellanskillnaden.
De flesta flygbolag tillåter numera att kombinera olika fare på utresan och på hemresan. I så fall kan du uppgradera bara hemresans fare så att du kan minimera era utgifter.
 
Toppen