Senaste nytt

SAS Star Alliance award

cbroxe

Medlem
Hej!

En snabb fråga, om någon snäll person vill hjälpa till...

Enligt SAS Star Alliance award chart, så kostar en T&R Business inom Nord-Amerika 50000 p.
Det kostar enligt samma tabell 70000p i F.

Om jag vill åka Mellan NYC och Los Angeles så misstänker jag att det handlar om United i första hand, eftersom US inte längre tillhör SA.

De flesta flighter med UA är 2 config (Y och F). Kommer det då kosta 70 000p?
Jag vill hellre betala 50000. Gäller det enbart de flighter där det är 3 config? Alltså där det finns Y,C och F?

I sådana fall är det väl bara deras p.s service från JFK till SFO och LAX som är aktuell?

Tack på förhand!

MVH
 

agehall

Medlem
Ja, sitter du i F, så är det en F-award.

Och, Star Alliance förkortas normalt sett *A. SA är något helt annat...
 

cbroxe

Medlem
@agehall *A, ja det har du ju rätt i...:)

OK, då gäller det att hitta en C stol på ps flyget då (som förövrigt är mycket bättre än F på A320 eller B737)...
 

cbroxe

Medlem
Hmm, verkar inte vara 3 config på p.s. heller.. Bara First.
Finns ingen domestic US route med C class m.a.o?
Är det bara AA's fantastiska A321T som erbjuder detta verkar det som??

MVH
 
Hmm, verkar inte vara 3 config på p.s. heller.. Bara First.
Finns ingen domestic US route med C class m.a.o?
Är det bara AA's fantastiska A321T som erbjuder detta verkar det som??

MVH
All Uniteds business inrikes heter First vad jag vet. Det är bara ett något förvirrande namn, eftersom det inte är mycket att hänga i granen...
 

agehall

Medlem
All Uniteds business inrikes heter First vad jag vet. Det är bara ett något förvirrande namn, eftersom det inte är mycket att hänga i granen...

Nja, snarare har inte United business på sina domestic-rutter. De har vanlig, hederlig domestig first, som suger stenhårt. Men det klassas fortfarande som first.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, sitter du i F, så är det en F-award.

Och, Star Alliance förkortas normalt sett *A. SA är något helt annat...
Om jag kommer ihåg rätt, United domestic First class award bokas i I klass.
I klass brukar att klassas som Business class award men jag har själv ingen erfarenhet att boka USA inrikes med SAS EuroBonus poäng så jag lämnar detta över till andra medlemmar. :)
 

agehall

Medlem
Ja, om det bokas som I-klass är chansen stor att det går igenom som en businessaward.

@cboxe - om du har någon flight med tillgänglighet i F, ring EB och gör en testbokning så vi får veta hur det faktiskt ligger till!
 

Senator

Moderator
Normalt bokas 2-klass United-flyg som X (ekonomi) eller O (first). Mina tiotals resor med United och US Airways tidigare har jag aldrig fått I (business) inom USA om det inte har varit på en 3-klass B777.

Dock har Lufthansa alltid behandlat detta som 2-klass och därmed har jag betalat O som I. Jag skulle bli förvånat om SAS kräver betalning för O som 3-klass på ett 2-klass flygplan. Trodde bara BAEC var ensamma om detta ;)
 

johhenrik

Medlem
Alla resor jag bokat med United som award har jag bokat som Business. Det har alltid funnits både Business och First att välja, så jag har valt Business. :) Det "tricket" funkade inte på US dock, när de var *A.

Edit: Förtydligande, detta har bara varit på 2-klass-flighter. Har aldrig flugit inrikes 3-klass i USA.
 
Toppen