Senaste nytt

SAS nya bagageregler

Jacob

Medlem
En sak slog mig precis gällande incheckat bagage.

Nu har ju SAS ändrat sina bagageregler så att man får ta med ett visst antal kollin som får ha en viss maxvikt. Tidigare fick man ju checka in hur många kollin som helst, så länge alla kollin höll sig under tillåtna maxvikten.

I economy class fick man ta med 20 kg, sedan fick jag ta med ytterligare 20 kg som guldmedlem.

Nu gäller ett incheckat bagage à 23 kg i economy class, och som guldmedlem får jag ta med ytterligare en väska à 23 kg.

När jag reser på längre semesterresor brukar jag oftast resa med en väska som är ganska stor och rejält rymlig men som också tenderar att bli rätt tung av den anledningen.
Ska man iväg på långresa kan det nog bli 25-30 kg, vilket under alla år fungerat alldeles utmärkt.

Men om jag nu checkar in en väska på 28 kg och reser med SAS i economy class, ska jag gå betala övervikt för 5 kg?
Jag kan inte tolka reglerna på annat sätt. Känns ju jättefånigt i så fall...

Någon som har några erfarenheter av nya bagagereglerna?
 

tourist

Medlem
När jag reser på längre semesterresor brukar jag oftast resa med en väska som är ganska stor och rejält rymlig men som också tenderar att bli rätt tung av den anledningen.
Ska man iväg på långresa kan det nog bli 25-30 kg, vilket under alla år fungerat alldeles utmärkt.

Men om jag nu checkar in en väska på 28 kg och reser med SAS i economy class, ska jag gå betala övervikt för 5 kg?
Jag kan inte tolka reglerna på annat sätt. Känns ju jättefånigt i så fall...

Någon som har några erfarenheter av nya bagagereglerna?

Jag har ingen egen erfarenhet av att ligga över gränserna, men jag håller med om din tolkning, jag tycker att det är precis vad som står på http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Incheckat-bagage/ och http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Overvikt/

Men jag tycker nog inte att det är så fånigt. Det är ju ett väldigt slitgöra att hantera bagage även på moderna flygplatser, så jag tycker inte att det är konstigt att ha en lite lägre maxvikt per kolli. Smaken är olika, men nuförtiden föredrar jag faktiskt två mindre väskor framför en stor och tung då jag tycker att det blir lättare kan hantera min packning på flygplatser, i bilars bagageutrymmen och i hotellkorridorer. Och lättare att hitta mina grejer i väskorna! ;)
 
Min senaste erfarenhet från JFK för en vecka sedan var så. Min väska vid check-in vägde 28kg. Killen bakom disken mumlade något om 23kg och jag föreslog att plocka ut grejer och ha de med i handbagaget. Sagt och gjort, kameran, 4st batterier, datorn och lite kläder fick plats i min carry-on. Nu vägde resväskan 23.2kg prick. Det var OK och dags för att kolla carry-on, den var desvärre 16kg. Jag tar ut datorn, kameran och batterierna, väskan väger nu 12 kilo. Jag lägger allt tillbaka i carry-on, han skriver ut boardingkortet och skickar mig till inlämningen. När jag frågar om det är ok nu att lägga tillbaka grejer i resväska nickar han "no problem".
 

Roger J

Medlem
Om du är EBG och checkar in hos SAS och du ligger under total tillåten vikt är jag övertygad om att det går bra att fortsätta som förut.
Maxvikten per kolli är 32 kg och den får man aldrig gå över ens i Business Class vilket har med arbetsmiljöregler för lastarna att göra. Så alla kollin upp till 32 kg är OK ur lastningssynpunkt, varför det borde gå att argumentera sig ur det om man reser i Economy med EBG.
 

tourist

Medlem
Om en EBS reser till USA ARN-EWR-XXX i Economy och tillbaka samma väg med SK mellan ARN EWR och UA mellan EWR och XXX, så får man checka in två väskor på utresan (EBS med SAS). Tidigare var det självklart för mig att det var UAs regler som gällde på återresan, i det här fallet bara en väska för Star Silver.

Men nu finns ju IATA Resolution 302 som SAS har en väldigt bra redovisning av på http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Incheckat-bagage/IATA-resolution-302/ som säger att det är långflyget över Atlanten som avgör antalet väskor, vilket ju då borde betyda två väskor även på återresan. Jag tror inte på att det fungerar i praktiken när man står vid UAs incheckningsdisk, så jag passade på att fråga chatten på sas.se, som också svarade "en väska". Då har ju den där IATA-överenskommelsen inte gjort någon skillnad alls?

Motsvarande fråga gäller ju också om EBB eller EBS reser Economy med UA följt av Economy Extra med SAS. Kommer UA att ta emot två väskor gratis?

(Själv är jag EBG så jag kan fläska på med massvis av väskor för egen del, men jag har EBS i familjen.)
 
Toppen