Senaste nytt

Mina erfarenheter med Air Canada

jaern

Medlem
Är jag för kräsen?
provade Air Canada för första gången flighten GRU-YYZ fram och tillbaks med AC.

Vägen dit, kvällsflight, på och av med säkerhetsbältesskylten ca var 10minut pga turbulens. Vid VARJE gång de satte på lampan repeterade de i högtalarna på Engleska, Franska och Portugisiska att bälten ska på pga turbulens. Kan man inte bara sätta på lampan?

Samma flight, pga nämnd turbulens, middag kunde serveras "bitvis" gång för gång... slutade med att 4,5 timmar in på flighten (som är ca 10 tim) var middagen inte klar ännu.

Immigrationlappar delas då ut mitt i flighten (nu är det ca 3 am Sao Paulo tid), varpå de flesta sover.

Till råga på det en FA som talar i extremt hög röst utan hänsyn till sovande passagerare.

Ett IFE system med "klassiker"...

Anyway, inget att skriva hem om. Är det jag som åkt på en dålig flight eller är det så här vanligtvis?

(Satt f.ö. i Y med familjen denna gång, men ovanstående gäller samtliga klasser)

My 2 cents...
 

Roger J

Medlem
Det där med att upprepa om säkerhetsbältena i högtalaren är standard på Air Canada (och många andra bolag också). Och att servicen avbryts på grund av turbulens är ju tråkigt men har ju med säkerhet för ombordpersonalen (och passagerare) att göra?
Det har ju varit en del skador både på passagerare och ombordpersonal på grund av turbulens där dessa ej varit spända, så inte så mycket att bli upprörd över. Tycker det är värre med bolag som hanterar detta slappt...
 
Tycker det är värre med bolag som hanterar detta slappt...


Märkte detta på min resa med United (lite OT jag vet) då dom taktiskt efter start inte slog av säkerhetsbältesskylten förens FA hade gjort i ordning i galley. Och de var inte under en flight utan samtliga 5 flighter jag flög. Vi upplevde aldrig någon turbulens under dessa stigningar och efter 15 min på 35000 foot utan ett enda litet bumb släcker dom den och serveringen påbörjas.
 

nota bene

Medlem
Personligen blir jag irriterad på bolag som slår av och på skyltarna hela tiden så fort det är minimal turbulens. De nordamerikanska tenderar att ha en högre frekvens än europeiska på detta. Självfallet skall den på om det börjar skaka ordentligt, men det är drygt att behöva vakna av annonseringar i högtalarsystemen titt som tätt.

Jag sitter själv alltid med bältet fastspänt, och synligt. I premiumkabiner sköter oftast personalen detta bra genom att manuellt säga till de som inte spänt fast sig när skylten går på.

Att service avbryts vid bältesskylten är standard, och inte mycket att förundras över - då det inte skall vara säkert att gå/stå, eller för den delen hantera varma drycker/mat.
 

Bryant

Medlem
Intressant läsning om AIr Canada. Jag flyger med dem för första gången i sommar, dock i C. Har hört mycket negativt men hur illa kan det vara egentligen? :)

I Europa så upplever jag att Air France är snabba med bältesskylten. Det är ju inget man gör för att jävlas.

Om man läser avherald regelbundet så inser man att kraftig turbulens inte är att leka med. Jag har alltid bältet på och det borde alla ha! Trots att jag har bältet på mig så hjälper inte det om 90kg idiot kommer farande genom luften ;).
 

mha321

Medlem
Intressant läsning om AIr Canada. Jag flyger med dem för första gången i sommar, dock i C. Har hört mycket negativt men hur illa kan det vara egentligen? :)

Jag har aldrig haft någon dålig upplevelse på Air Canada i C. Så jag skulle inte vara orolig :)

Däremot står deras economy på min personliga svartlista efter upprepade mycket dåliga service-upplevelser. (gällande longhaul)
 

telelina

Medlem
Jag har aldrig haft någon dålig upplevelse på Air Canada i C. Så jag skulle inte vara orolig :)

Däremot står deras economy på min personliga svartlista efter upprepade mycket dåliga service-upplevelser. (gällande longhaul)
Jag hade också en trevlig upplevelse med Air Canada C. Sedan beror det ju på vad man förväntar sig. De fyllde champagneglaset till bredden iaf. ;) Stolarna var lite slitna men bekväma och konfig passade bra för de som reste ensamma inte lika bra för familjer eller par.
 

Bryant

Medlem
Jag hade också en trevlig upplevelse med Air Canada C. Sedan beror det ju på vad man förväntar sig. De fyllde champagneglaset till bredden iaf. ;) Stolarna var lite slitna men bekväma och konfig passade bra för de som reste ensamma inte lika bra för familjer eller par.

Vi kommer att resa som familj och jag inbillar mig att det kommer att fungera att sitta bredvid varandra med gång emellan. Hoppas jag har rätt :).
 

telelina

Medlem
Vi kommer att resa som familj och jag inbillar mig att det kommer att fungera att sitta bredvid varandra med gång emellan. Hoppas jag har rätt :).
Stolarna är ju lite på sniskan. Samt vad jag minns så var det inte optimalt att umgås över gången. Men man har en liten fotpall där man skulle kunna ha en gäst. ;)
 
Toppen