Senaste nytt

Göteborg City Airport (Säve) läggs ner

Jacob

Medlem
Detta pressmeddelande kom precis.

Fördjupade analyser av bansystemet vid Göteborg City Airport visar att mycket omfattande åtgärder är nödvändiga för en långsiktig utveckling av flygplatsen. Med anledning av detta har Swedavia valt att överta resterande andelar i bolaget som driver flygplatsen samt beslutat om en inriktning vilken innebär en successiv avveckling av Göteborg City Airport.

Sedan slutet av november har tyngre passagerartrafik vid Göteborg City Airport hänvisats till Göteborg Landvetter Airport. Detta till följd av att möjliga brister i bansystemet identifierats. Fördjupade analyser av bansystemet har nu klarlagt att mycket omfattande åtgärder är nödvändiga för att möjliggöra för tyngre passagerartrafik att återvända till flygplatsen. Investeringsbehovet i bansystemet bedöms vara i storleksordningen 250 MSEK.

Mot bakgrund av att den tyngre passagerartrafiken utgör grunden för verksamheten vid Göteborg City Airport har Swedavia valt att överta resterande aktier i bolaget som driver flygplatsen. Samtidigt har Swedavia beslutat om en inriktning mot att fortsätta utveckla Göteborg Landvetter Airport för att säkerställa regionens tillgänglighet. Verksamheten i Göteborg City Airport kommer därmed på sikt att avvecklas. Swedavia har därför idag också meddelat om varsel av samtliga anställda vid flygplatsen.

– Tyvärr saknas förutsättningar för Göteborg City Airport att utvecklas på ett sätt som gynnar möjligheten att resa till och från Västra götalandsregionen. Det är därför nödvändigt att koncentrera resurser till Göteborg Landvetter Airport för att därigenom bidra till regionens fortsatta utveckling på bästa sätt, säger Karl Wistrand, vice VD Swedavia.

Kommersiella flygbolag, vilka har verksamhet vid Göteborg City Airport, kommer att erbjudas etableringsmöjligheter vid Göteborg Landvetter Airport. Därtill kommer dialoger inledas med kvarvarande verksamheter, bland andra allmänflyg och samhällsnyttigt flyg, med syfte att finna långsiktiga lösningar. Tills vidare kan dessa dock fortsätta att nyttja infrastrukturen.
 

Pekstu

Ny medlem
Grattis Landvetter Airport... undrar hur Ryan Air & Wizz Air ställer sig till detta, då det borde bli dyrare att flyga till/från Landvetter? Höjer biljettpriser? Då börjar de ju, med alla tillägskostnader som de redan har, operera i samma prisklasser som "reguljärflyget"?
 

JonasLindberg

Ny medlem
Ping @Försvarsmakten? ;)

Ett CPH Go fast på GOT skulle kunna bli bra. Annars flyger väl Ryan till Trollhättan, om de inte lägger ner? Förefaller sig väl dock orimligt?
Vad tror ni om Gotlandsflyg? Kommer de gå till GOT eller lämna Göteborg?
 

thh

Medlem
Kanske inte helt oväntat men varför köpte Swedavia ut Göteborgs stad och ett privat företag från en flygplats de ska lägga ner? Känns som att om alla tre parter försummat underhållet ska de väl dela på förlusten.
 

iRobert

Medlem
Tänk att få göra om Säve till renodlad fraktflygplats :)

Övertygad att det skulle fungera
Krävs fortfarande 250 miljoner för att fixa till bansystemet/taxiways. Förståeligt nog verkar ingen vilja lägga en kvarts miljard på Säve. :)

Klarar Landvetter av att ta över allt om det skulle vara aktuellt?
Landvetter har f.n. överkapacitet, sades det på presskonferensen.

Tycker bara det är bra. Samla allt på GOT, bygg på sikt ut med en ny RWY och terminalbyggnad, klart lagom till 2030 när (kanske) vä(r)stsvenska paketet är klart och tåg och allt är draget.
 

Xilan

Medlem
Tänk att få göra om Säve till renodlad fraktflygplats :)

Övertygad att det skulle fungera

"Investeringsbehovet i bansystemet bedöms vara i storleksordningen 250 MSEK"

Nja. Landvetter har inga direkta kapacitetsproblem idag så frakten får givetvis plats både idag och imorgon. De har dessutom en längre rullbana än Säve och bättre inflygningshjälpmedel.

Edit: iRobert var en minut snabbare, men vi verkar ha exakt samma uppfattning.
 
Toppen