Senaste nytt

Smidigast/mest prisvärd resa Göteborg–Philadelphia

Magpie

Medlem
Hej, jag är nyregistrerad medlem efter några månaders lurkande på forumen och har en liten undran.
Min fru bor i Philadelphia vilket medför en hel del resor dit för mig tills hon kan flytta hit, så jag tänkte kolla med alla rävar här om jag bokar "rätt" typ av biljetter eller om jag borde kika på nåt annat.
Jag reser ungefär var tredje vecka kanske ska tilläggas och jag föredrar så få layovers som möjligt. Mestadels har jag rest med Lufthansa då det kännts prisvärt och för att när jag reste med jobbet oftast blev bokad med Star Alliance. Men som ekonomiklassresenär är deras bonussystem inte nåt jag direkt kan dra nytta av...
Så nu har jag upptäckt att det är rätt smutt med British Airways där jag direkt kan dra av på priset med Avios-poäng plus att jag tjänar in poäng mot ny nivå i detas bonussystem, eller har jag kanske missförstått det hela?

Iaf, om det är nån med tankar och idéer på en bättre/smidigare väg att ta till Philly är jag intresserad av höra. Jag har sneglat på att flyga till Newark och ta tåget men det känns som en extra layover eftersom jag inte kan flyga direkt från Landvetter.

Tack på förhand för all ev input.
 

Senator

Moderator
Välkommen! Eftersom du måste byta i alla fall, har du funderat på SAS eller United från Arlanda/Oslo/Köpenhamn till Newark och sedan tåg till PHL? Tåget tar en timma... Båda program är nog mer generösa än Lufthansa och BA. Om du skall bo kvar själv i Sverige hade jag satsat på EuroBonus i kombination med AMEX.. Kanske lite bökigare från GOT :)
 
Hej og velkommen til @Magpie! :)

Vi tillader normalt ikke forkortelser, herunder lufthanvskoder, i rubrikken. Du kan selv ændre det, men nu da du er ny har jeg ændret det for dig.

Forøvrigt, hyggeligt brugernavn, det får mig til at tænke på Australien og den mangfoldige natur landet rummer.

/Christian
 

Magpie

Medlem
Jag har funderat på Newark och tåget, ända som känns surt är på hemresan när jag måste lämna Philly tidigt för att slippa stress med att komma till Newark i tid. Får nog bli att köra med LH/BA så länge dom är såpass billiga och helt enkelt ta layovern, och hoppas på att lilla Landvetter kan få direktflyg inom en snar framtid... Köpte iaf en biljett med BA till nästa trip för 4000:- vilket känns väldigt billigt.
Tack för input!
 
Jag hade satsat på bonusprogram med en av allianserna och varit konsekvent med det. När du söker resa så kan du t ex på Uniteds hemsida kryssa i flygplatser i närheten av Philadelphia och även bocka i tågstationen. Då får du hela resan på samma biljett och vid ev förseningar på tåg/flyg blir du ombokad till nästkommande tåg/flyg. Du kan även kombinera, med exvis tåg på ena vägen. Om du bor kvar i Sverige rekommenderar jag att även köra på ett kreditkort kopplat till ditt bonusprogram. Ska du flyga över Atlanten regelbundet kommer du tycka att det är skönt att uppgradera dig till business när du flyger österut. Lycka till, och välkommen till businessclass!
 

Treo

Medlem
Reser du med BA får du ju 90 TP per t/r till och med i billigaste eco, så med resor var tredje vecka kommer du ganska snabbt (7 resor) upp i Silver som ger dig bl a lounge och 100 % Bonusavios.
Slår du till på WTP (Premium Eco) som ibland är väldigt prisvärt går det ännu snabbare mot Guld (220 TP GOT-PHL t/r.).
 

Magpie

Medlem
Jag hade satsat på bonusprogram med en av allianserna och varit konsekvent med det. När du söker resa så kan du t ex på Uniteds hemsida kryssa i flygplatser i närheten av Philadelphia och även bocka i tågstationen. Då får du hela resan på samma biljett och vid ev förseningar på tåg/flyg blir du ombokad till nästkommande tåg/flyg. Du kan även kombinera, med exvis tåg på ena vägen. Om du bor kvar i Sverige rekommenderar jag att även köra på ett kreditkort kopplat till ditt bonusprogram. Ska du flyga över Atlanten regelbundet kommer du tycka att det är skönt att uppgradera dig till business när du flyger österut. Lycka till, och välkommen till businessclass!

Jag försöker from nu hålla mig till BAEC då jag tycker att deras bonusprogram känns givmilt. Jag lär aldrig komma upp i nästa nivå med Lufthansa. Ska dock kika på United som du nämner!
Jag har ett Eurocard Platinum nu, mest för reseförsäkringen och PP skull. Betalar resorna med kortet och sen betalar jag fakturan direkt. Finns det ett bättre kort för mig tro?

Reser du med BA får du ju 90 TP per t/r till och med i billigaste eco, så med resor var tredje vecka kommer du ganska snabbt (7 resor) upp i Silver som ger dig bl a lounge och 100 % Bonusavios.
Slår du till på WTP (Premium Eco) som ibland är väldigt prisvärt går det ännu snabbare mot Guld (220 TP GOT-PHL t/r.).

Precis så jag tänker nu när jag kikat på olika bonusprogram. Fördelarna redan på Bronze-nivå är bra tycker jag jämfört med andra program, och Silver är riktigt bra. Ska försöka boka in mig på en lite bättre klass nästa gång.
 

Treo

Medlem

Precis! Du ska givetvis skaffa BA Visa och köpa dina resor på ba.com med det, där får du 20 Avios per 100 kronor (10 överallt annars) och en 2-4-1 voucher om du spenderar 200.000:- på ett kalenderår.

Ett ytterligare råd är att passa på att boka eventuella resor i WTP (C, F :cool:) under hösten-vintern med den så kallade Avios-boostern, som BA brukar ha under sensommaren/tidiga hösten.
Ofta sammanfaller den dessutom delvis med deras rea (som uteblev i somras ...)
 
Toppen