Senaste nytt

Prio hos SAS vid uppgradering - har Diamond prioritet?

Jacob

Medlem
Hej, undrar om SAS prioriterar Diamond före guld vid uppgraderingar ? Har dom koll på det eller inte ? Någon som vet ?
I nuläget går det inte att se i systemet vem som är Diamond. Så det formella svaret är ganska garanerat ja, Diamond har garanterat prioritet över Gold vid en situation med överbokning/uppgradering, men det mer praktiska svaret i de flesta fall är nog nej. Det enda sätt för personalen att känna till vem som är Diamond är om kortet i något läge visats upp och noterats av personalen, t.ex. vid manuell incheckning vid disk eller vid gaten, annars blir det svårt. Detta kommer fixas under våren när EBD-prefixet läggs till framför kortnumret.
 

martini115

Ny medlem
Även om man skickar in en uppgradering via sas.se det måste dom väl se att man är Diamond då eller är det så illa att dom inte har den kollen ?
 

jumbooze

Medlem
Jag har iaf fått igenom en poänguppgradering till C IAD->CPH där de nekade guldkortsinnehavare och sa att tyvärr bara diamond blev uppgraderade
 

flum

Medlem
När jag ansökte om uppgradering i loungen på EWR sa dom att uppgraderingarna inte sköts vid "gate" utan att det fixas "centralt" och att dom bara får en prioritetsordning från operations ( dom borde ju manuellt kunna kolla status). Hon som jag pratade med i loungen i samband med detta sa att Diamond i denna process prioriteras över guld. Om det är sant eller inte vet jag dock inte. Noterade dock att jag fick klartecken till uppgradering först av alla trots att jag gjorde request ganska sent ( är EBD, och hade en väldigt "låg" bokningsklass då resan fixades samband med rean i våras)
 

AABack2ARN

Medlem
Tycker fortfarande det är helt idiotiskt att SAS har hårdkodat in statusen i kortnumret och därmed skapar massa jäkla problem när man byter status eller en ny nivå införs till exempel.

Är det några andra program som har gjort (enligt mig) samma taffliga lösning?
 
Tycker fortfarande det är helt idiotiskt att SAS har hårdkodat in statusen i kortnumret och därmed skapar massa jäkla problem när man byter status eller en ny nivå införs till exempel.

Är det några andra program som har gjort (enligt mig) samma taffliga lösning?
Det är en hårdkodning i Amadeus som sas var med och utvecklade för en massa herrans år sen. Alltså detta har ingenting med sas it system att göra längre då dessa uppdaterades i samband med lanseringen av EBD. Alla system på flygplatserna är baserade på datakopplingar mot amadeus
 

AABack2ARN

Medlem
Det är en hårdkodning i Amadeus som sas var med och utvecklade för en massa herrans år sen. Alltså detta har ingenting med sas it system att göra längre då dessa uppdaterades i samband med lanseringen av EBD. Alla system på flygplatserna är baserade på datakopplingar mot amadeus

Det här låter lite som när SAS beställer flygplan. Specialkonfigurera dem sönder och samman så att de är helt unika... ;)

Att Amadeus gick med på något så dumt tycker jag verkar otroligt!?!
 

johhenrik

Medlem
Det här låter lite som när SAS beställer flygplan. Specialkonfigurera dem sönder och samman så att de är helt unika... ;)

Att Amadeus gick med på något så dumt tycker jag verkar otroligt!?!
Ptja, även om jag håller med om att det är dumt så har det ju fungerat i rätt många år. Finns ju ett o annat dumt beslut man själv får ångra från implementationer man gjorde för många år sen. :)
 
Toppen