Senaste nytt

Finnair vill bli störst i Norden

Jacob

Medlem
Därför börjar man nu inleda förhandlingar med sina samarbetspartners med målsättning att bilda ett nordiskt samägt företag. Genom det nya bolaget vill Finnair kunna utvidga sitt linjenät och etablera nya linjer till nya destinationer.

Förhandlingarna är en del i Finnairs strategi "Nordic Champion" som bland annat har som mål att få ner kostnaderna, främst i det europeiska linjenätet. Man vill också skapa en mer konkurrenskraftig affärsmodell i kortdistanstrafiken, inte minst i Norden, samt få ett ökat stöd till den viktiga Asientrafiken.

Finnairs Q4 resultat som presenterades idag visade en ökning av omsättningen med 12 procent men också en förlust på 38 miljoner euro.

(Källa: Pressrelease)
 
Enligt kvällens nyheterna på TVFinland den mest sannolika samarbetspartner är Air Berlin... Enligt koncern VD Mika Vehviläinen kan samarbetet gälla hela verksamhet i Europa och inte bara inom Norden. Enligt honom är alla Europa linjerna är olönsamma.

Idag har också den finska regeringen tänka sig att sälja sin majoritet bort i Finnair. (Yle: Hautala beredd att avstå statens majoritet i Finnair | Hbl.fi/nyheter)

Planen är att samarbetets partner är hittat redan innan sommar 2012.
 

Homer

Medlem
Norwegian har redan nämnts som en inte helt omöjligt partner.

Det var ju flera år sedan och är tydligen inte aktuellt längre


Direct Rival

Vantaa-based Finnair isn’t talking with Norwegian Air, SAS or Flybe Group Plc, Europe’s biggest regional airline, with which it has an existing venture in Finland, Vehvilainen said, adding that SAS’s costs are too high, Norwegian is a direct competitor and U.K.-based Flybe’s planes are too small.

Among other candidates identified by Jaakko Tyrvainen, an analyst at FIM Bank in Helsinki, German discount carrier Air Berlin Plc said it couldn’t immediately comment and AS Estonian Air isn’t in any talks, according to its CEO, Tero Taskila.

While closer links with Finnair would in some ways be a “match made in heaven,” they’re not on the agenda as Estonian focuses on the Baltic, Taskila said by telephone.

Finnair aims to seal a deal by the middle of this year and commence operations in the first half of 2013, said Vehvilainen, who took over as CEO two years ago. Feeder costs could be cut by “tens of percentage points,” he said.


"One way to get more competitive fast is to start a new airline with a completely different [cost] framework than we have today," said Vehvilainen. Iberia, the Spanish wing of International Consolidated Airlines Group (IAG.LN), plans just such a move in its home market.


Vehvilainen said Norwegian Air Shuttle is not one of Finnair's potential partners--it's rather the new joint venture's main competitor.


Ryanair Holdings (RYA.DB), Europe's largest budget carrier which has identified the Nordic region as one its growth areas, also declined to comment on the possibility of a tie-up with Finnair

Read more: INTERVIEW: Finnair Seeks Partner To Compete With Norwegian In Scandinavia | Fox Business

http://www.businessweek.com/news/20...create-nordic-airline-pact-as-loss-jumps.html
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Det var ju flera år sedan och är tydligen inte aktuellt längre
Det nämndes i alla fall i finska YLE, exakt vem som spånat om det framgick inte.

Anledningen som gavs var främst den stororder som Norwegian gjort. Finnair säger ju att de vill bli starkare i Norden, nå nya destinationer och så många aktörer finns det inte att prata med.

Finnair och Norwegian har ju lite olika strategier och målgrupper, men kanske skulle det bara vara en fördel, man kompletterar varandra.
 

MarcusC

Medlem
Jag tror också mer på AB. Men deras finansiella situation är väl svagare idag än för något år sedan. (så är
Det för för de flesta i och flr sig) men AB har väl tom skurit ner en del? Varför det väl inte är självklart de vill riskera mer genom ett samarbete med AY?
 
Toppen