Senaste nytt

Ersättning vid inställd Stockholm-New York UA069 10.01.15?

Godmorgon,

En god vän till mig skulle egentligen åkt idag till Las Vegas via Newark idag med United. Men nu är han kvar på Arlanda och har blivit ombokad till morgondagens avgång med övernattning på Radisson SkyCity. För mig låter det lite för enkelt skött av Menzies som sköter handlingen åt United på Arlanda? Agenten sa tydligen att det inte gick att bli ombokad till något annat än imorgon. Anledningen var att planet hade fel på de-icing funktionen så därför ställdes avgången in. Kom gärna med inputs! :)
 

AABack2ARN

Medlem
Låter absolut som Menzies har försökt komma undan alldeles för enkelt. De skall erbjuda alternativ och detta till andra flygbolag.

Utmaningen är att det inte finns så många bra alternativ. Just nu är det i princip enbart Icelandair ARN-KEF-DEN-LAS eller ARN-KEF-SEA-LAS som är tillgängliga. BA via London är fullbokad på atlantsegmentet. Och att boka om passagerare med övernattningarnar någon annanstans för att på så sätt komma fram snabbare till Las Vegas tror jag de är enormt tveksamma till.

En liten anekdot är att planet är helt fullt i ekonomi men enbart två av sexton i business class. Har nog aldrig sett så låg beläggning i C med tanke på hur många möjligheter till uppgraderingar som finns där ute.
 
Låter absolut som Menzies har försökt komma undan alldeles för enkelt. De skall erbjuda alternativ och detta till andra flygbolag.

Utmaningen är att det inte finns så många bra alternativ. Just nu är det i princip enbart Icelandair ARN-KEF-DEN-LAS eller ARN-KEF-SEA-LAS som är tillgängliga. BA via London är fullbokad på atlantsegmentet. Och att boka om passagerare med övernattningarnar någon annanstans för att på så sätt komma fram snabbare till Las Vegas tror jag de är enormt tveksamma till.

En liten anekdot är att planet är helt fullt i ekonomi men enbart två av sexton i business class. Har nog aldrig sett så låg beläggning i C med tanke på hur många möjligheter till uppgraderingar som finns där ute.

Tack för tipset med Icelandair! Bad honom ringa och höra med United men agenten sa att hon inte kunde boka dom platserna? :/
 

AABack2ARN

Medlem
Synd. Antar att de räknar med att fixa planet till i morgon och i stort sett låta alla flyga med dagens plan eftersom morgondagens UA69 är relativt fullbokat...

P.S. Jag kollade inte om biljetterna var bokningsbara utan enbart att det finns tillgänglighet på ExpertFlyer. Det är möjligt att United-agenten hade rätt i att de inte var bokningsbara (även om jag inte tror det)
 
Säger bara en sak, EC261/04 gäller klockrent här. Det är ett technical problem som uppstått och varje passagerare ska ha 600Euro. Som sagt verkar dom vilja komma undan billigt. Dom här B757-200 planen används väldigt mycket och har väl slitits ut med åren. Hade samma problem på vårat plan när jag skulle flyga från Washington till London för 2 veckor sen.

Men ombokning på snabbast möjliga vägen skulle vara det som jag velat sträva efter. Men om allt nu är fullbokat, vilket låter otroligt så är de bara att njuta av ett dygn på Arlanda.
 

AABack2ARN

Medlem
Utmaningen när man bor som vi gör (dvs i världens utkant) är att efter klockan 12 minskar möjligheterna till flyg utanför de stora destinationerna drastiskt (typ New York, Chicago och andra ställen med många direktflyg per dag). Tror även det skulle fungera till Los Angeles och San Fransisco. Men i de fall det behövs byten i USA så är många av dessa plan lite för sena

Och att ett flybolag skulle boka om dig så att du får en "planerad" övernattning på vägen tror jag i det närmaste är en omöjlighet att få till (om du inte erbjuder dig att stå för hotellet självt)

Tittar man på ARN-LAS (nästa lördag) så hittar jag i Expertflyer följande eftermiddagsavgångar

BA via London med avresa 12:10 från Stockholm
FI via Keflavik med avresa 13:35 från Stockholm
SK via Köpenhamn/Chicago med avresa 13:45 från Stockholm

Resterande avgångar kräver övernattning någonstans längs vägen (London eller New York)

Lördag är dessutom en dålig dag för denna typ av ombokningar då beläggningen ofta är ganska hög och antalet plan i luften är färre.
 
Synd. Antar att de räknar med att fixa planet till i morgon och i stort sett låta alla flyga med dagens plan eftersom morgondagens UA69 är relativt fullbokat...

P.S. Jag kollade inte om biljetterna var bokningsbara utan enbart att det finns tillgänglighet på ExpertFlyer. Det är möjligt att United-agenten hade rätt i att de inte var bokningsbara (även om jag inte tror det)

När jag gick in på Icelandair's hemsida gick det att boka biljetterna. Konstigt att agenten inte kunde boka kan man tycka.
 
Naturligvis har Menzies-agenten kunnet booke Icelandair. Både United og Icelandair er medlemmer af IATA og kan således udstede, ændre og omskrive billetter på kryds og tværs. Prisen(og proceduren) har nok været en noget anden end hvis man skulle booke om til en Star Alliance-partner hvorfor det er blevet fravalgt.
 
Toppen