Senaste nytt

"Bra" kund hos banken - eventuell private banking, olika korterbjudanden etc.

Volatyle

Medlem
Hej,

Jag har under senare tid börjat intressera mig för begreppet private banking - dels framförallt för det erbjuder rätt bra kreditkort, exempelvis MasterCard platinum.

Jag har som en vanlig knegare lyckats skramla ihop en hyfsad summa pengar (ingen större summa med businessclass-forum mått mätt iofs), men i runda slängor 2 miljoner. Utöver det har jag en tjänstepension, privat pension, lite bolån och ja ni vet - det vanliga.

Utöver det rörliga kapitalet har jag idag ett sparande på cirka 20k i månaden, inga jättesummor heller kanske - men det bygger på.

Jag kör idag min huvudsakliga bank swedbank, där jag har bolån och lönekonto. Aktier kör jag via avanza, månadssparande i säkra likvider köra jag hos santander pga deras förmånliga sparränta och fria uttag - tjänstepensionen ligger hos SPP, osv osv.

Som ni märker har jag spritt det rätt väl, och i min värld (här kan jag ha fel?!) så borde det ge mig ett rimligt förhandlingsläge om jag går till en bank där jag säger att min ambition är att samla allt på ett och samma ställe.

Nu är det dock så här;
Jag har definitivt inte blivit rik på att låta banken förvalta mina pengar, och det är inte heller något jag avser dom göra. Jag har tillräckligt med skinn på näsan för att veta att deras råd handlar om deras vinster och inget annat. Jag avser fortsätta sköta mina aktieaffärer på egna beslut, men jag vill ändå hamna i en bra position hos banken - kanske är private banking uteslutet för mig som inte vill lämna över allt i händerna på dem?

Till saken hör ju den att det finns en hel del kort, t.ex Nordea Platinum, och Handelsbanken Platinum som jag är intresserad av, jag är däremot tämligen ointresserad av att betala höga årsavgifter - utan skulle väl egentligen mer kunna tänka mig dessa kort förutsatt att jag får gratis alternativt reducerad årsavgift.

Ni som varit med i "gejmet" länge - hur bra förhandlingslägen har man hos bankerna när det gäller ovan? Jag vill hitta en lösning där jag samlar allt kapital på ett ställe, men för att jag ska göra det kräver jag följande;

Riktigt bra bolåneräntarabatt
Låga courtage-avgifter
Bra sparränta
Och då, något kort typ MC platinum.

Är jag helt enkelt en sådan kund som banken inte vill ta i med tång på grund av min medvetenhet?

I övrigt, en parantesfråga - ett MC platinum, går dessa att använda som kombinerat debit/kredit-kort, dvs kopplat till ett lönekonto t.ex.?

Tacksam för all input
Vol
 

Volatyle

Medlem
Är det inte? När man söker på private banking och dessa kreditkort så är ju det i princip detta forumet enskilt som ger alla träffar på google :)
 

Volatyle

Medlem
Jag får koka ner min fråga då så den blir lite mer relevant;
Med ovan nämnt - har ni lyckats förhandla om årsavgiften på Platinum via er bank genom att vara en kapitalstark kund?
 

Matsson

Medlem
Banken har som alla andra verksamheter gungor och karuseller, så en nedförhandlad årsavgift motiverar kanske inte de relativt höga kostnaderna för private banking.
Håller med @Agö , det finns andra forum där du har större chans att få relevant information.
 

Direktorn

Medlem
Du kan få Visa Infinite som PB-kund med Priority Pass hos Swedbank. ( tror du egentligen måste ha 3 millar ) Du verkar dock så pass ekonomiintresserad så det är nog bättre du kör på med Avanza och köper ett Priority Pass eller Amex Platinum om det är loungen du vill in i. Priority Pass med loungetillgång och en bra kortförsäkring är nog enda fördelen du kan få med ett kort som PB- kund. Några bra bonuspoäng blir det nog inte. Övrigt information passar nog bättre på DI Ekonomisidors chattforum.
 

FF#1

Medlem
Jag får koka ner min fråga då så den blir lite mer relevant;
Med ovan nämnt - har ni lyckats förhandla om årsavgiften på Platinum via er bank genom att vara en kapitalstark kund?

Kreditkort är alltid förhandlignsbart när man byter bank, även om man inte har med sig så mycket pengar.
Så jag tycker att du ska kolla vilka banker som erbjuder nått kort du vill ha och sen så bokar du ett möte med en bankman eller private banking person och ser vad de kan erbjuda. Sen får du fundera på om det är en bra ide och värt att byta?
 

Volatyle

Medlem
Går dessa kort att utnyttja som debitkort också? Enligt Mastercards hemsida går det, men det kanske inte gäller Sverige.
 

agehall

Medlem
Tveksamt. Och framförallt, varför vill man ha debitkort!? Det är ju undantaget som man helst inte tar fram ur plånboken. Framförallt när någon snor ditt kortnummer så får ju du ligga ute med all kosing medan banken utreder.
 
Toppen