Senaste nytt

Betalar du någonsin räntekostnader för ditt kreditkort?

Morgan

Medlem
En relativt viktig del i kreditkortsföretagens affärsidé är att kunden ska ha behov av att skjuta på en månads betalning, eller helt enkelt glömma att betala. Då tickar kostnaderna iväg väldigt snabbt. T.ex. Remember från Entercard marknadsför den möjligheten stenhårt, medan deras British Airways-kort har poängjägare som målgrupp.

Så har du använt den räntebärande kreditmöjligheten någon gång? I vilket sammanhang?
 
Nej, aldrig. Jeg har helt bevist fravalgt muligheden for kredit, så jeg betaler min faktura fuldt ud hver den 1. i måneden.

Men, sommetider har jeg, hvis jeg skal købe noget omkring den 20., valgt at vente 1-2 dage så jeg får 40 dage istedet for 10 dage.
 

JensE

Medlem
Aldrig någonsin.
Fick 50 kr ränta en gång (1 dags ränta) med mitt BA visa för att dom var långsamma att bokföra betalningen.
Ett samtal löste detta och nu lägger jag betalningen en extra dag tidigare för att undvika detta.
 

johhenrik

Medlem
Samma här. Fick ett rätt saftigt påslag på mitt SAS MC då jag var 10 dagar sen. Hade fått hjärnsläpp och lagt in betalning på samma datum som mitt Diners. Men ett samtal till dem löste det. Det funkade också avskräckande när man insåg hur mycket extrakostnaden blir.
 

AtleFlyg

Medlem
Aldrig.. Känns lite som att börjar man vandra längs den stigen är det inte långt till att man får gråta ut i Lyxfällan.

Jag använder inte kreditkortet som "lån" för att jag egentligen inte har råd. Då skippar jag hellre att köpa det jag tänkt.
 

sweflyer

Medlem
Jag betalar ränta på kontantuttag på mitt kort. Det har däremot inga valutaväxlingspåslag eller uttagsavgifter i övrigt, så blir faktiskt billigare än att betala 1,6% växlingsavgift plus kanske 40 kr/uttag på debitkortet om man räknar efter.
 
Kanske inte nu. Men när jag var yngre och min ekonomi var sämre så använde jag krediten. Ibland var det värt att få komma iväg på en resa, även om man inte hade råd att ta hela kostnaden samma månad.
 

adamG

Medlem
Nope. Aldrig. Kreditkortet används delvis för att få poäng, men även för att slippa bry sig hur mycket pengar man har på kortet. Dom finns där alltid :p
Ser till att betala in hela den utnyttjade krediten varje månad oavsett vad som står på fakturan och vad jag hade kunnat skjuta på räntefritt till nästkommande faktura.
 
Toppen