Senaste nytt

2015-01-11 SK164 ändrad tid

bnr

Medlem
Hej,
Hoppas att detta är rätt del av forumet och att någon är uppe så här tidigt en söndag.

Jag ska flyga med SK164 idag (skulle avgå GOT mot ARN 12:00 - ny tid 13:15), fick sms om ändrad tid för några timmar sedan. Har även bokat SK109 (ska avgå ARN mot MMX14:35). Flygen ligger på samma bokning.

Förutsatt att allt går som det ska GOT-ARN så har jag ~20-30 minuter på mig mellan SK164 och SK109. Missar jag SK109 så missar jag SK110 tillbaka till ARN. Känns lite tight... men men, frågor nedan.

1. Tar de vidareresande i beaktande vid ändrad tid?
2. Är anslutningstiden för tight?
3. Väntar SK109 på passagerare som kommer senare med SK164 p.g.a. den ändrade tiden?
4. Vad har jag för skydd om jag missar SK109 (och följaktligen SK110)? Betalat med SAS AmEx Premium.

Tacksam för hjälp.
 

Chrille

Medlem
Normalt funkar det med 20 min övergång på inrikes och ligger det i samma bokning så vet dom ju att du ska komma. Om ett flyg inväntar sent inkommande passagerare eller ej beror på omständigheterna. Kanhända är det en stökig resdag med många förseningar (p g a vädret?). Om du missar din anslutning så blir du normalt ombokad till nästa avgång. Men sedan vet jag inte, du har en returresa i en annan bokning, till Arlanda?
 

bnr

Medlem
@Chrille - Tack för svaret!
Stämmer, returresa på annan bokning. SK110 alltså. Ska vara samma kärra så den blir svår att missa om jag kommer på SK109. ;-)
Har för mig att jag läst att försäkring gäller om resans syfte "inte går att genomföra", kanske inte går att hävda att resans syfte är att resa, eller?

Får nog hoppas på det bästa.
 

Chrille

Medlem
Är returen omboknings- eller återbetalningsbar? Annars bör du nog göra en prioritering av vad som är viktigast för dig, att ta dig till Arlanda, eller att flyga dina planerade sträckor.

Försäkringsmässigt vet jag inte vad dom egentligen har för synpunkt på vad syftet med resan är. Jag har en gång haft en uppdelad biljett och missat min anslutning, då fick jag ersättning via Amex-försäkringen för en nödvändig övernattning, men jag försökte aldrig få ersättning för flyganslutningen, för den var omboknings- och återbetalningsbar.
 

bnr

Medlem
På SAS Service Center ARN så fick jag besked om att de bokar om mig i så fall. Men frågan är om jag ens tar SK109/SK110 ARN-MMX-ARN eftersom jag vill hinna ner till GOT och tillbaka till ARN senare på kvällen.

Fick precis besked om att SK151, dagens första flyg, ner till GOT är försenat också. Bra start på söndagen!
 

ekf

Medlem
@bnr , jag satt på SK151 idag, ombokad från gårdagens SK169 som var nere och försökte landa på GOT igår kväll men fick ge upp pga vindbyarna och flyga tillbaka till ARN. Dagens flyg blev också försenat pga vinden, men vid 09:30 (ord avg 08:45) kom besked om att vinden mojnat tillräckligt för att vi skulle få lyfta.
Innan vi lämnade ARN i förmiddags noterade jag att det var vissa smärre förseningar, men i övrigt löpte det på bra. Så det är nog just GOT som är den lilla olycksfågeln i sammanhanget :)
 

MarcusC

Medlem
SK164 var försenad pga flygplanet trafikerade inställd tur från igår Got-Gva Sk7675 0705 imorse (Ln-rpw). Denna flight landade 1244 idag. Och gick sedan som SK151 till ARN 13:29.
Går att "tyda"med hjälp av Gøteborg - Er flyet i rute?

Hann du med Malmö flighten?
 

bnr

Medlem
@ekf - Ahh! Synd att man ej visste det tidigare. Aldrig fel att kunna surra lite med någon. Lagom mycket vind vid landning på GOT... ;-)

@anbrand - kör en segment run, måste hålla mig till SK. Skönt att TF ej hade problem!

@MarcusC - jadå, den var också sen! 6 av 6 försenade idag. Står på ARN nu och ska på SK165 till GOT, sedan tillbaka med samma kärra på SK166... Efter det får det räcka för denna söndag!
 
Toppen