Senaste nytt

Skyddvästar och div.

Miramar

Medlem
Läste lite på Flyer Talk,men det finns inga klara svar.
Nån av er som använder västar typ bulletproof/kniv väst som civil person när man reser.
Efter senaste Paris terrorist attacker då börjar man undra var är världen på vägen?
Hur polis,tull,security personal på flygplatser ställer sig till om ma bär skyddväst?
Blir det nån problem vid kontroll?
Jag ser ingen större skillnad på polisens,vaktare eller våra liv som står på spel!
Det är fri att handla västar i många butiker och EU regler säger ingenting om att det är förbjudet.
Kan nån som kanske hörd/vet nåt om detta skulle vilja uttala sig?
 

JWD

Medlem
Jag har använt väst privat vid vissa tillfällen på mindre smickrade plaster som rent personskydd. Men aldrig på en flygplats, även om samma tanke har slagit mig @Miramar.
 

Timotey

Medlem
Personligen känns det lite överdrivet att bära skyddsväst på flygplatser och flygplan, men kan inte vara några problem att få med sig in i kabinen. Du får förmodligen ta av dig den i säkerhetskontrollen.
 

agehall

Medlem
@agehall kanske använde något liknande när han turnerade i Afrika för några år sedan.

Näe, säkerhetsläget var aldrig så illa där jag var. Mina kollegor var vid något tillfälle i Pakistan och hade beväpnad eskort, men jag tror inte de hade skyddsväst.

Jag tror att risken för en turist/affärsresenär är ganska liten oavsett, så länge man använder normalt förnuft.
 

CharlieK

Medlem
Jag har använt mig av det en gång i mitt liv, men då reste jag ej med den utan fick den på plats. Jag vet inte riktigt hur det är på flygplatsen, men jag vet att det är förbjudet att ta in en skottsäker väst i vissa länder (t.ex Australien), så om du får för dig att göra något liknande kolla upp landet noga.

Sen så tycker jag personligen att det känns ganska onödigt med en skottsäker väst, skyddar ju visserligen mot skott/knivhugg men skyddar ju inte mot rån/kidnappningar som jag anser vara en större risk om du åker till tvivelaktiga platser. Om du planerar på att åka till något krigsdrabbat område så är det ju dock en annan fråga och en skyddsväst kan vara nödvändig, dock brukar ju dom flesta företag som reser till dessa ställen ha samarbetspartners som håller koll vad som behövs i säkerhetsväg.
 

CharlieK

Medlem
Vet du hur de motiverar det förbudet?
Det räknas mer eller mindre som ett vapen. Dvs du måste ha licens och tillstånd för att använda det, förvara det i vapenskåp m.m. Googlade lite men hittade ingen riktigt bra anledning bakom de hårda restriktionerna men antar att det är i syfte för att göra livet svårare för kriminella grupperingar.
 

Miramar

Medlem
@Delayed,Precis,hur motiverar man? Är våra liv är mindre värdefulla än andra "yrkes" liv?
Jag undrar mest över själva proceduren på flygplatsen-blir man illa bemött och ifragasätt på nåt viss?
Med tanke på vad som händer i världen idag,då tycker jag att man har rätt att vara förbered åtminstone på onödiga/oväntade händelser under typ resans gång.
Har man råd och vilja att skydda sig själv som privat person då tycker jag att det är up till varje individ att ta beslut.Tycker inte att myndigheterna kan neka skyddväst till civila personer för då kommer vi till "human rights" kapitel.Har bara lite funderingar över detta ämne sedan världen blev en j...a lek sandlåda för alla möjliga terrorister,separatister och god bara vet vad de heter annars.
Man kan blir knivhuggen på gattan mitt på dagen helt utan anledning,därför jag är intresserad av olika era åsikter och erfarenheter.
 
Toppen