Senaste nytt

Jämförelse Bank Norwegian Master Card VS SAS Eurobonus Master Card

Bibinski

Medlem
Hej alla !

Har sedan början av 2014 hängt på detta forum o försökt hitta alternativ för en som ej reser i tjänsten väldigt ofta (eget företag och butiksmedarbetare) och en som ej ligger i "the upper tax bracket".... än ;) Tycker jag har lyckats relativt bra!

Började med att signa upp för ett SAS EB MC i februari men övergav det ganska snabbt när jag började titta på priset för bonusresor med poäng. Då jag även insåg att jag aldrig kommer nå någon status över Silver då jag gör ca 4-5 resor per år så började jag titta på Norwegian som jag flugit en del med inom europa (och en resa över atlanten... gick nästan helt åt helvete).

Detta har jag lyckats skramla ihop sedan 18/03/2014
1914 CashPoints från BN MC (1% på omsättning)
132 CashPoints på Flygbussarna + BN MC (8% cashback + 1% kort)
18 CashPoints på flygbiljetter hos norwegian (5% för ekonomibiljett med BN MC)

Totalt antal CashPoints = 2066
Översatt till rena pengar att köpa flygbiljetter är detta SEK 2143 vilket tar mig och tjejen tur och retur till valfri storstad i europa. Jag deklarerar strax över 200k / år för tillfället vilket gör att jag som kund är ganska priskänslig. Då jag aldrig haft problem med Norwegian inom europa inbillar jag mig att jag har fått ut max av min spend på ca. 200k. Tycker ni jag hade kunnat göra vettigare saker med min spend ?
 

Bibinski

Medlem
Jag kanske ska omformulera frågan :
Hur tycker du att jag borde ha spenderat, i vilket program och hur hade resultatet skilt sig ?
 

Nemo

Medlem
200' spend på AmEx ger en 50% rabatt voucher samt 20.000 Eurobonus-poäng. Betalar 4' du för AmEx elite får du 20.000 statuspoäng (=EBS) samt vouchern och 40.000 EBpoäng, du når troligen EBG.
Alternativ är Coop Med Mera Svart. Sök runt på forumet för tips på hur man maximerar det.
 

gdaily

Medlem
Jag kanske ska omformulera frågan :
Hur tycker du att jag borde ha spenderat, i vilket program och hur hade resultatet skilt sig ?
Om ditt mål är att plocka ut en billig resa inom Europa, så har du valt rätt. "Alla andra" Frequent Flyer-program utnyttjas bäst att plocka ut interkontinentala resor i premiumkabiner. Finns inget intresse av detta så är det såklart inte det du ska sikta på.
 

palmen

Moderator
Ungefär 200k i spend hade gett dig 20k poäng med SAS EB MC vilket hade räckt till 2 inrikes.
Hade du istället haft ett SAS EB Amex som du spenderat dessa pengar på hade du fått 40k poäng (med nya reglerna bara 30k poäng) plus en 2-4-1 voucher där du kan resa till halva poängpriset för upp till 2 personer.

En resa tur och retur till USA kostar 60k poäng i economy. Om du åker till EU1 kostar det 30k poäng i economy (sas go), EU2 kostar 40k poäng.

EU1 är följande länder
Austria, Belgium, Czech Republic, France (Paris and Lyon), Hungary, Ireland, Luxembourg, Netherlands, Romania, Russia, Switzerland, Ukraine and United Kingdom

EU2 är följande länder
Croatia, France (Marseille and Nice), Georgia, Greece, Iceland, Israel, Italy, Kosovo, Malta, Portugal, Spain and Turkey

Hade du kunnat lägga all denna spend på Amex så är det väl relativt lika mot Norwegian även om jag tror du får större möjligheter att välja en destination hos SAS än hos Norwegian. Det tillkommer dock lite skatter/avgifter på en eurobonusbiljett, upp till 500 kronor inom Europa tror jag det är vilket kanske gör att det är knapp fördel för Norwegian just på europabiljetter. Fördelen med SAS är att så länge det finns awardplatser kvar på flyget så kan du boka dessa oavsett hur mycket det skulle kosta att köpa samma biljett.
 

Moco

Medlem
200' spend på AmEx ger en 50% rabatt voucher samt 20.000 Eurobonus-poäng. Betalar 4' du för AmEx elite får du 20.000 statuspoäng (=EBS) samt vouchern och 40.000 EBpoäng, du når troligen EBG.
Alternativ är Coop Med Mera Svart. Sök runt på forumet för tips på hur man maximerar det.

Verkar som det absolut tvärsämsta alternativet att gå på Elite-kortet, om man ser till Bibinskis resmönster etc., såvida man inte bara vill ha kortet då...
Guld blir det ju aldrig och var du får 40k poäng ifrån ser jag inte heller. Reser man 4 gånger per år kanske det är på rätt plats att fråga sig vad man ska med ett guldkort till ändå. Men allt är ju en smaksak :)
Coop är däremot kanske ett bättre alternativ.

Jag tycker inte att det verkar som ett dåligt val av Norwegians kort i dagsläget, om man nu måste ha ett flygrelaterat kort. Ser man rent "ekonomiskt" på dessa kort är det ju i ärlighetens namn väldigt svårt att få det att flyta/motivera det utan hög spend och högfrekvent resande - och i detta fall ser jag inte riktigt att det handlar om det. Sedan är det ju lika viktigt att titta på var/hur man reser. SAS, BA, AmEx (med Membership Rewards) är ju samtliga alternativ. BA med fördelen att poängen inte går ut och kortet är förhållandevis billigt.

Mitt tips är ju att undvika dyra kortavgifter - då det ju är billigare att köpa biljetterna direkt från Norwegian om det nu är resa man vill göra. Risken är ju också att poängen hinner utgå innan man skrapat ihop till något bättre än en enkel i GO till Östersund.

Hoppas att du hittar ett kort du gillar, eller helt enkelt behåller det du har, Bibinski :)
 

Agö

Medlem
En resa tur och retur till USA kostar 60k poäng i economy. Om du åker till EU1 kostar det 30k poäng i economy (sas go), EU2 kostar 40k poäng.

EU1 är följande länder
Austria, Belgium, Czech Republic, France (Paris and Lyon), Hungary, Ireland, Luxembourg, Netherlands, Romania, Russia, Switzerland, Ukraine and United Kingdom

EU2 är följande länder
Croatia, France (Marseille and Nice), Georgia, Greece, Iceland, Israel, Italy, Kosovo, Malta, Portugal, Spain and Turkey

Observera ny poänguttagningstabell från och med idag.

Sänkt pris för bonusresa till Sydeuropa/Georgien/Island | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

Nemo

Medlem
Verkar som det absolut tvärsämsta alternativet att gå på Elite-kortet, om man ser till Bibinskis resmönster etc., såvida man inte bara vill ha kortet då...
Guld blir det ju aldrig och var du får 40k poäng ifrån ser jag inte heller. Reser man 4 gånger per år kanske det är på rätt plats att fråga sig vad man ska med ett guldkort till ändå. Men allt är ju en smaksak.
Nu är det här ett forum för frekvent resande med folk som gladeligen gör MR och segment runs enkom för att dra ihop ett guldkort, men visst kan man prioritera olika saker i livet.
Jag har enkom presenterat alternativ, vilket TS efterfrågade.
Någon faktakontroll verkar du inte ha gjort. AmEx Elite ger 20 poäng per 100 kr, dvs 200 kkr ger 40k poäng. TS säger sig idag flyga ihop ett EBS, dvs 20k. Med 20k statuspoäng från AmEx elite ger det 40k bas/statuspoäng, inte särskilt långt bort från 45k=EBG.
Kom gärna med egna förslag, men kritiserar du andras ska du åtmistone ha lärt dig grundläggande lågstadiematematik först.
 
Toppen