Senaste nytt

Lagligt?

Såg den här annonsen av en ren slump:
Stockholm-Abu Dhabi First Class

Får man sälja sina poäng på det här sättet?
Har själv aldrig ens tänkt tanken men det är ju rätt smart om man vill ha ganska bra valuta för sina poäng?

Nu tror jag han får mycket svårt att sälja för det där priset då det är en usel deal men om han skulle lyckas så är det ju en fin vinstaffär han gör.
 
Last edited:
Jeg kan ikke se hvilken lov man overtræder, men det ville undre mig hvis det ikke stred mod nogle af Lufthansas vilkår og betingelser.
 

agehall

Medlem
Nej skulle jag säga. Nu vet vi ju inte vilken typ av poäng som det är fråga om, men de flesta FFP tillåter ju inte att man säljer poäng.

Lägger man sedan till att han utlovar att man tex får åka Porsche till planet, så skulle man kunna säga att det är bedrägeri ifall man tvingas åka minibuss.

Det hela är strikt taget kanske inte olagligt, men det lär bryta mot reglerna i de flesta FFP och det finns viss risk för att den som köper resan inte accepteras av LH om de snappar upp detta.

Jag blir dock lite fundersam, han skriver att han har två biljetter men inte till vilket datum - om han verkligen har två biljetter, så borde han ha ett specifikt datum... Kan han ha vunnit biljetterna på något sätt?
 
Jag blir dock lite fundersam, han skriver att han har två biljetter men inte till vilket datum - om han verkligen har två biljetter, så borde han ha ett specifikt datum... Kan han ha vunnit biljetterna på något sätt?

Jag funderade också över just detta.
Anledningen till att jag misstänkte poäng var för att det inte står något resedatum.
Om han vunnit dessa biljetter, borde inte flygskatterna vara betalda då?

Om det är miles så förstår jag inte varför han bara skriver ut just AUH.
 

agehall

Medlem
Fast om det är poäng, så borde han ju ha ett resdatum. Annars kan det ju vara hopplöst att hitta platser. Antar fö att han använder M&M-miles, annars är det ju ännu mer hopplöst att hitta platser.
 
Fast om det är poäng, så borde han ju ha ett resdatum. Annars kan det ju vara hopplöst att hitta platser. Antar fö att han använder M&M-miles, annars är det ju ännu mer hopplöst att hitta platser.

Speciellt två platser..
Funderar fortfarande på det där med flygskatter exkluderat. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att han säljer sina poäng.
 

KNA

Medlem
Den här annonsen fanns på blocket för några år sedan


"Då min tilltänkta hoppat av tåget så säljer jag 2 Firstclass biljetter med Thaiair CPH - Bangkok ToR.

Utresa CPH 9/1.
Hemresa Bangkok 24/1.

Pris 53.280 DKK = 74000 :- Säljes för 55000:- eller bud.

Om intresse finns?

Så finns det även bokat 5 stjärniga hotell resort med bästa läget på Koh Samet + Koh Chang.En vecka på varje ö.Med transfer mellan Bangkok - Koh Samet - Koh Chang - Bangkok. "


Annonsen kunde inte hittas | Blocket
 

Thornado

Medlem
Om det handlar om att sälja resor bokade med poäng så kan man ju undra varför han väljer att försöka sälja en resa till just Abu Dhabi, om det inte är så att LH generellt har extra bra awardtillgänglighet i F dit. Den genomsnittlige Blocketanvändaren lär ju inte ha full koll på hur awardresor funkar heller, så det lär ju inte vara så lätt att hitta en köpare som dessutom är villig att finna sig i de restriktioner kring bokningsmöjligheter som kommer med denna typ av biljetter.

Kanske det kan vara något i stil med vad @agehall säger. Hursomhelst lite skumt. Vem tar på sig att kontakta personen i fråga som intressent?
Eller kanske Fredrik redan finns här bland oss och kan berätta själv....?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen