Senaste nytt

PET-flaskor i incheckat bagage? Fixar dom det?

joa

Medlem
Är en riktigt DR-Peppernörd och jag har inte hittat något sätt att få hem Dr Pepper Ten till Sverige.
Innan man kunde får tag i Dr Pepper Zero så importerade jag från England (faktiskt billigare än de som nu går att köpa på ICA bl.a.).

Funderade på om man skulle ta med några flaskor nästa gång jag åker till USA.
Fixar dom det eller? Man vet ju vattenflaskorna man öppnar i kabinen drar ihop sig vid landning.
Någon som provat?
 

agehall

Medlem
Spontant - ja. PET-flaskor är oerhört tåliga. Jag vet inte hur högt tryck som behövs för att de ska gå sönder, men det lär vara rätt många bar. Givetvis måste flaskorna vara oöppnade.
 

fcx

Medlem
Dubbla plastkassar runt och en hård väska. Ju tjockare flaska, desto bättre. Skillnaden i lufttryck är inget problem, det är bagagehanteringen du ska vara rädd för.

Att en flaska som öppnas ombord drar ihop sig vid landning beror givetvis på att det öppnats ombord. Är den stängd hela resan händer ingenting.
 

palmen

Moderator
Jag brukar alltid ta med mig burkar och glasflaskor med öl, inga problem att få hem det så länge inte bagagehanteringen krossar dom (när man inte har en hardcase väska. Det är dock att föredra att linda in i handduk, plastpåsar och liknande utifall att olyckan är framme.
 

agehall

Medlem
Dubbla plastkassar runt och en hård väska. Ju tjockare flaska, desto bättre. Skillnaden i lufttryck är inget problem, det är bagagehanteringen du ska vara rädd för.

Plastpåsar runt PET-flaskor kanske "känns" bra men det tillför inget. Går en PET-flaska sönder så är det nog mer eller mindre som att en bomb exploderar, så en plastpåse lär inte tillföra något alls...
 

fcx

Medlem
Plastpåsar runt PET-flaskor kanske "känns" bra men det tillför inget. Går en PET-flaska sönder så är det nog mer eller mindre som att en bomb exploderar, så en plastpåse lär inte tillföra något alls...

Prova!
Jag tror att du blir förvånad över hur hållbar en plastkasse är.
 

FF#1

Medlem
Om jag fraktar pet flaskor så packar jag bara ner dem, ser till att korken inte ligger mot någon yttervägg på väskan.

Packar jag glas så sätter jag varje flaska i en strumpa (kronans tjocka yllestrumpa), sen packar jag strumpan i en plastpåse och knyter ingen.
Sen så lindar jag nått; kläder, bubbelplast, smutstvätt eller så runt varje påse. Sen åker alla påsar ner i en stor plastpåse som packas så "mitt det går" i väskan. Har funkat bra under flera år.

Införde den rutinen efter en krossad sake flaska 2005, sedan dess har det gått bra. iden är att om flaskan krossas, så ska strumpan hindra glaset från att i alla fall omedelbart göra slarvsylta av påsen. om det ändå läcker ut så ska den omkringliggande stoppningen och yttre plastpåsen se till att det stannar kvar och inte sprider sig ut i väskan.
 
Toppen