Senaste nytt

skräck,ångest och sedan finflyg

AlexS

Medlem
Hej!

Min senaste hemresa från Finnland blev inte som det var tänkt, inte alls. När jag borde varit hemma i Skåne vaknade jag istället upp vid flygplatsen I Helsingfors i detta tillstånd.

Hur blev det så här?
Vi får ta det från början.
Jag skulle flyga från norra Finnland och mellanlanda i Helsingfors, för att där byta från den ena Finnair A320 maskinen till en annan likadan, och med denna styra sydväst mot Köpenhamn.

Första flyget skulle avgå kl 05.45. När jag var på väg att somna inställde sig en obehaglig känsla, typ ångest-liknande. Jag kunde inte somna. När klockan var 3 kände jag att jag kanske har lågt blodsocker och borde äta lite skorpor.
När klockan var 04 kom dessa skorpor upp igen. Fan, detta är ju inte bra. Jag mådde dock tillfälligt bättre nu, och det var dags att göra sig redo för avfärd.

På flygplatsen känndes det inte bra igen, och jag funderade på att avbryta hemresan. Mitt resesällskap uppmanade mig till att fortsätta, och mitt omdömde började samtidigt svikta. Jag valde att fortsätta. Vid säkerhetskontollen 5 min innan avgång var det dags igen för det obehagliga, men nu fanns inte mycket till återvändo.

En ångestladdad timmes flygning till Helsingfors startade, det var den värsta i mitt liv. En utomstående kan lätt säga "bit ihop" men akut illamående, konstant annalkande akut vomitering, feber, ångest och förvirring är svår att ignorera.

När vi gick in för landing i Helsingfors insåg jag att detta inte går, jag kan - och bör - inte forstätta, även om det bara är en 1,5 timmes flygning hem.

Jag tog kontakt med flygvärdinnan och sa att jag måste avstå min connection och behöver läkare.

Hamnade efter viss förvirring på en privatklinik utanför flygplatsen, som ligger i byggnaden mitt emot Hilton. Fick dropp och diverse tabletter. Kl 16, efter 8 tim på sjukan, ansågs jag av läkare formellt flygduglig igen. Diagnosen var någon form av virusinfektion i tarmsystemet.
Allt funkade bra, dock hade jag hoppats på att det fanns personal på flygplatsen som kunde lotsa en till sjukhuset. Jag fick själv leta mig runt och tog ett tag att hitta i mitt tillstånd.

Fanns inga fler bra flyg samma afton utan SOS international ordnade (som mitt försäkringsbolag använder) ett rum på 6 våningen på hotellet Cumulus, ca 10 min från flygplatsen - vilket var helt ok.


Kollapsade av utmattning väl på hotellet.

Vaknade kl 05, och nu börjar den trevliga delen.

Fick ett sms av SOS int. med bokningsnummer till Finnairs morgonflight, tydligen återstod endast plats 1A i business åt mig, kan vi acceptera det? Ja, det kan vi.

Tack och lov mådde jag nu ok och kunde njuta av min första business flygning.

Priority security, Finnair lounge, god frukost osv fick denna del av resan bjuda på, totalt motsatt upplevelse av gårdagens flyg!

Tester av Finnair lounge och business i A320 finns redan på forumet, så jag går inte in på detta utan bifogar några mobilbilder.


Soluppgång over Östersjön


Inte alls kul att bli sjuk på flyging, även om det kan mynna ut i något trevligt efterhand. Skulle vara intressant att ta del av andra resenärers erfarenheter, och vad man kan förvänta sig för service och resultat av av försäkringsbolag osv.

Mvh
Alex
 

FF#1

Medlem
Skönt att det ordnade sig, inte kul att bli sjuk på resande fot. Sen var det ju bra att du fick flyga värdigt hem, käns ju inte helt osannolikt att man kunde ha fått sitta längst bak och åka Air balitc via riga eller nått annat mindre kul.
 

johan_fbg

Medlem
Läkare borde vara tillåtna att skriva ut resor i C på recept.

Skönt att det blev bra igen, har en liknande historia för en vän som inte slutade lika lyckligt.
 

agehall

Medlem
Been there - done that. NOT doing it again... Det är bland det värsta som finns när man blir akut sjuk under en resa.
 
Toppen