Senaste nytt

Jorden runt via Rarotonga (del 2)

palmen

Moderator
Inledning
Detta är andra och sista delen av min jorden-runt resa tidigare i höstas. Alla bokningar är gjorda med poäng som köpts till antingen United eller US Airways. Det har länge varit en dröm för mig att flyga jorden runt och det råkade bli verklighet i samband med denna resa.
Den andra delen startar på Rarotonga och följer resan hem med lite stopp på vägen i Auckland, Narita och Chicago.
Länk till första rapporten: Jorden runt via Rarotonga (del 1) | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor


Bakgrund
Lite drygt 2 år innan denna resa bokades så började planeringen. Att ta sig till till Rarotonga via Tokyo var målet, inspirationen fick jag efter att ha lästs Jacobs reportage (har ni inte läst dessa rapporter så gör det).
Från Tokyo har United en riktigt bra deal att man kan åka enkel väg till Söderhavet för 20.000 poäng i business (nu kostar det dock 30.000 poäng). Med tanke på att antalet miles skulle ändras i februari/mars 2014 så var jag fast inställd på att kunna göra bokningen innan dess.


Rarotonga
Den förra rapporten avslutades med sista flyget till Rarotonga och denna rapport tar vid där, liten förhandstitt har ni redan fått med bilder från ön i första rapporten.
Boende på Rarotonga är inte jättebilligt, finns en hel del väldigt fina hotell att bo på, speciellt runt Muri beach och lagunen som var mitt mål för 1 veckas avkoppling. Jag bestämde mig för att bo på Aremango Guesthouse, ligger vid södra delen av Muri beach och är ett enkelt boende. Totalt fanns det ca 10 rum på detta guesthouse i huvudbyggnaden, dusch och toa delades med alla andra. Om man klarar sig med ett rum som har en säng och en liten utegård så räcker detta gott och väl. Fanns ett kök, tv-rum och en trädgård där man kunde äta mat eller ta det lugnt i en av hängmattorna. Avståndet till stranden var ca 100 meter.
Bilderna är från mitt rum, samt den lilla trädgård som tillhörde rummet med en utedusch.
IMG_1790.JPG IMG_1791.JPG IMG_1792.JPG IMG_1793.JPG

Bilder på guesthouset
IMG_1833.JPG IMG_1834.JPG IMG_1835.JPG

Dagtid spenderades mestadels på stranden, ingen brådska på denna ö. Fanns en hel del aktiviteter man kunde hitta på om man kände för det, segling, paddelboarding, gruppresa på lagunen osv. Tar man sig bort från Muri beach finns det självklart betydligt mer att göra, djungelturer, vattenfall, fiske, dykning mm.
1 vecka passerade alldeles för fort och jag fick börja tänka på resan hem som först skulle ta mig till Auckland för en dag och sedan vidare upp till Narita där jag bodde 2 nätter.


RAR-AKL
Flight: NZ47, Boeing 767, Economy
Plats: 19A

Denna flight avgår tidigt på morgonen, sista natten bokades därför på The Islander Hotel som ligger betydligt närmre flygplatsen. Inget speciellt hotell men fungerar bra om man har en tidig morgonavgång. Detta är dock inget hotell man ska välja för annat än just detta ändamål, att ha nära till flygplatsen. Finns inte mycket i omgivningen och det går inte bada nedanför i havet och polen ligger mitt i restaurangen.
IMG_1839.JPG IMG_1840.JPG IMG_1836.JPG

Klockan ringde 05:45, bara att stiga upp och ta med sig väskorna och gå de ca 100 meterna till flygplatsen. Lagom till jag kommer till terminalen så kommer även flyget in som jag ska resa vidare med. Fanns separat incheckning för guldkort och de som reste i business, väldigt uppskattat med tanke på kön som var till economy-incheckningen. Fyllde i mitt departure card, checkade in och var igenom säkerhetskontrollen på mindre än 5 minuter.
DSC_1307.jpg IMG_1844.JPG

Finns en liten lounge som började fyllas upp när jag kom dit. Denna Air NZ lounge får ett väldigt högt betyg, även fast det är en väldigt liten flygplats mitt ute i stilla havet så fanns det ett bra utbud av frukost och drycker. Äggröra, korv, potatis, fruktfat, bröd, 3 olika sorters juice, diverse softdrinks, 3 olika mousserande viner öl mm fanns att tillgå. Betydligt bättre frukost än vad SAS erbjuder i guldloungen på Arlanda enligt mig, åter igen något som de gör bättre på en söderhavsö än hemma. Redan i loungen delades även arrival card ut till alla så att detta kunde fyllas i innan vi kommit ombord, det är de små sakerna man blir imponerad av.

När det började närma sig boarding vid 07:35 begav jag mig ut i terminalen, någon minut senare ropades det ut att business och guldkortsinnehavare kunde boarda, detta kontrollerade dock inte över huvud taget så det var fritt fram att gå på för alla om så önskade även om de flesta satt kvar som inte skulle boarda. Jag var en av de första ombord i economy och hade fått ett nödutgångssäte (hade betalat extra för detta, ca 10$) med lite extra benutrymme.
IMG_1846.JPG IMG_1849.JPG IMG_1848.JPG
IMG_1850.JPG IMG_1847.JPG

Pushback skedde på utsatt tid vid 08:10 och 5 minuter senare har vi taxat ner längs med startbanan och vänt upp planet och direkt dras motorerna upp på max och vi lyfter i östlig riktning. Direkt efter att vi lyft påbörjar vi en vänstersväng så att alla vi på vänster sida i planet får en sista fin vy över Rarotonga innan vi sätter kurs mot Auckland.
IMG_1851.JPG IMG_1852.JPG

Denna flight skulle ta ungefär 4 timmar och det fanns 2 alternativ på frukost, antingen en continental breakfast eller ett varmt alternativ med scrambled egg, kycklingkorv och bönor. Om man ska klaga lite så var det enbart vatten och kaffe/te som var gratis, hade varit trevligt om någon form av juice även kunde ingått. Denna flygning flöt på utan några större konstigheter, tittade på lite film och lyssnade på musik.
25 minuter innan landning började vi vår descend, blev lite förvånad att det inte verkade vara något problem att ha sin väska på golvet även fast det var en nödutgång. Vi landade vid 10:35 och 2 minuter senare var vi framme vid gaten, riktigt smidigt med gaten så nära landningsbanan så man slipper taxa runt i 20 minuter innan man får komma av planet.


Auckland
Hade nästan ett dygn i Auckland innan det var dags för nästa flight. Hade valt att bo ute på flygplatsen på Novotel som ligger ett fåtal meter från terminalen när man kommer ut. Fick en uppgradering som Accor Platinum med bra utsikt över flygplatsen som jag specifikt hade bett om. 3 Emirates A380 trängdes ute på flygplatsen, var rätt förvånad över att detta men tydligen så kör Emirates vidare planen från Melbourne, Sydney och Brisbane till Auckland (om jag förstod det rätt).
IMG_1860.JPG IMG_1853.JPG IMG_1855.JPG IMG_1856.JPG IMG_1858.JPG IMG_1859.JPG

Vilade någon timme innan jag tog en buss in till centrala Auckland för att äta lite och få lite öl. Tyvärr var det söndag så de ölställen jag hittat var tyvärr stängda. I Auckland var vädret strålande bra och det var riktigt skönt att gå runt i hamnen och bara njuta av att ha semester.
IMG_1861.JPG DSC_1310.jpg


AKL-NRT
Flight: NZ99, Boeing 777-200, Business
Plats: 4K

Det var nästan 10 år sedan jag senast var i Auckland och det kan ju alltid vara lite svårt att hitta på nya flygplatser. Tog mig ett bra tag att ens hitta premium incheckningen som var liten undangömd. När jag väl hittat den så såg jag bara möjlighet till incheckning via automat och sedan lämna väskan vid bag drop, längst in i detta rum för premium checkin fanns dock ”vanliga” incheckningsdiskar. Vid automat-incheckningen fanns inga prio-taggar att tillgå, med tanke på att det var väldigt tidigt och jag inte helt vaknat reflekterade jag inte ens över detta förrän jag lämnade min väska i bag droppen. Från premium-incheckningen finns det en hiss som tar en upp till en specifik säkerhetskontroll, riktigt snyggt måste jag säga och smidigt.
IMG_1863.JPG IMG_1864.JPG

Begav mig direkt till Air New Zealand loungen som var mer eller mindre proppfull. Lyckades hitta en ledig stol längst in i loungen och plockade på mig en enklare frukost. Fanns en stor buffé, barristor som fixade kaffe enligt önskemål, en extra del som enbart hade drycker. Fanns även en pannkaksmaskin om man nu önskade pannkakor.
Boarding skulle börja vid 07:45, det visade sig dock att det var en bra bit att gå till gate G3 så jag var inte vid gaten förrän strax innan 8 och boardingen hade redan börjat. Det var bara att gå ombord på en gång för min del och det tog ungefär 5 minuter efter att jag satt mig i mitt säte tills en flygvärdinna kom och erbjöd champagne eller juice. Fick information i högtalarsystemet att elektronik var ok att använda under hela flygningen (i flight mode), även vid start och landning. Detta var tvärt emot infon jag fick på flighten till Auckland.
IMG_1865.JPG IMG_1866.JPG

Business-kabinen var helt fullsatt och vid 8:29 var det dags för pushback, 1 minut innan utsatt avgångstid. Vi taxade ut mot bana 23L och 08:42 lyfte vi mot Tokyo. Det var relativt mycket turbulens i början på flygningen så det tog ett tag innan frukostserveringen kom igång. Det erbjöds en ordentlig frukostmeny med 3 olika ”huvudrätter” samt diverse bröd och lättare frukostalternativ. Jag valde först en fruktsallad och efter det en omelett med korv och spenat till.
IMG_1867.JPG IMG_1868.JPG

Utöver menyn som delades ut fanns det även ett tjockare häfte på 46 sidor som beskrev de olika vinsorter som erbjöds av Air New Zealand, alla 19 vinerna fanns av förklarliga skäl inte ombord men det erbjöds något från varje kategori av vin. För egen del höll jag mig till champagne större delen av flygningen tills middagen skulle serveras innan landning. Jag kan verkligen älska hur de uttrycker sig ibland när man bad om mer att dricka ”ofcourse I’ll fill up your glass with more champagne”. Går inte att klaga på bemötandet från crew på något sätt. Har läst en del om just hur trevligt det är ombord i business på Air New Zealand och jag kan verkligen hålla med.
Under större delen av flygningen tittade jag på film och bara hade det bra, fanns lite enklare snacks som det bara var att ta för sig av när man kände för det. Tyvärr var inte stolen den bästa, lite kort för mig och den gick inte att fälla riktigt så mycket som jag önskade utan att göra om den till säng (där sätet fälls fram).
IMG_1874.JPG

Lite mindre än 2 timmar kvar till landning så började serveringen av middag. Såg verkligen fram emot detta efter alla goda omdömen man läst tidigare. Kan nog påstå att detta var det bästa jag ätit i business class. Förrätten bestod av lax som var grymt god. Till huvudrätt kunde man välja på 3 olika rätter, Kött, Kyckling samt ett japanskt alternativ. Valde köttalternativet som var ”Braised beef short rib with swede and parsnip mash, roasted shallots and beetroot horseradish salsa”. Till efterrätt kunde man välja på antingen någon chokladgrej eller ost. Inget svårt val när man erbjuds lite ost från Nya Zeeland med tillbehör. Valde portvin till och blev lite förvånad att det serverades i ett vinglas och man fyllde på som om det varit rödvin. Jag klagar inte direkt, smakade riktigt bra.
IMG_1869.JPG IMG_1870.JPG IMG_1871.JPG

Avslutade med ett sista glas champagne innan det var dags för landning. Vi gjorde inflygningen norrifrån och landade på bana 16L klockan 16:28. Var en bra bit att taxa till gate 44 och en bra bit att gå för att komma till immigration. Tyvärr var det lång kö och fick vänta närmare 20 minuter innan jag kom igenom och kunde hämta min väska. Trots att den saknade prio-tagg hade den redan kommit på bandet, inte så konstigt när det tar ca 35 minuter från gate till bagageband i och för sig.
Hade bokat in mig på Crown Plaza för att påbörja intjäningen mot kampanjen ”Into the nights” på IHG-hotellen. Tyvärr hade jag precis missat en shuttle buss till hotellet och fick vänta 25 minuter på nästa.


Tokyo Narita
Nu syftar jag inte på flygplatsen utan själva staden. Jag hade som sagt bokat in mig på ANA Crown Plaza som ligger ungefär mitt emellan flygpaltsen och Narita stad. Det gick shuttlebuss minst 1 gång i timmen in till stan från hotellet. Första dagen spenderades dock bara på hotellet för att sova ut. Hade blivit uppgraderat till ett lite bättre rum, men inget spektakulärt direkt. Fanns bra med uttag i hela rummet, något som de flesta hotellen brukar sakna, framförallt vid sängen.
IMG_1875.JPG

Hade 2 nätter i Narita innan jag skulle vidare mot Chicago. Andra dagen tog jag en shuttlebus in till Narita vid 2-tiden. En riktigt trevlig liten stad och målet för dagen var att besöka Jet Lag Club, en flyginspirerad bar där en hel del crew från de olika bolagen brukar hamna. Var dock där lite tidigt så hade inte öppnat ännu. Gick istället genom staden mot tempelområdet för lite sightseeing, man måste ju göra andra saker än att bara dricka öl på sin semester :).
IMG_1879.JPG IMG_1886.JPG
IMG_1880.JPG IMG_1881.JPG IMG_1882.JPG IMG_1883.JPG IMG_1884.JPG

Var tillbaka på Jet Lag Club vid 16:30 ungefär och var först på stället, här blir man verkligen inte besviken om man gillar flyg i alla dess former. Spriten var indelad i olika klasser, First, Business, Economy och Cargo med priser där efter. Ramlade in lite olika besättningar under kvällen och annat flygintresserat folk. Med tanke på att jag skulle ha en förmiddagsflight morgonen efter såg jag till att vara hemma innan midnatt i alla fall.
DSC_1315.jpg DSC_1317.jpg DSC_1316.jpg
Tydligen en svensk VIP på toaletten på Jet Lag Club
DSC_1318.jpg

Om ni har 1 dygn på Narita som stopover så tveka inte att bo ute vid flygplatsen istället för att åka in till centrala Tokyo. Finns som sagt en hel del att göra i området istället för att jäkta fram och tillbaka in till Tokyo.


NRT-ORD
Flight: NH12, Boeing 777-300ER, First
Plats: 1D

Denna flight hade jag länge sett fram emot, att få testa ANA First som skulle vara bland de bästa på marknaden utifrån vad jag hört.
Tog en buss 08:10 från hotellet, gick en buss var 20 minut på morgonen och det fanns risk att man skulle missa en utifall att många ville åka samtidigt. Var dock inga problem att komma med denna buss och innan busschauffören åkte iväg ställde sig två från hotellpersonalen och bugade för bussen. Tog en stund att ta sig till Narita och för att ens komma in på flygplatsområdet så var det en kontroll av alla fordon där man uppmanades att visa ID samt att de skulle kontrollera bagageutrymmet på bussen. Väl på flygplatsen hade jag stora problem att hitta First-incheckningen, fanns inga skyltar utan kunde bara hitta economy och business. Var tvungen att fråga mig fram och det visade sig att det var ett eget rum som låg bakom själva incheckningsområdet vid bokstaven Z.
IMG_1887.JPG

Incheckningen av premium-passagerare var otroligt smidig, tyvärr hade jag blivit av med mitt förbokade fönstersäte och nu fanns det bara 2 mittensäten att välja på. Fick en inbjudan till ANA Suites loungen och begav mig dit direkt. Loungen var väldigt stor och väldigt lite folk när jag kom dit strax efter 9. Fanns en bra självserveringsbuffe att tillgå samt diverse olika drycker. Började leta efter ett champagneglas som tydligen stod i kylarna, direkt var en värdinna framme och erbjöd sig att fixa ett glas champagne till mig så jag slapp fixa det själv, mycket snyggt gjort. Jag valde att äta en lättare english breakfast samt lite dessertost, väntade ju en flygning där jag inte ville vara mätt. Såg till att dricka lite japansk whisky och valet föll på Hibiki 17 och självklart lite mer champagne.
IMG_1892.JPG IMG_1888.JPG IMG_1889.JPG IMG_1890.JPG

Hade lite drygt 1 timme i loungen innan det var dags att bege sig mot planet. Innan jag gick till gaten såg jag till att spendera mina sista yen på någon form av champagne-choklad i taxfreen.
Var framme vid gate 54 strax innan boarding skulle börja. All prioboarding var ordentligt uppskyltad så det var inget snack om vem som skulle stå var. Det plingade till i gaten och personalen gick fram och bugade och sedan kunde boarding börja, First-resenärer samt Diamond välkomnades fram först (detta gäller inte EuroBonus Diamond om någon skulle tro det, utan enbart ANAs medlemmar).
IMG_1893.JPG

Det var en egen brygga till dörr 1L som var för alla First-resenärer. Jag var först ombord och slog mig ner i säte 1D som skulle vara mitt de närmsta 11,5 timmarna. Jag blev direkt erbjuden att byta om till pyjamas och ett glas med Krug stod och väntade på min plats när jag bytt om. Tänk om alla flygningar kunde starta så här bra…
IMG_1900.JPG IMG_1895.JPG

5 minuter innan utsatt avgångstid så var vi klara för pushback, var en del kö för att komma ut till bana 16R som vi skulle lyfta från. 20 minuter efter pushback var det så vår tur att starta och sätta riktning mot Chicago.
Det fanns 2 olika sorters champagne ombord, dels Krug som många framhåller som ”den bästa” men även Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1996. Båda dessa smakar riktigt bra men Krug drog det kortare strået när jag jämförde de.
Champagneprovning ombord på ANA, Krug till vänster, Blanc des Millenaires till höger
IMG_1902.JPG IMG_1905.JPG

Direkt efter start började förberedelserna för matserveringen, fanns en japansk eller europeisk meny att välja från och jag tog den europeiska. Fick in två förrätter (valde bort Foie-gras) och till huvudrätt valde jag köttet som var mycket bra. Som efterrätt blev det en cheesecake samt lite macarons och choklad.
IMG_1910.JPG IMG_1912.JPG IMG_1913.JPG IMG_1914.JPG IMG_1916.JPG

Menyn i sin helhet
Appetizer plate
Caviar, smoked scallop and Miyazaki white sturgeon brandade gateau-style with lemon-flavoured cream
Uncures Kyo-gamo duck ham, persimmon and mesclun with persimmon and carrot vinaigrette
Foie-gras and apple mousse crown-style

Main plate
Grilled Oita Bungo beef loin with Ajimu wine Imori-dani merlot wine Sauce
Baked cutlass fish and courgette with tomato coulis and basil oil
Grilled lamb chop with tenmenjan-sweet bean sauce

Chese plate
Coulommier, Gorgonzola, Petit Agour, Selles-sur-Cher

Dessert
Marron ice cream, milk ice cream and green tea-flavoured biscuit harmony
Cheesecake garnished with Momotaro grape compote
Grape tart with milk ice cream
Fruit

Var lite besviken på att det inte var traditionell caviar-servering utan istället 2 ”fisk-bakelser” toppade med caviar och lite bladguld. Jag är inte mycket för fisk och skaldjur även om det gick att äta. Huvudrätten tog lite tid att tillaga och jag hade beställt mitt kött medium, som så många gånger förr så blir köttet ofta mer genomstekt ombord på flyg och detta var inget undantag, det var dock riktigt gott och går absolut inte att klaga på smaken på något sätt. Till huvudrätten valde jag en Cabernet Sauvignon från Kalifornien ”St. Supéry Estate Vineyards & Winery Napa Valley Cabernet Sauvignon 2011” som smakade riktigt bra.
Till osten och efterrätten valde jag det bästa de hade ombord i whisky-väg, Hibiki 21 och där blir man inte besviken även om jag personligen inte håller den som något av de bästa jag druckit.
Måltiden var över ungefär 3 timmar efter att vi lyft från Narita, jag gjorde mig iordning för att försöka sova lite och förhoppningsvis kunna ställa om dygnet till Chicago-tid. Tyckte inte sätet var direkt skönt i sängläge när man låg på sidan (sover alltid så). Testade att lägga mig på rygg istället och 5½ timme senare vaknar jag utan att ha vaknat en enda gång under ”natten”.
IMG_1917.JPG IMG_1926.JPG
IMG_1898.JPG IMG_1901.JPG

Tog en lättare frukost ombord i form av lite juice, frukt och flingor med mjölk. Bytte om från pyjamasen och avslutade flygningen med 2 glas Krug innan landning. Frågade om jag kunde behålla pyjamasen och det var inga problem, de kom ut med en helt ny pyjamas istället för att jag skulle ta med mig den jag använt. Fick även med mig en liten påse med souvenirer till dels mig själv och även till brorsonen.
IMG_1919.JPG IMG_1920.JPG
IMG_1921.JPG IMG_1922.JPG
IMG_1924.JPG

Vädret i Chicago var inte det bästa och molnen låg på ca 300 meters höjd. 07:46 landade vi hårt på Chicago O’hare, bara sekunder innan hade jag tittat ut och sett att vi fortfarande var bland molnen och blev rätt förvånad av att hela planet skakade till rejält innan jag förstod att vi faktiskt hade landat.


Chicago
Hade 3 dagar framför mig med trevligt sällskap och en massa öl som skulle hinna testas, bodde på W Chicago Lakeshore med utsikt mot Lake Michigan.
IMG_1927.JPG

Ett måste om man gillar öl i Chicago är att besöka Howels & Hood som ligger mitt i stan, över 100 öl på tapp att välja från i 3 barer. Precis vid Highway 90 och W Randolph St finns det en hel del trevliga matställen och även Haymarket Pub & Brewery. Ett självklart stopp för öl. Även Revolution Brewing som ligger lite nordväst från city center besöktes, de har en riktigt bra IPA som heter Anti-Hero som måste testas om ni får chansen (och gillar amerikansk IPA).
Haymarket Pub & Brewery
DSC_1327.jpg
Frukost på Yolk
DSC_1329.jpg
Revolution Brewing
DSC_1335.jpg DSC_1336.jpg DSC_1339.jpg

Efter 3 dagar i Chicago var det så dags att påbörja sista flygningarna hem, det skulle bli 4 flighter för att få ihop hemresan istället för att åka direkt med SAS (som hade award-platser men USDM kunde inte se dessa).
IMG_1935.JPG IMG_1938.JPG

ORD-PHL
Flight: US742, Airbus 320, “First”
Plats: 2A

Sista natten bodde jag ute vid O’hare på Hilton. Skönt att bara ha en kort promenad för att komma till terminalen. US Airways hade ett väldigt litet incheckningsområde. Fanns ingen specifik incheckning för First-resenärer utan man hänvisades till de vanliga automaterna. Det gick dock inte att checka in mig där för att jag hade 4 legs på hemresan, blev hänvisad till specialincheckning där det dock tog stopp. Bandet Mastodon skulle checka in framför mig och de hade all utrustning med sig, efter att ha stått och väntat i 15 minuter utan att de var klara frågade jag om de kunde hjälpa mig att bli incheckad vid en av automaterna. Efter en djup suck och tunga steg så hjälpte en kvinna mig där, inte direkt det bemötande man förväntar sig. Inte nog med allt strul som varit tidigare, var inga problem att checka in mig men sen gick självklart bagage-tag maskinen sönder och det tog ytterligare 15 minuter att fixa. När väl incheckning var avklarad så var det dags för säkerhetskontroll, trots att det knappt var någon kö tog det 10 minuter att komma igenom, hur ineffektivt kan man arbeta egentligen? Totalt tog min incheckning och security nästan 45 minuter, det är inte godkänt när man ska resa i US First.
Efter att ha bytt från T2 till T3 begav jag mig till loungen, där blev det dock stopp, US Airways har ju lämnat Star Alliance så guldkort där samt att man skulle resa vidare interkontinentalt i business gav svaret ”Computer says no”. Lagom imponerad av den första timmen men som tur var skulle boarding strax börja. Här ska faktiskt US Airways ha beröm, på skärmen vid gaten fanns det en klocka som räknade ner hur lång tid det var till boarding. Precis när det blev 0 minuter kvar så inledde man boardingen. Innan dess hade man ropat ut till alla att kontrollera vilken boarding-grupp man hade blivit tilldelad på sitt boarding-pass så man inte försökte boarda vid fel tillfälle. Var bland de första att boarda och slog mig ner på plats 1A.
Under boarding så erbjöds alla som satt i First något att dricka, tyvärr ingen champagne så fick bli lite vitt vin. Blev sjukt besviken på mig själv när stolsgrannen beställde in en GT, hur kunde jag missa att beställa det?!?!
Pushback skedde 5 minuter innan utsatt avgångstid och vi taxade ut till bana 22L och lyfte 20 minuter senare. I First fanns det 3 rader med 2+2 konfiguration, 11 stolar var upptagna och en lycklig tjej fick en op-up och blev tilldelad sista sätet. Serveringen ombord var väl inget att hurra för, enbart dryck samt chips och kakor erbjöds, inget annat gick att få.
IMG_1945.JPG

Om man jämför detta med SAS plus så föredrar jag SAS alla dagar i veckan, det enda som var bättre var stolen men på en flight som är mindre än 1h30min har jag inga problem att åka i en vanlig economy-stol. Det är dock bra att man har en dedikerad person i First-kabinen som hela tiden jobbade med att servera passagerarna.
DSC_1341.jpg DSC_1342.jpg DSC_1343.jpg

Flygtiden var som sagt bara 1h20min och 16:20 landade vi i ett regnigt Philadelphia. Landningen var dock inte direkt smidig, planet slog väldigt hårt i landningsbanan. Tog 15 minuter innan vi fick vår gate, var ett annat plan som stod där som först skulle iväg.
Efter att ha landat begav jag mig direkt mot nästa gate för flighten med Lufthansa till Frankfurt, hittade dock ingen lounge och det visade sig att man skulle använda US Airways loungen.


PHL-FRA
Flight: LH427, Airbus 340-300, Business
Plats: 2K
Blev ett väldigt kort loungebesök, 1 minut efter att jag kommit till loungen ropade man ut att det var dags för boarding. Var dock ingen större brådska i och med att jag sett att det var långt ifrån klart att boarda när jag var vid gaten någon minut innan. Loungen var som de flesta andra amerikanska lounger, dvs inget att hänga i julgran. Fanns dock lite nachochips samt salsa som fungerade utmärkt som tilltugg. 15 minuter efter att de ropat att det var dags för boarding begav jag mig till gaten, visade sig att det var ytterligare 5 minuter innan boarding skulle börja. Ett tips att synka lounge-utropet med gaten nästa gång.
Kön för business hade redan blivit rätt lång när en äldre herre kommer fram och tränger sig fram till gaten och är skogstokig. Han hade tydligen ”blivit lovad” att få en bättre plats ombord på planet. I gaten meddelar ed dock att planet har 100% beläggning så de kan tyvärr inte göra något åt detta vilket han inte nöjde sig med. När business fick boarda stod han fortfarande och tjafsade.
Ombord möttes jag av nya business-kabinen på Lufthansa, trevlig överraskning i och med att jag inte tittat upp innan vilken kabin det skulle vara. Var väldigt fräscht ombord.
IMG_1946.JPG

Tack vare att planet var helt fullt samt att boarding blivit försenad så var vi nästan 25 minuter sena att lämna gaten. Tog en evighet kändes det som (22 minuter) innan vi hade taxat ut till bana 27L och kunde lyfta mot Europa.
30 minuter efter takeoff kom de ut och serverade dryck samt lite nötter, middagsserveringen skulle börja drygt 30 minuter senare. Jag valde åter igen köttalternativet ombord, var inte rött kött men inte heller torrt och det smakade bra trots allt.
IMG_1949.JPG IMG_1950.JPG IMG_1951.JPG

Resten av flighten spenderade jag med att försöka sova så gott det gick, kan tycka att det var lite trångt i sätet i nya kabinen när man skulle sova men det gick hyfsat ok. Innan det var dags att landa erbjöds vi frukost, tog en enklare tallrik samt lite juice att dricka
IMG_1955.JPG

Trots att vi var sena från Philadelphia så landade vi mer eller mindre på utsatt tid i Frankfurt. Tog ett tag att komma igenom alla säkerhetskontroller och hade en bra bit att gå för att komma till SAS-gaterna.


FRA-CPH och CPH-ARN
Resan jorden runt skulle avslutas med 2 flighter i SAS Plus. I Frankfurt hade vi fått bussgate, vilket förklarade den tidiga boardingtiden. Fördelen med bussgate på FRA är att man står parkerad mycket närmre startbanorna. Det går ofta fortare att komma iväg tack vare det istället för att behöva vänta på all annan trafik som är vid gaterna.
Finns inte mycket att säga om första flighten , en helt vanlig flight i SAS Plus, varken mer eller mindre. Väl framme i Köpenhamn tog jag ett kortare stopp i loungen innan det var dags att bege sig ut mot D-gaterna på CPH för sista flighten hem till Stockholm. Här började det bli lite kaos, planet skulle visa sig vara helt fullt och gateområdet var väldigt litet. Prioboarding var det inte tal om, de som hamnat längst fram vid gaten fick gå på först. Självklart kaos med allt bagage som onekligen inte fick plats i hyllorna ombord, dessutom en kvinna på första raden som tog upp 2 säten och hade fått mittensätet. Hon vägrade att lämna ifrån sig sin käpp samt bagage även fast personalen sa till. Efter att allt fler i kabinen började ledsna på henne så lyckades man stoppa bort hennes bagage i alla fall. Personen som blev inklämd vid fönstret var inte direkt imponerad, mannen på gångplatsen fick hänga ut i gången hela resan. Som tur är tar det bara 1 timme att flyga denna sträcka och han som blev intryckt vid fönstret blev ombedd att kontakta SAS för att få kompensation i efterhand. Personalen skötte det väl så snyggt man kunde när situationen är som den är.
 

ALU

Medlem
Palmen, jag bugar och bockar. Det här är bland det bästa jag läst! Fantastiskt bra skrivet och jag är duktigt avundsjuk på din resa. Jag kommer möjligen behöva konsultera dig framöver...

/A
 

Matsson

Medlem
Väldigt välskrivet, en ren njutning att läsa såhär en söndagsmorgon med 15 grader kallt ute. Tack för en fantastiskt inspirerande rapport !
 
Toppen