Senaste nytt

Airbus lanserar nytt kortdistansflygplan för långflygningar

Jacob

Medlem
I början på veckan lanserade franska Airbus sin senaste flygplanstyp, denna gång ett kortdistansflygplan som modifierats för att även klara längre flygningar. Det nya flygplanet får namnet Airbus A321NEO och är en vidareutveckling av nuvarande A321-modellen i kombination med det nya NEO-konceptet. Flygplanet kommer ha en räckvidd på 4000 nm, drygt 7400 km, vilket enligt Airbus är…
 

henkedio

Medlem
Med reservation för att det är wikipedia, men Boeing 757 med winglets ska enligt tekniska specifikationer kunna flyga 4100nm (7600km).
 

Jacob

Medlem
Med reservation för att det är wikipedia, men Boeing 757 med winglets ska enligt tekniska specifikationer kunna flyga 4100nm (7600km).
Det var därför jag skrev "enligt Airbus"... ;)

Jag är själv för tekniskt oinsatt för att kunna avgöra vad som är rätt och fel i detta fall, sedan är ju Boeing och Airbus som katt och råtta så fort det kommer till viktiga siffror.
 

henkedio

Medlem
och det verkar inte vara någon officiell siffra då Boeing själv skriver 3.900 nm för 757-200 på deras webbsida.
757-300 och 757-F har kortare flight range än 757-200.
Boeing: 757-200 Technical Characteristics

Ja Wikipedia är inte basen till all fakta, det förstår man. Det råder väl dessutom delade meningar om vilken verkan winglets har i bränsleförbrukningen. Enligt deras hemsida så sparar det 3,2% bränsle när de är installerade.

Anledningen till jag blev intresserad är för att jag flög 757 mellan New York och Köpenhamn för många år sedan. I efterhand kom det fram att United inte fyllt på tillräckligt mycket bränsle, och fick böta för det om jag inte minns fel.
 

Johan_G

Medlem
Vad tror vi att detta kommer innebära rent konkret för flygbranschen? Kommer vi få se lågprisbolag med Airbusbaserade enhetsflottor börja flyga på kortare långdistansrutter nu? Lågprisbolagen slåss ju ganska hårt med varandra nu på samma kortdistanslinjer så möjligheten att expandera genom att flyga lite längre sträckor torde vara välkommen för vissa.
 

Mickey

Medlem
Jag tror denna typ hade passat SAS perfekt på tunnare linjer över atlanten samt att dem skulle kunna flyga direkt till EWR från GOT och SVG. Sen hade denna typ även passat mycket bra att flyga med till AUH nu när dem ska starta ett code share samarbete med Etihad.

Edit: här är en överblick på vart maskinen kan flyga från CPH.

map.gif
 
Last edited:

Senator

Moderator
Continental och numera United har varit rätt framgångsrika med att använda dessa B757-200ER från Newark, samt delvis Chicago och Washington till sekundära marknader. T.ex. har städer som Bristol, Bonn, Stuttgart, Shannon, Birmingham, Glasgow, Edinburgh, Dublin, Oslo, Stockholm, Lissabon och Barcelona haft säsongsrutter eller permanenta rutter till New York med United där man nog inte hade fyllt en B767-XXX eller B777-200. Jag tror det finns en bra marknad för detta mellan USAs östkust och mindre europeiska städer...
 

OnlyAFool

Medlem
Ett flygplan som borde kunna öppna för fler långdistanslinjer från mindre flygplatser. Jag är optimistisk och hoppas på fler långdistanslinjer från Sverige :)
 

erc

Medlem
Airbus A319-100LR når ca 4500nm såvitt jag förstår. Minns jag rätt använder bland annat Qatar och Air France dessa kärror.

Konkurrenten Boeing med 737-700ER erbjuder narrowbody-räckvidd på 5600nm.

Hur som helst - longhaul i narrowbody kan nog komma att bli vanligare på tunnare linjer från exempelvis Skandinavien till Nordamerika.
 
Toppen